Managerii au un impact semnificativ asupra revenirii reuşite la birou a angajaţilor, acţiunile şi comportamentul acestora putând influenţa capacitatea angajaţilor de a-şi relua munca, arată o analiză efectuată de ONV LAW pe o serie de recomandări propuse de Uniunea Europenă (UE) prin intermediul Agenţiei Europene pentru Sănătate şi Securitate în Muncă, conform unui comunicat remis redacţiei.
Unul dintre lucrurile importante prezente în recomandările UE este că se face distincţia între etapa Covid-19 acută în care se manifestă simptomele cele mai severe ale bolii şi care pot dura, în general, 2 până la 4 săptămâni şi etapa "Covid-19 cu evoluţie lungă" sau "Covid-19 permanent simptomatic" cu simptome care durează 4-12 săptămâni şi "sindromul post-Covid-19," cu simptome care durează cel puţin 12 săptămâni.
"Uniunea Europeană arată că simptomele cu efect prelungit în timp sunt cele care de multe ori sunt ignorate, deşi acestea au un impact semnificativ asupra capacităţii de muncă a angajaţilor, astfel că cei mai mulţi dintre aceştia care au simptome persistente vor avea nevoie de adaptări la locul de muncă şi de o revenire treptată", declară Lorena Ciobanu, Partener în cadrul ONV LAW.
Care sunt cele 5 recomandări majore ale UE pentru managerii români?
ramâneti în contact permanent cu angajatul în perioda în care acesta lipseşte de la muncă
pregatiţi-vă pentru revenirea la muncă a angajatului
purtati o conversaţie cu acesta privind revenirea la locul de muncă
oferiţi sprijin în primele zile după revenirea la muncă
oferiţi sprijin permanent şi organizaţi întâlniri regulate cu angajatul
Analiza ONV LAW mai arată că este posibil să fie necesară punerea în aplicare de politici provizorii privind Covid-19, în special în ceea ce priveste absenţa pe motiv de boală şi necesitatea de a sprijini, mai degrabă decât de a-i sancţiona pe cei care au nevoie de o perioada prelungită de absenţa sau de sarcini modificate. Absenţa sau reducerea capacităţii de muncă pentru un număr considerabil de angajaţi poate provoca o presiune asupra continuării activităţilor şi asupra angajaţilor rămaşi la muncă.
UE recomandă un volum de lucru suplimentar la un nivel cât mai scăzut posibil pentru angajaţii care au trecut prin Covid-19
Recomandările UE mai includ şi mentinerea unui volum de lucru suplimentar la un nivel cât mai scazut posibil, dar şi limitarea pe cât posibil a muncii suplimentare. Şefii direcţi au un rol important în monitorizarea situatiei şi în evitarea supraîncărcării angajaţilor, astfel că se recomandă respectarea regulilor şi acordurilor privind orarul de lucru şi perioadele de odihnă, dar şi că angajatorii să permită angajaţilor să se deconecteze atunci când nu sunt la muncă.
Indiferent de gradul de generalizare a vaccinării sau de revenirea la muncă pentru cei însănătoşiţi, UE recomandă menţinerea măsurilor recomandate pentru controlul infecţiilor, inclusiv distanţarea fizică, spălarea/igiena periodică a mâinilor şi folosirea măştilor de protecţie pentru a preveni răspândirea virusului. Aceste etape rămân importante, chiar dacă vaccinarea este generalizată.
Există numeroase modificări mai mici sau mai mari care îi pot ajuta pe angajaţii care revin la muncă să-şi gestioneze cât mai bine sănătatea şi munca, astfel că profesionistii din domeniul medicinii muncii remarcă că cele mai bune rezultate apar atunci când managerul şi angajaţii colaborează în acest sens.
"În concluzie, putem observa că din cauza duratei şi a impactului simptomelor post-Covid-19, oamenii pot avea nevoie de o revenire treptată la muncă, cunoscută şi sub denumirea de "revenire progresivă". Este puţin probabil ca o revenire standard, scurtă să fie adecvată pentru cei afectaţi de Covid-19 cu evoluţie lungă. Revenirile progresive pot fi adaptate în timp şi pot dura mai multe săptămâni sau luni. Pentru acei angajaţi cu simptome de oboseală, lucrul la distanţă şi "reducerea ritmului de lucru", adică lucrul cu pauze de odihnă în funcţie de simptome, sunt importante conform recomandărilor Uniunii Europene", conchide Lorena Ciobanu, partener în cadrul ONV LAW.
40% dintre companiile din România planifică întoarcerea la birou în perioada aceasta
Conform unui studiu public realizat de Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) în perioada februarie - martie 2021, circa 95% dintre companiile din industria de outsourcing din România vor implementa munca în sistem hibrid după pandemie, iar 55% dintre angajaţii din industrie vor lucra de la birou între 8-12 zile pe lună după pandemie. Acelaşi studiu mai arată că circa 40% dintre companiile industriei planifică întoarcerea treptată la birou, în sistem hibrid, începând din această perioadă, şi ajungând la 61% până la finalul anului 2021 sau din 2022.
Un alt studiu efectuat de Ipsos România arată că aproape jumătate din cei care au lucrat de acasă (48%) îşi doresc foarte mult să revină la locul de muncă.