Am adoptat, zilnic, 23 de acte normative, anul trecut

A consemnat Adelina Toader
Ziarul BURSA #Companii / 8 aprilie 2019

Octavian Rusu

Octavian Rusu

(Interviu cu Octavian Rusu, fondatorul Issue Monitoring)

Mediul politic şi legislativ din ţara noastră este caracterizat de o dinamică foarte mare a schimbărilor şi modificărilor legislative, care afectează mediul de afaceri, indiferent de domeniu. Conform unui studiu realizat de Consiliul Investitorilor Străini în România, anul trecut, 9 din 10 investitori întâmpinau dificultăţi în derularea afacerii în ţara noastră datorită impredictibilităţii legislative şi a inconsecvenţei.

În 2018 au fost adoptate 8.455 acte normative din care 386 legi, 135 ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă, 1.062 hotărâri de guvern şi peste 2.200 de ordine emise de autorităţile de reglementare din diferite domenii.

Octavian Rusu, a investit 200.000 de euro în platforma Issue Monitoring pentru a monitoriza iniţiativele legislative şi a-i ajuta pe antreprenori să fie la curent cu modificările din fiecare domeniu.

Domnia sa ne-a acordat un interviu în care ne-a vorbit despre cum a luat naştere ideea creării Issue Monitoring, despre serviciile pe care le pune la dispoziţie clienţilor săi, dar şi despre beneficiile pe care le aduce mediului de afaceri.

Reporter: Cum a apărut ideea creă­rii unei platforme de monitorizare legislativă?

Octavian Rusu: Ideea a apărut dintr-o nevoie pe care am resimţit-o acut de-a lungul celor peste 10 ani de carieră în advocacy şi public affairs. Chiar în mijlocul turbulenţelor profesionale, mi-am dat sea­ma cât de mult m-ar ajuta să am instrumente adecvate de monitorizare a iniţiativelor legislative, care să îmi eficientizeze munca şi să îmi permită să ţin pasul cu volumul uriaş de informaţii legislative, din care trebuia să selectez numai lucrurile care afectează business-urile şi organizaţiile non-profit pe care le reprezint. Aveam nevoie de o scurtătură: într-un ocean de informaţie, trebuia să pot pune degetul numai pe conţinutul relevant pentru mine, pe repede-înainte şi de a fi informat în timp real cu schimbările legislative. Uitându-mă în urmă, îmi dau seama că a fost un mare plus faptul că m-am putut ghida după propriile experienţe ca să definesc un produs care chiar să creeze valoare.

În prezent, mediul politic şi legis­lativ este caracterizat de o dinamică foarte mare a schimbărilor şi modificărilor legislative. Conform unui studiu realizat de Consiliul Investitorilor Străini în România, anul trecut, 9 din 10 investitori întâmpină dificultăţi în derularea afacerii în România datorită impredictibilităţii legislative şi a inconsecvenţei. Presiunea dată de diversele reglementări este resimţită de 88% din membrii FIC chestionaţi.

Reporter: Cui se adresează platforma Issue Monitoring?

Octavian Rusu: Issue Monitoring este în primul rând un instrument de bază în activitatea de zi cu zi a profesioniştilor în public affairs şi advocacy. Aceştia utilizează produsul nos­tru la capacitate maximă, însă managementul oricărei organizaţii are nevoie de un anumit nivel de informaţii legislative ca să poată lua decizii importante, astfel că şi companiile sau organizaţiile non-profit care nu au oameni specializaţi în public affairs ne găsesc serviciile foarte utile.

Reporter: Care sunt serviciile pe care le oferiţi clienţilor dumneavoastră?

Octavian Rusu: Platforma noastră online de monitorizare legislativă este o soluţie tehnică de monitorizare în timp real a tuturor modificărilor legislaţiei dintr-un anumit domeniu sau sector (ex.: sănătate, fiscalitate, etc.). Issue Monitoring observă procesul legislativ pe tot parcursul lui, de la lansarea în dezbatere publică a proiectului de act normativ şi până la adoptarea acestuia şi publicarea în Monitorul Oficial. Informaţia pe care o oferim este consumată de către clienţi, în primul rând, prin sistemul de alerte pe care le primesc pe mail în timp real. În acelaşi timp, aceştia primesc consultanţă, au acces la toate documentele oficiale referitoare la iniţiative legislative de interes pentru ei, colectate de la toate autorităţile publice implicate, monitorizare media şi a declaraţiilor şi a activităţii stakeholder-ilor, rapoarte etc. Este ca şi cum ar fi ei înşişi faţă în faţă cu decidenţii, urmărind activitatea acestora, însă fără a pierde timp preţios cu adunarea informaţiilor, identificarea celor care îi afectea­ză pe ei şi distilarea lor. De toate acestea ne ocupăm noi, iar lor le rămâne să creeze strategii care să răspundă la modificările legislative.

