În timp ce entuziasmul creşte înainte de lansarea din această săptămână, Mattel, producătorul Barbie, culege deja roadele buzz-ului creat.
Preţul acţiunilor companiei a crescut cu 22% în ultimele trei luni, după un început de an ezitant, ceea ce ridică întrebarea - cât de sus poate ajunge preţul acţiunilor în următoarele săptămâni?
Potrivit unei analize efectuate de platforma de tranzacţionare şi investiţii eToro, în timp ce filmele axate pe branduri tind să genereze o creştere semnificativă a preţului acţiunilor în cele trei luni premergătoare lansării unui blockbuster, entuziasmul tinde să se diminueze în cele trei luni care urmează.
Acest lucru este ilustrat de mai multe exemple recente în care filmele s-au axat în întregime pe povestea unui brand sau în care brandurile au beneficiat de o plasare foarte vizibilă de produse în cadrul unor filme de succes.
În perioada premergătoare filmului "House of Gucci" din 2021, Kering, proprietarul mărcii de modă, a înregistrat o creştere de 6% a preţului acţiunilor sale în cele trei luni premergătoare, dar în cele trei luni care au urmat lansării acţiunile au scăzut cu 13%. În perioada premergătoare filmului Steve Jobs din 2013, Apple s-a bucurat de o creştere de 18% a preţului acţiunilor, dar în lunile următoare, preţul acţiunilor a crescut cu doar 3%.
În cele 10 exemple analizate de eToro în tabelul de mai jos, companiile respective au înregistrat, în medie, o creştere a preţului acţiunilor de 8% în perioada premergătoare lansării filmului în care au fost prezentate în mod vizibil sau în care au fost vizate în întregime. Însă după trei luni de la lansare, aceleaşi companii au înregistrat în medie o scădere de 4,3% a preţului acţiunilor.
Comentând aceste date, Ben Laidler, strategul eToro pentru pieţe globale, a declarat: "Mult - aşteptatul film Barbie prezintă două dintre cele mai fierbinţi subiecte din industria media globală: creşterea francizelor cinematografice de succes şi veniturile uriaşe rezultate din plasarea de produse.
Barbie a devenit una dintre cele mai mari francize de divertisment de la lansarea sa în 1956, alături de Star Wars, Disney Princess, Marvel şi Harry Potter, cu vânzări generate ulterior, de la produse sub licenţă pană la emisiuni de televiziune. Industria mondială a plasării de produse este evaluată la peste 25 de miliarde de dolari anual şi creşte într-un ritm de două cifre, brandurile fiind din ce în ce mai dispuse să plătească pentru acest tip de expunere în mass-media."
Unul dintre cele mai notabile exemple a fost Audi (deţinut de Volkswagen), care a înregistrat o creştere de 14% a preţului acţiunilor în perioada premergătoare filmului Iron Man din 2008, un film în care marca auto a fost prezentată într-un mod foarte vizibil. După lansarea filmului, preţul acţiunilor a scăzut cu 8%. Între timp, o excepţie de la regulă a fost reprezentată de filmul biografic al lui Walt Disney, "Saving Mr Banks", preţul acţiunilor Disney crescând şi mai mult după lansarea filmului, acesta înregistrând un salt de 15% în următoarele trei luni.
Laidler adaugă: "Aşteptările cinefililor şi marile sume de bani alocate de studiouri pentru marketing au un efect pozitiv clar asupra preţurilor acţiunilor companiilor implicate în aceste filme, opt din cele zece acţiuni analizate crescând înainte de premiera filmului cu o medie de 8%. Dar acest impuls asupra preţului acţiunilor pare să fie temporar, deoarece şase din cele zece au înregistrat apoi o scădere a preţurilor, în medie cu 4,3% - suferind de o mahmureală după premieră."