Este notoriu faptul că legiuitorul a reglementat amnistia fiscală prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (în continuare "OUG nr. 107/2024"). În esenţă, prin OUG nr. 107/2024 a fost prevăzută, printre altele, posibilitatea de a beneficia de anularea de la 25% până la 50% din obligaţiile fiscale principale şi 100% din obligaţiile fiscale accesorii pentru persoanele fizice, şi anularea 100% din obligaţiile fiscale accesorii pentru persoanele juridice - termenul limită stabilit de OUG nr. 107/2024 pentru a beneficia de amnistia fiscală a fost stabilit pentru 25 noiembrie 2024.
Din analiza OUG nr. 107/2024 şi a Ordinului nr. 1227 din 27 noiembrie 2024 privind modificarea Procedurii de anulare a unor obligaţii bugetare (în continuare "Ordinul nr. 1227/2024") rezultă că, anterior depunerii cererii de anulare, contribuabilii pot depune o notificare a intenţiei de a beneficia de amnistia fiscală, iar organele fiscale au obligaţia ca, în termen de 5 zile lucrătoare, să emită i) certificatul de atestare fiscală, ii) decizia de accesorii şi iii) decizia de amânare la plată.
În practică, numărul mare de contribuabili care a înţeles să depună notificări şi, implicit, să solicitate emiterea şi comunicarea de către organele fiscale a documentelor menţionate anterior, a determinat o întârziere considerabilă a procesului de pregătire şi comunicare a acestora de către organele fiscale (termenul de 5 zile lucrătoare nu a putut fi respectat). Practic, contribuabilii au luat legătura cu organele fiscale, iar acestea din urmă i-au informat că, din cauza volumului mare de muncă, sunt înregistrate întârzieri considerabile în soluţionarea notificărilor.
Ca urmare a acestei situaţii, Guvernul României a emis Ordonanţa de Urgenţă nr. 132 din 21 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (în continuare "OUG nr. 132/2024") prin care a înţeles să prelungească termenul pentru depunerea cererii de anulare până la data de 19 decembrie 2024. O precizare importantă este legată de faptul că termenul a fost prelungit până la data de 19 decembrie 2024 doar în ceea ce priveşte cererea de anulare, nu şi notificarea - pentru depunerea acesteia termenul s-a împlinit în data de 25 noiembrie 2024.
Extinderea termenului pentru depunerea cererii de anulare a fost generată, în fapt, de necesitatea acordării posibilităţii organelor fiscale de a soluţiona notificările depuse până în data de 25 noiembrie 2024, de comunicare de către acestea a documentelor menţionate mai sus contribuabililor şi de alocare acestora din urmă de suficient timp pentru analiza lor şi depunerea cererii de anulare (i.e., informaţiile recepţionate din partea autorităţilor fiscale pot evidenţia nereguli pe care contribuabilii trebuie să le remedieze anterior depunerii cererii de anulare, sub sancţiunea respingerii acesteia din urmă).
Cu toate acestea, ca urmare a mai multor discuţii cu contribuabilii, am constatat că, pe de o parte, o mare dintre aceştia nu au recepţionat nici până în prezent i) certificatul de atestare fiscală, ii) decizia de accesorii şi iii) decizia de amânare la plată, deşi notificările au fost depuse anterior datei de 25 noiembrie, iar pe de altă parte, că termenul pentru depunerea cererilor de anulare este tot mai scurt - 19 decembrie 2024.
În acest context, considerăm că, în prezent, pentru ca autorităţile statului român să acorde posibilitatea contribuabililor de a beneficia efectiv de amnistia fiscală, se impune:
-fie ca autorităţile fiscale să se asigure că soluţionează toate notificările într-un termen cât mai scurt, astfel încât să acorde posibilitatea contribuabililor să analizeze informaţiile recepţionate, să remedieze diferenţele constatate (dacă este cazul) şi ulterior să depună cererea de anulare până la data de 19 decembrie 2024;
-fie ca Guvernul României să procedeze la o nouă extindere a termenului în care poate fi depusă cererea de anulare, pentru a acorda posibilitatea organelor fiscale de a soluţiona notificările şi de a le comunica contribuabililor documentele aferente, astfel încât aceştia din urmă să le poată analiza într-un termen util, să remedieze diferenţele constatate (dacă este cazul) şi ulterior să depună cererea de anulare.
În măsura în care Guvernul României ar înţelege să opteze pentru cea de-a doua ipoteză, ar fi foarte util ca această prelungire să fie acordată cât mai curând, pentru a oferi o previzibilitate cât mai mare contribuabililor şi a-i asigura că vor beneficia în mod corect şi efectiv de facilităţile fiscale reglementate prin actele menţionate mai sus. În acest caz şi bugetul de stat va beneficia de încasări suplimentare, pentru care s-a şi introdus aceasta amnistie fiscală.