AMCHAM LANSEAZĂ RAPORTUL DE COMPETITIVITATE A ROMÂNIEI  Ţara noastră are 25 de avantaje competitive şi 49 dezavantaje

Ziarul BURSA #Macroeconomie / 15 decembrie 2011

Ţara noastră are 25 de avantaje competitive şi 49 dezavantaje

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) a lansat Raportul de Competitivitate a României, având la bază o evaluare statistică şi un sondaj al liderilor de afaceri cu privire la principalele politici economice. Raportul conţine o evaluare a principalelor domenii cu un impact asupra mediului de afaceri din România, precum şi o serie de recomandări bazate pe această analiză statistică şi pe rezultatele sondajelor de opinie realizate în rândul liderilor de companii mari şi IMM-uri active în România. Raportul a fost întocmit în baza unei metodologii utilizate şi de alte Camere de Comerţ Americane din Europa în elaborarea unor rapoarte similare. Raportul de Competitivitate aduce în prim-plan şase domenii principale relevante în elaborarea politicilor publice: indicatori generali ai competitivităţii, administraţia publică, cadrul legislativ si de reglementare, resursele umane, infrastructura fizică şi politicile financiar - monetare.

Traian Băsescu: Studiul prezentat are o contradicţie între speranţa şi viziunea managerilor legată de creşterea investiţiilor lor în România şi notele care apar în raport

Ţara noastră are 25 de avantaje competitive, 49 de dezavantaje, în timp ce 22 de indicatori de competitivitate sunt neutri, ceea ce arată necesitatea îmbunătăţirii performanţelor naţionale, care plasează piaţa locală pe o poziţie inferioară faţă de alte şase state din Europa Centrală şi de Est, potrivit raportului Camerei de Comerţ Americană în România (AmCham).

Preşedintele ţării, Traian Băsescu, a declarat că studiul prezentat de Camera de Comerţ Româno-Americană are totuşi o contradicţie între speranţa şi viziunea managerilor legate de creşterea investiţiilor lor în România şi notele care apar în raport. Domnia sa a spus: "Eu într-o ţară cu nota 2,95 nu m-aş duce dacă aş fi investitor. Şi, totuşi, managerii consultaţi spun în proporţie de peste 50% că vor creşte investiţiile, vor creşte numărul de angajaţi. Cred că cifrele trebuie puţin armonizate şi cu diferenţa între percepţie şi realitate. Este un factor care nu poate fi măsurat - diferenţa între percepţie şi realitate -, dar eu cred că abordarea managerilor care spun < ne vom mări investiţiile în perioada următoare, vom mări numărul de angajaţi >, estimările noastre s-au adeverit. Estimările noastre au fost mai slabe decât ceea ce ni s-a întâmplat, spun 19% dintre manageri, dar 50% spun < da, a fost o apreciere corectă, aşteptările noastre au fost confirmate de ce s-a întâmplat pe piaţa românească > ne arată că avem şi o problemă de percepţie".

Raportul AmCham precizează: "În comparaţie cu alte şase ţări din Europa Centrală şi de Est (Austria, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia şi Slovacia) care au fost analizate comparativ în raport, performanţa Româ-niei este aproape de medie în ceea ce priveşte indicatorii generali de competitivitate, administraţie publică şi infrastructură, şi sub medie la capitolul resurse umane şi politici fiscale şi monetare. Astfel, performanţa României pe ansamblu este într-un uşor dezavantaj competitiv faţă de celelalte şase ţări analizate".

Preşedintele României a declarat că este suficient să priveşti cu ochiul liber la societatea românească, la administraţia românească şi să înţelegi care sunt zonele care slăbesc competitivitatea ţării. Domnia sa a precizat: "Dacă astăzi suntem competitivi în 25 de zone ale studiului şi necompetitivi în 49 şi la media europeană în 22, aş spune că aproape este un echilibru. Nu ştiu cum ar fi arătat un astfel de studiu în 2000. Cred că cele 25 de zone în care suntem competitivi s-ar fi limitat la una-două, probabil. Aş spune, ca o primă apreciere, că perspectiva noastră, resursa noastră extraordinară este, dacă vreţi, în cele 49 de zone în care nu suntem competitivi. Acolo este resursa noastră de creştere şi de competitivitate şi, dacă am privi la progresul din ultimii 10 ani, nu spun la progresul din ultimii 20 de ani, ne-am da seama că România se mişcă, că are resurse să devină tot mai competitivă".