Reporter: De ce investiţie a fost nevoie să demaraţi acest proiect?

Octavian Rusu: Investiţia iniţială a fost de 200.000 de euro, obţinută din fonduri europene. Fără această finanţare ar fi fost aproape imposibil să demarăm un business bazat pe tehnologie, care să transpună în cod tot procesul legislativ din România. Primul nos­tru an de activitate a fost de fapt un test continuu, un loc de joacă în care experţii în politici publice au descoperit, cot la cot cu programatorii, cum arată un sistem informatizat de track­ing al noutăţilor legislative şi parcursul legilor importante prin forurile decizionale. Toată investiţia din primul an în resurse umane, software şi hardware necesară pilotării unui asemenea produs a fost urmată de un an în care ne-am ţinut pe linia de plutire prin contribuţie proprie, timp în care, înarmaţi în sfârşit cu un produs validat deja de câteva branduri mari, am investit în lărgirea portofoliului de clienţi. În al treilea an, am ajuns la break-even şi o cotă de piaţă de aproximativ 10% din potenţialul total pe care l-am estimat pentru România.

Reporter: Care sunt avantajele şi beneficiile utilizării platformei dumneavoastră?

Octavian Rusu: Aş spune că în primul rând e vorba de viteza şi acurateţea cu care afli tot ce mişcă în materie de legiferare pe domeniul tău de interes. Apoi eficientizarea timpului - o echipă întreagă de profesionişti se ocupă de monitorizare pentru a te ajuta să-ţi investeşti timpul în acţiuni cu valoare adăugată. Ai siguranţa că nu îţi scapă nicio informaţie relevantă şi că ajunge la tine aproape instantaneu. Ştii ce urmează să se întâmple din rapoartele şi analizele noastre, care te informează inclusiv despre paşii următori şi potenţialele finalităţi ale iniţiativelor legislative şi ai astfel mai mult timp să planifici un răspuns. Cu alte cuvinte, eşti cu un pas înaintea schimbărilor legislative, cum ne place nouă să spunem.

Reporter: Cât de dificil credeţi că este astăzi pentru mediul de afaceri să facă faţă modificărilor legislative?

Octavian Rusu: Nu e nevoie să fac speculaţii aici - aşa cum spuneam, 9 din 10 investitori afirmă că întâmpină dificultăţi în derularea afacerii din cauza impredictibilităţii şi inconsecvenţei legislative, conform unui raport al Consiliul Investitorilor Străini în România. Prin urmare, este clar că mediul de afaceri se simte vulnerabil în faţa unui tsunami de modificări legislative. Un alt raport situează România pe primul loc în topul Europei Centrale şi de Est în ceea ce priveşte numărul modificărilor legislative, iar 45% dintre actele normative adoptate afectează direct sau semnificativ întreprinderile (conform unei raport efectuat de compania de consultanţă Grayling). Exemplul meu preferat este Legea Sănătăţii, care s-a modificat de peste 1.400 de ori în 10 ani. Din punctul meu de vedere, asta nu înseamnă în mod necesar că cei aflaţi în poziţie de decizie fac ceva greşit. Era de aşteptat să crească foarte mult dinamica legislativă de la an la an, pentru că aceasta se dezvoltă pe măsura complexităţii proceselor sociale. Viteza cu care se schimbă legile reflectă într-o foarte mare măsură dinamismul unei societăţi ajunse la maturitate.

Reporter: De ce volum de muncă este nevoie pentru a acoperi modificările legislative din ţara noastră?

Octavian Rusu: Bilanţul anului 2018 arată cam aşa: au fost adoptate 8.455 acte normative din care 386 legi, 135 ordonanţe şi ordonanţe de urgenţă, 1.062 hotărâri de guvern şi peste 2.200 de ordine emise de autorităţile de reglementare din diferite domenii. Este nevoie de un efort considerabil pentru monitorizarea lor şi pentru a sprijini zeci de clienţi din domenii şi sectoare diferite să depăşească haosul legislativ. Dar, cu o echipă relativ mică de 8 experţi în politici publice şi cu eforturi constante de îmbunătăţire a tehnologiei din spatele platformei, am reuşit să ţinem pasul şi să creăm un sis­tem eficient de informare, alertare şi monitorizare, pe care companiile se pot baza pentru a se conecta la procesul decizional. În ciuda faptului că în ţara noastră se schimbă contextul politic cu o rapiditate incredibilă, lucru care afectează în mod cert mediul de business, cu instrumentele potrivite se pot depăşi situaţiile de incertitudine legislativă şi se poate dezvolta o afacere.

