Piaţa bunurilor de larg consum va înregistra, în acest an, un avans de peste 12%, evoluţie stimulată de creşterea cererii, urmare a majorării salariilor şi pensiilor, şi, nu în ultimul rând, de avansul preţurilor, arată o analiză a companiei de consultanţă Frames. Sezonul de shopping de Crăciun va impulsiona semnificativ rezultatele din întreg comerţul românesc, de la sectorul alimentar la bunurile de folosinţă îndelungat, se arată într-un comunicat remis Redacţiei noastre.
După avansul de 8% din 2018, piaţa bunurilor de larg consum (FMCG), ce include bunurile de larg consum cel mai des achiziţionate (mâncare, băuturile răcoritoare şi produsele de îngrijire etc.), va creşte în acest an cu peste 12%, estimează analiştii, pe baza datelor preliminare obţinute din piaţă.
Potrivit analizei, sectorul alimentar se află şi în acest an în prim-plan, cu o creştere, pe ansamblu, a cifrei de afaceri de peste 13%, impulsionată pe de o parte de creşterea cererii, urmare a majorării veniturilor populaţiei, iar pe de alta de avansul semnificativ al preţurilor, mai precizează sursa.
În 2018, business-ul din sectorul alimentar a depăşit graniţa de 100 de miliarde de lei, în creştere cu aproape 6 miliarde de lei faţă de rezultatul din 2017.
Potrivit datelor Frames, dinamica pieţei este influenţată, în acest an, mai mult ca în anii trecuţi, de efectele inflaţiei.
Datele de la Institutul Naţional de Statistică arată că preţurile de consum în luna noiembrie 2019 (ultima pentru care există date complete), comparativ cu luna noiembrie 2018 au crescut cu 3,8%, rata anuală calculată de INS pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) fiind de 3,7%.
Faţă de decembrie 2018, creşteri importante au fost înregistrate de preţul cartofilor, cu 20,6%, fructe şi conserve din fructe, cu 15,9%, tutun şi ţigări, cu 7,65%, carne şi preparate din carne, cu 5,8%. Combustibilii s-au scumpit cu 5,6%.
Pe fondul creşterii veniturilor şi, mai ales a obiceiurilor de consum bine ancorate în trecutul plin de privaţiuni, românii au ajuns să cheltuie pe mâncare cel mai mult din Uniunea Europeană, aproape 28% din totalul cheltuielilor de consum. În clasamentul Eurostat, România este urmată de Lituania (20,9%) şi Estonia (19,6%), în timp ce media europeană este de 12,1%.
Un raport al Nielsen Growth Reporter, care compară dinamica globală a pieţei (creşterea în valoare şi unităţi) în sectorul bunurilor de larg consum în toata Europa (Fast Moving Consumer Goods, FMCG), plasa, de altfel, ţara noastră printre pietele cu creşterea cea mai mare din cele 28 de ţări europene (10.4% după primele 6 luni).