• "Tendinţa este alarmantă"
Aproximativ 60 de sucursale bancare din Marea Britanie se închid în fiecare lună, cele mai multe unităţi care îşi opresc activitatea aparţinând grupului "Royal Bank of Scotland" (RBS), potrivit unei analize realizate de societatea "Which?", preluată de BBC.
Aceasta arată că 2.868 de sucursale vor fi închise la sfârşitul anului 2018, procesul în acest sens începând în 2015, iar "Which?" consideră că tendinţa este "alarmantă" şi multe persoane rămân astfel fără acces adecvat la servicii.
De cealaltă parte, băncile susţin că sucursalele lor pierd clienţi pe măsură ce prind tot mai mult teren tranzacţiile online.
Conform analizei "Which?", cele mai multe sucursale sunt închise de RBS (350 de unităţi proprii în perioada 2015-2018, respectiv 638 unităţi NatWest şi 35 Ulster Bank), Lloyds (366 de sucursale proprii, 87 sucursale Bank of Scotland şi 55 Halifax), respectiv HSBC, care închide 440 de unităţi.
După regiune, analiza arată că în Scoţia au loc cele mai multe închideri de sucursale bancare: 368 până la sfârşitul anului 2018. Urmează South East England (361), North West England (353) şi South West England (327).
Gareth Shaw, expert la "Which?", declară: "Deşi decizia de închidere a unei sucursale este în mod clar una comercială pentru o bancă, este de asemenea crucial ca băncile să recunoască nevoile clienţilor şi ale comunităţilor pe care le deservesc, înainte să-şi închidă uşile".
În plus, "Which?" menţionează că, deşi sunt aduse în atenţie serviciile furnizate de oficiile poştale şi operaţiunile de mobile banking, acestea nu au aceeaşi gamă ca sucursalele băncilor. Totodată, mulţi clienţi ai băncilor "nu pot sau nu vor" să utilizeze serviciile bancare online, potrivit studiului.
În acest context, un purtător de cuvânt al RBS a declarat: "Din 2014, numărul clienţilor care utilizează sucursalele noastre în Marea Britanie a scăzut cu 40%, timp în care tranzacţiile de mobile banking au crescut cu 73%. Pe măsură ce clienţii continuă să schimbe modul în care utilizează serviciile bancare, trebuie să schimbăm şi noi felul în care îi deservim, aşa că investim în unele sucursale ale noastre şi remodelăm reţeaua noastră, furnizând modalităţi alternative de banking".
La rândul său, un reprezentant al Lloyds a spus că sucursalele au jucat un rol important în viaţa clienţilor, dar "este important ca acestea să existe în locurile potrivite, unde este cerere din partea clienţilor".
Un purtător de cuvânt al UK Finance, grup din industria bancară, a declarat că deciziile de închidere a sucursalelor au fost luate doar după ce toate celelalte opţiuni - precum reducerea orelor de funcţionare şi a personalului - au fost epuizate. Acesta a adăugat: "Tehnologia nu este pentru toată lumea şi de aceea toate băncile importante oferă servicii bancare zilnice prin intermediul a 11.500 de sucursale poştale".
Amintim că, în luna mai, o altă analiză "Which?" arăta că marile bănci britanice - Barclays, HSBC, Lloyds Banking Group, RBS, Santander şi alte instituţii de credit - închid sucursale din cauza creşterii costurilor de întreţinere a clădirilor, dar şi a utilizării tot mai extinse a facilităţilor bancare online şi mobile.
Potrivit acelei analize, criticii acestor măsuri susţin că închiderea sucursalelor bancare dăunează comunităţilor locale, întrucât afectează operaţiunile comerciale locale şi creşte probabilitatea ca unele persoane, în special cele în vârstă, să fie excluse din sistemul financiar.