Ţara noastră prezintă cele mai multe dezavantaje la resurse umane (17), capitol la care are doar 5 avantaje competitive. La dezavantaje, analiza AmCham a scos în evidenţă ponderea productivităţii pe ora de muncă lucrată în PIB, ponderea scăzută a angajaţilor cu calificare tehnică ridicată sau medie, sumele reduse alocate de la buget pentru educaţie, precum şi numărul redus al studenţilor care învaţă două sau mai multe limbi străine. Un alt dezavantaj este dat de numărul mare de accidente de muncă "serioase" la 100.000 de locuitori.

Unul dintre avantajele României la acest capitol este reprezentat de cheltuielile pentru sănătate pe cap de locuitor, care înregistrează cel mai mic nivel din cele şase ţări analizate: 310 euro/cap de locuitor, faţă de media UE de 2.215 euro/cap de locuitor sau 599 de euro/locuitor în Cehia.

România înregistrează un număr ridicat de dezavantaje şi în admi-nistraţia publică şi infrastructură, câte zece în fiecare caz. Dacă în zona administraţiei publice avantajele sunt egale cu dezavantajele, la infrastructură România stă mai bine decât celelalte şase capitole doar la cinci indicatori.

Stabilitatea politică, aplicarea legislaţiei, controlul corupţiei, libertatea persoanelor, precum şi securitatea şi siguranţa se numără printre dezavantajele competitive ale Româ-niei la nivelul administraţiei publice. La avantaje au fost incluse nivelul veniturilor la buget în PIB, nivelul datoriei guvernamentale, precum şi timpul redus necesar începerii unei afaceri.

La capitolul infrastructură, dezavantaje sunt preţul ridicat al terenului agricol, gradul de penetrare a Internetului, dar şi numărul de drumuri moderne construite şi numărul de pasageri pe traficul aerian pe cap de locuitor. România are însă avantajul preţului mic la energie electrică pentru industrie. Din punctul de vedere al politicilor fiscale şi monetare, piaţa locală nu are niciun avantaj competitiv faţă de celelate ţări analizate.

Răspunsurile oferite de liderii chestionaţi confirmă în cea mai mare parte rezultatele analizei statistice, indicând nemulţumiri legate de zona administraţiei publice şi infrastructurii. Pe de altă parte, peste 50% dintre respondenţi au exprimat intenţii de suplimentare a capitalului investit în România şi de creştere a numărului de angajaţi în următorii 5 ani.

"Astfel de decizii pot fi explicate îndeosebi prin volumul cererii înregistrate pentru produsele sau serviciile lor la nivelul local şi export", consideră reprezentanţii AmCham.

Printre recomandările AmCham în vederea elaborării politicilor de îmbunătăţire a competitivităţii Româ-niei se regăsesc utilizarea fondurilor UE pentru dezvoltarea infrastructurii, dublată de parteneriate public-private şi consolidarea competitivităţii companiilor româneşti.

Totodată, AmCham recomandă impunerea cerinţei de realizare a analizelor de impact pe care proiectele de noi politici sau reglementări îl au asupra creşterii sustenabile şi stabilităţii mediului de afaceri.

Dezvoltarea unui plan amplu şi coordonat de îmbunătăţire a infrastructurii României pentru atingerea standardelor UE de calitate şi acoperire, precum şi dezvoltarea unei strategii clare, investirea în crearea unei infrastructuri de reţele energetice inteligente, coroborate cu maximizarea producerii de energie regenerabilă, reprezintă factori de creştere a competitivităţii. Alte recomandări vizează creşterea transparenţei şi responsabilităţii în administraţia publică şi utilizarea fondurilor publice, acordarea de stimulente pentru a menţine în ţară specialiştii de înaltă calificare, după modelul experienţei pozitive înregistrată în sectorul IT.

În acelaşi timp, investitorii străini susţin stimularea investiţiilor în domeniile cheie pentru export şi crearea de pachete de facilităţi pentru investitori străini şi locali, bazate pe implementarea noilor tehnologii, numărul de locuri de muncă create şi valoarea adăugată capacităţii de export.

Băsescu: "Dacă este corupţie, statul singur nu poate fi corupt. Are un partener, dacă discutăm numai de corupţie"

Preşedintele României a mai explicat că în ceea ce priveşte corupţia şi ea ţine de două părţi: "Aş vrea să fim foarte clari: nu mut la nimeni res-ponsabilitatea, dar ea trebuie împărţită şi asumată. Un funcţionar corupt nu poate fi corupt dacă nu are un partener care să-i dea un ban în mână. Un minister nu poate plăti cu 50% mai mult dacă nu există un consultant care să valideze ce spune constructorul. Da, da, mărim factura. Şi ministerul e în imposibilitatea de a reacţiona, pentru că în justiţie oricine câştigă dacă are şi avizul consultantului că trebuie să mărească preţul cu 50% la lucrări publice. Deci, eu cred că esenţa realităţilor româneşti în primul rând trebuie să iasă din ipocrizie. Dacă este corupţie, statul singur nu poate fi corupt. Are un partener, dacă discutăm numai de corupţie. Statul singur nu poate fi neperformant, are un partener şi asta este economia în general privată, în România".

Băsescu: Cel mai mare politician e piaţa, a pus politicienii la zid, trebuie armistiţiu 3-5 ani

Preşedintele Traian Băsescu a declarat că cel mai mare politician al lumii a apărut şi el se numeşte "piaţa", care a pus politicienii din Europa "cu spatele la zid", iar conflictul "piaţă-politicieni" trebuie rezolvat printr-un "armistiţiu" pe 3 -4 - 5 ani. "A apărut cel mai mare politician al lumii. Spre dezamăgirea multora el nu se numeşte nici Obama, nici Merkel, nici Sarkozy, nici Băsescu, nici Papandreou. Numele acestui politician este < piaţa >", a declarat preşedintele Traian Băsescu.

Şeful statului a explicat că în ultima perioadă nu a mai auzit niciun politician referindu-se la electorat, ci "toţi încearcă să satisfacă piaţa".

"Piaţa ne-a pus pe toţi cu spatele la zid, cel puţin în Europa, şi ne cere mai mult decât putem da", a apreciat Traian Băsescu.

"Această confruntare dintre piaţă şi liderii politici europeni trebuie să înceteze printr-un armistiţiu pe termen de 3, 4, 5 ani, pentru că noi nu avem soluţii să câştigăm protejându-ne naţiunile şi piaţa nu poate omorî exact pe cei de la care a câştigat cel mai mult - guvernele", a spus Băsescu.

Şeful statului a menţionat că politicienii europeni au ajuns la momentul în care trebuie să negocieze cu pieţele, dar nu "brutal", dincolo de a alerga în urma realităţilor pieţei şi a ajunge tot timpul prea târziu, şi dincolo de a încerca artificii neconvingătoare.

Băsescu a opinat că, dacă se va repeta exemplul Greciei, probabil nu se va putea ajunge la o înţelegere cu piaţa şi va fi necesară încheierea unui armistiţiu în avantajul ambelor părţi.

"Soluţia crizei datoriilor suverane în Europa este un armistiţiu negociat. Nu ştiu cât de repede vom putea să-l realizăm", a subliniat Băsescu.

Domnia sa a spus, referindu-se la cauzele crizei datoriilor suverane, că acestea sunt expresia demagogiei politicienilor, indiferent unde s-ar afla ei în Europa.

"Datoriile nu au fost create în mod necesar pentru dezvoltarea sistemelor de infrastructură, educaţie, cercetare. Cea mai mare parte a datoriilor statelor vin din creşterile nesustenabile de salarii, pensii, ajutoare sociale. Aceste sisteme au fost create pentru a aduce voturi, pentru a arăta ce bine guvernează în favoarea oamenilor politicienii aflaţi la putere. Azi, toată Europa socială plăteşte factura acestei abordări", a spus Băsescu.

Şeful statului a precizat că această criză a pus capăt teoriei statului social nesustenabil şi obligă la crearea statului performant, competitiv, ca singură sursă de a creşte prosperitatea cetăţenilor.

Băsescu: 2012, an de "risc maxim" pentru România dacă se diminuează fluxurile de capital din bănci

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, ieri, că anul 2012 va fi unul de "risc maxim" pentru România dacă se vor diminua, peste limitele func-ţionale, fluxurile de capital din bănci, domnia sa exprimându-şi speranţa ca băncile mamă să fie extrem de responsabile în acest sens.

"2012 este un an de risc maxim pentru România dintr-un motiv fundamental: de diminuare peste limite funcţionale a fluxurilor de capital din bănci. Dacă nu se va întâmpla asta, România trece bine peste 2012, chiar dacă se prefigurează un an agricol mult mai slab din cauza secetei. Avem acest risc major. Sper ca băncile - şi nu băncile din România - băncile mamă să fie extrem de responsabile", a spus Băsescu.