Reporter: Cui recomandaţi acest serviciu, sau, altfel spus, cine ar fi trebuit să ştie deja despre Issue Monitoring şi de ce?

Octavian Rusu: Suntem destul de bine poziţionaţi în industria de public affairs, ne ştim cu profesioniştii din domeniu, doar că monitorizarea legislativă ar trebui să fie într-o mare măsură o preocupare în întregul sector de business, nu numai în companiile în care există oameni dedicaţi pe politici publice. Credem că este momentul perfect să arătăm cât de important este să fii la curent cu hotărârile care se iau la nivel înalt pentru a putea să dezvolţi o afacere în România, indiferent cât de mare eşti sau din ce industrie faci parte. Modificările de legislaţie îi afectează pe toţi şi uneori, faptul că eşti pus în temă despre schimbările care te aşteaptă după colţ, având astfel timp să reacţionezi, poate să îţi salveze pur şi simplu business-ul.

De aceea am gândit un nou tip de servicii care să se adreseze celor care nu au neapărat cunoştinţe de public affairs, însă trebuie să fie la curent cu acele veşti care le afectează în mod direct business-ul (de exemplu, modificările din domeniul fiscalităţii). Este un fel de ABC al modificărilor legislative, dacă vreţi. Companiile mici, start-up-urile, firmele de contabilitate etc. nu dispun de bugete corporate pentru servicii de acest tip, prin urmare am gândit un pachet pe care să şi-l poată permite, care este uşor de folosit, bazat pe un cont online, care să le livreze informaţia de bază despre modificările legislative, într-un limbaj accesibil. Estimăm că lansarea acestui serviciu va avea loc până la jumătatea anului şi suntem convinşi că poate produce un impact pozitiv vizibil, mai ales la nivelul SME-urilor. Până la urmă, clişeul conform căruia "Informaţia este putere" nu a fost niciodată mai adevărat decât în societatea noas­tră, cu amendamentul că acum informaţia trebuie să fie extrasă corect din avalanşa de conţinut care ne înconjoară, decodificată şi transmisă foarte, foarte repede.

Reporter: Vă mulţumesc!

Bio Octavian Rusu

Omul care a gândit conceptul Issue Monitoring este Octavian Rusu, antreprenor social cu peste 10 ani de experienţă în servicii de advocacy, public affairs şi consultanţă pentru companii şi organizaţii neguvernamentale din diverse domenii de activitate. Şi-a început cariera în domeniul Public Affairs în 2008, în firma Şerban & Musneci Associates, dupa 7 ani de activitate în sectorul ONG. A fost implicat în campanii de advocacy pentru companii precum OMV Petrom, GlaxoSmithKline, Graffiti PR sau ONG-uri de top din România. Timp de 5 ani, a coordonat alături de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile cele mai importante campanii de advocacy de modificare legislativă a cadrului juridic şi fiscal pentru organizaţiile neguvernamentale din România. Din postura de consultant, s-a implicat în diverse programe de asistenţă tehnică pentru Minis­terul Economie, Ministerul Muncii, Ministerul Fondurilor Europene şi alte autorităţi publice centrale. Două dintre cele mai cunoscute campanii la care a lucrat au fost răsplătite cu premii - o campanie privind sănătatea orală premiată cu menţiune la European Excellence Awards in Public Affairs 2017 şi Locul 1 Romanian PR Awards în 2017 şi 2018 cu proiectul România Meseriaşă.

Octavian Rusu este absolvent al Facultăţii de Drept şi a urmat cursuri masterale în Management strategic şi dezvoltare socială în cadrul Universităţii din Bucureşti. Este colaborator permanent al International Center for Nonprofit Law începând din anul 2006, participând la elaborarea raportului anual privind cadrul legislativ al sectorului ONG din România.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Glorificam un asa-zis antreprenor care vinde un produs pe care "l-a inventat", de fapt preluat de la fostul sau angajator, si in care a " investit" 200 000 euro din fonduri (riscul sau de antreprenor - zero), ca sa nu mai vorbim de surse multiple de finantare pentru acelasi serviciu, inventat si reinventat in functie de call-urile pt fonduri. Acest tip de bisnitari sunt parte a problemei, dar pozeaza in detinatorii solutiei!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb