Tehnologia Open Banking are potenţialul de a reduce până la 80% dintre operaţiunile contabile ale companiilor, însă este încă în etapă incipientă pe piaţa din România, arată o analiză întocmită de unul dintre furnizorii de astfel de servicii pe piaţa naţională, conform agerpres.ro.
Potrivit datelor Smart Fintech, în ultimul an, numărul partenerilor din portofoliul companiei a crescut cu 142%, în timp ce valoarea medie a tranzacţiilor s-a majorat de la 200 la 500.000 de lei.
Un raport al Băncii Europene de Investiţii (BEI) relevă faptul că, în 2021, peste 50% dintre companiile europene au investit în soluţii de digitalizare, iar în România, la nivelul anului 2022, proporţia companiilor româneşti care au integrat soluţii tehnologice a fost peste media europeană, cu o pondere de 73%.
Cu toate acestea, ponderea întreprinderilor care fac schimb de informaţii şi a IMM-urilor care au un nivel de bază al intensităţii digitale, cu 17%, respectiv 22%, sunt cele mai scăzute la nivelul Uniunii Europene (UE), reiese din Indicele Economiei şi Societăţii Digitale (DESI).
Conform analizei de specialitate, nivelul scăzut al digitalizării în România este pus în seama lipsei educaţiei digitale, dezvoltării precare a serviciilor publice ce împiedică IMM-urile să adopte gestionarea digitală a anumitor procese, precum şi lipsa unui cadru legislativ care să încurajeze tranziţia digitală.
Tot raportul BEI evidenţiază faptul că doar 50% dintre micro-companiile şi companiile mici din România au adoptat soluţii digitale, comparativ cu aproape 90% dintre companiile de mari dimensiuni.
"Pentru a răspunde la provocările pieţei şi pentru a completa sistemele digitale ale companiilor, a fost introdus serviciul de Open Banking prin care furnizorii terţi de servicii financiare pot accesa şi controla datele financiare ale clienţilor, reglementat la nivelul Uniunii Europene prin directiva PSD2. Această tehnologie eficientizează procesele interne ale companiilor prin posibilitatea iniţierilor de plăţi de tip cont la cont, reducând costurile finale, precum şi riscul de fraudă. Unul dintre domeniile în care soluţiile Open Banking au un impact semnificativ este e-commerce. Alte aplicaţii ale soluţiei de Open Banking includ posibilitatea interogării conturilor, oferind acces centralizat, în timp real, la datele bancare ale clienţilor. Astfel, companiile pot urmări comportamentul de plată al clienţilor sau calcula scoruri de performanţă", menţionează Smart Fintech.
Open Banking creează un spaţiu propice pentru inovare în sectorul financiar din România şi facilitează colaborarea dintre instituţiile financiare bancare tradiţionale, fintech-uri şi companii terţe, punând la dispoziţie companiilor servicii financiare diverse, create special pentru nevoile lor.
Astfel, pentru interogarea conturilor, tehnologia Open Banking utilizează interfeţe de programare ale aplicaţiilor. Serviciile de interogare a conturilor bancare dezvoltate de Smart Fintech au la bază tehnologia IBM din suita Cloud Pak for Integration. Platforma API Connect depăşeşte simpla creare a API-urilor (Application Programming Interface - Interfaţă de Programare a Aplicaţiei, n.r.) şi oferă caracteristici suplimentare pentru consolidarea securităţii, facilitarea analizei şi asigurarea guvernanţei.