Şeful statului a afirmat că Româ-nia va trece cu bine de anul 2012 dacă se va ajunge la un "modus vinendi" cu băncile din zona euro, astfel încât să nu se opereze retrageri de capital de pe piaţa româ-nească.

"Dacă reuşim să ajungem la un modus vivendi cu băncile din zona euro, să nu se producă o retragere masivă de capital de pe piaţa noas-tră, România trece bine de 2012, fără bruscări de genul celor din 2010. Sperăm să ajungem la o înţelegere cu acest politician nou care se numeşte < piaţa bancară din România >", a spus Băsescu.

Preşedintele a subliniat că, pe de altă parte, în 2012 vor continua procesele de diminuare a cheltuielilor statului cu mutarea resursei către investiţii, proces care se vede şi în bugetul trimis la Parlament.

Şeful statului a precizat că în 2012 România va continua "nemilos" procesele de reformă a statului, chiar dacă este vorba despre un an de criză, şi a subliniat că va continua reducerea aparatului de stat în teritoriu şi la nivel central.

"Chiar dacă am intrat într-o cifră medie rezonabilă din punctul de vedere al cheltuielilor statului ca urmare a măsurilor din 2010 - 2011, încă avem cheltuieli care nu reflectă capacitatea României de a susţine aceste costuri cu aparatul de stat şi cu programele sociale. Aceste două zone vor fi prioritare în reducerea cheltuielilor bugetului de stat aşa cum se reflectă ele acum", a spus şeful statului.

Băsescu: Renault - una dintre cele mai stabile investiţii străine din România, relocarea e exclusă

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, ieri, că Renault este una dentre cele mai stabile investiţii străine făcute în România, precizând că relocarea producţiei în Maroc, pe viitor, este exclusă. Solicitat să precizeze ce efect ar avea asupra economiei româneşti o posibilă relocare a producţiei Dacia în Maroc pe viitor, Băsescu a spus: "Este exclus să se întâmple asta".

"Ştim de cinci ani că Renault va construi o uzină în care să producă Dacia Logan şi altele tipuri de maşini în Maroc. Ştim că s-au dezvoltat aici capacităţile de producţie - motoare, cutii de viteze - ca să poată fi alimentată şi acea uzină. Deci, nu există acea posibiltate", a spus şeful statului, citat de Mediafax.

Băsescu a precizat că, de altfel, grupul Renault a realizat una dintre cele mai spectaculoase investiţii care puteau fi făcute. "Când se negocia contractul - sunt unul dintre semnatarii acelei hotărâri de privatizare cu Renault - se vorbea de investiţii de 500 de milioane de euro. S-a ajuns la investiţii de vreo trei miliarde şi grupul Renault a dezvoltat în România un centru de cercetare impresionant - cel de la Titu. Ceea ce nu arată deloc o firmă care a făcut un hangar, a pus 300 de calculatoare şi se gândeşte să-şi ia hangarul mâine", a spus Băsescu.

Automobile Dacia va muta o parte din producţia modelului Sandero de la Mioveni la fabrica Renault din Casablanca, Maroc, pentru a extinde capacitatea de producţie a Duster, a declarat, în 13 septembrie, Jacques Chauvet, directorul Renault pentru regiunea Euromed şi totodată preşedintele CA al Dacia. "Am decis mutarea unei părţi a producţiei Sandero în Maroc datorită creşterii cererii pentru Duster, astfel că trebuie să mărim cadenţa de producţie. Cum suntem aproape de capacitatea maximă de producţie a uzinei de la Mioveni, vom muta o parte din producţia Sandero ca să facem loc modelului Duster", a spus Chauvet, prezent la Salonul Auto de la Frankfurt.

Totodată, el a afirmat că cele două noi modele Dacia pe care Renault le va fabrica la uzina de la Tanger, Maroc, respectiv modelul de familie şi cel comercial, vor intra în producţie la începutul anului viitor.

Chauvet a adăugat că o mare parte din componentele necesare fabricării celor două modele vor proveni de la furnizorii din România.

El a mai spus că Renault nu are în plan, în prezent, construcţia unui automobil Dacia electric sau hibrid, însă nu exclude un astfel de proiect în viitor.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
IBC SOLAR
rpia.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

26 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4629
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2641
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9642
Gram de aur (XAU)Gram de aur382.8727

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
energyexpo.ro
cnipmmr.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb