Comerţul electronic înregistrează în continoare o rată de penetrare mai mare în Europa de Vest, comparativ cu cea din Europa de Est, conform Exorigo-Upos, compania poloneză care oferă soluţii IT pentru sectorul de retail, conform unui comunicat remis redacţiei.
Datele analizate de companie arată că, în 2023, rata de penetrare a comerţului electronic în Europa de Vest era de aproximativ 80%, un avans semnificativ faţă de Europa de Est, unde acest indicator se situa în jurul valorii de 55%.
"Această diferenţă evidenţiază că piaţa de retail online este mai matură în ţările din Europa de Vest, cum ar fi Marea Britanie, Germania şi Franţa, unde cumpărăturile digitale au devenit o parte integrantă a comportamentului consumatorilor. Totuşi, Europa de Est recuperează şi creşte treptat datorită utilizării mai mari a smartphone-urilor, extinderii accesului la internet şi apariţiei platformelor locale de comerţ electronic. De asemenea, vedem din ce în ce mai mulţi retaileri interesaţi de soluţii inovatoare care oferă oportunităţi semnificative de dezvoltare, cum ar fi cele din portofoliul Exorigo-Upos, care oferă companiilor suport în servicii IT, dezvoltarea platformelor e-commerce şi implementarea strategiilor omnichannel", a declarat Marek Nowakowski, Director General Exorigo-Upos România.
În ultimii cinci ani, Europa de Vest a asistat la o schimbare substanţială a obiceiurilor de cumpărături online. Consumatorii din această regiune preferă din ce în ce mai mult cumpărăturile online datorită comodităţii, gamei largi de produse şi preţurilor competitive. Pandemia COVID-19 a accelerat această tendinţă, impulsionând vânzările online să crească cu peste 25% anual între 2020 şi 2022. În contrast, Europa de Est experimentează o schimbare mai graduală. Regiunea a înregistrat o rată de creştere anuală de aproximativ 15% în cumpărăturile online, determinată de creşterea penetrării internetului şi îmbunătăţirea alfabetizării digitale.
Datele analizate de Exorigo-Upos arată că, în termeni de categorii de produse, consumatorii din Europa de Vest achiziţionează predominant articole de modă, electronice şi produse pentru casă online. Doar segmentul fashion reprezintă aproximativ 35% din totalul vânzărilor de e-commerce din regiune. Pe de altă parte, cumpărătorii din Europa de Est prezintă o predispoziţie mai mare pentru achiziţionarea de electronice, urmate de produse de modă şi frumuseţe. Electronicele reprezintă aproape 40% din achiziţiile online din Europa de Est, subliniind un set diferit de priorităţi ale consumatorilor.
Conform companiei poloneze, mai mulţi factori susţin creşterea comerţului electronic în Europa de Vest, inclusiv penetrarea ridicată a internetului, infrastructura logistică robustă şi încrederea consumatorilor în sistemele de plată online.
Cu toate acestea, obstacole precum concurenţa ridicată şi cerinţele de reglementare stricte pot reprezenta provocări. În schimb, în Europa de Est, principalele motoare de creştere pentru comerţul online sunt creşterea utilizării smartphone-urilor, extinderea accesului la internet şi creşterea platformelor locale de comerţ electronic. Barierele din această regiune includ reţele logistice subdezvoltate şi încrederea mai scăzută a consumatorilor în tranzacţiile online.
În ceea ce priveşte valoarea medie a comenzilor, cumpărătorii din Europa de Vest tind să cheltuiască mai mult per tranzacţie, cu o valoare medie a comenzii de aproximativ 85 euro. Consumatorii din Europa de Est, deşi apelează tot mai mult la cumpărăturile online, cheltuiesc în medie 55 euro per comandă. Această diferenţă poate fi atribuită condiţiilor economice şi veniturilor disponibile diferite între regiuni.
În ceea ce priveşte plăţile, consumatorii din Europa de Vest folosesc predominant carduri de credit, portofele digitale precum PayPal şi opţiuni Buy Now Pay Later (BNPL) pentru plăţile online. În Europa de Est, deşi cardurile de credit sunt, de asemenea, populare, există o utilizare semnificativă a opţiunii de plată la livrare (COD) şi a sistemelor locale de plată electronică. De exemplu, în Polonia, sistemele precum BLIK sunt utilizate pe scară largă pentru confortul şi securitatea lor.
Cumpărăturile de pe smartphone sunt în creştere în ambele regiuni, dar Europa de Vest conduce cu o rată de adopţie mai mare. Aproximativ 60% din tranzacţiile online din Europa de Vest sunt efectuate prin dispozitive mobile. În Europa de Est, această cifră este mai aproape de 40%, deşi creşte rapid pe măsură ce mai mulţi consumatori obţin acces la smartphone-uri şi internet mobil.
Din punct de vedere demografic, cumpărătorii online din Europa de Vest sunt mai diverşi, cu o parte semnificativă a populaţiei vârstnice participând la cumpărăturile online. În Europa de Est, majoritatea cumpărătorilor online sunt mai tineri, în principal din grupa de vârstă 18-35 de ani, reflectând o bază de consumatori tineri şi pricepuţi în tehnologie.
Aşteptările privind livrarea diferă, de asemenea, semnificativ. Consumatorii din Europa de Vest prioritizează serviciile de livrare rapide şi fiabile, mulţi aşteptând opţiuni de livrare a doua zi. În contrast, cumpărătorii din Europa de Est sunt mai sensibili la preţ şi sunt dispuşi să aştepte mai mult pentru livrări dacă asta înseamnă costuri de transport mai mici.
Exorigo-Upos rămâne angajată să ofere soluţii tehnologice avansate şi consultanţă specializată care pot ajuta la creşterea comerţului electronic în Europa de Est şi Europa de Vest. Cu o vastă expertiză în e-commerce şi retail, Exorigo-Upos rămâne un partener de încredere pentru companiile care doresc să-şi extindă şi să-şi optimizeze prezenţa online şi să conecteze canalele offline şi online, oferind vânzătorilor soluţii omnichannel fiabile.