Clienţii imobiliari din ţara noastră nu au încă deprinderea de a cere să fie reprezentanţi exclusiv de către un agent imobiliar, doar sub 10% dintre listările imobiliare fiind gestionate de o singură agenţie, arată o analiză realizată de platforma Wizmo.ro şi compania de real-estate "RE/MAX" România.
La nivel european însă, susţin cele două companii, peste 50% dintre listările imobiliare sunt gestionate de un singur agent, acesta reprezentând interesele unei singure părţi în procesul de vânzare sau închiriere.
Răzvan Cuc, preşedinte "RE/MAX" România susţine: "Relaţia exclusivă cu un agent imobiliar este asemănătoare cu cea de natură juridică. Aşa cum nici un avocat nu poate reprezenta ambele părţi într-un proces, nici un agent imobiliar nu poate susţine simultan atât interesele vânzătorului, cât şi cele ale cumpărătorului".
Potrivit acestuia, pentru ca numărul de contracte de exclusivitate să crească este necesară o educare a agenţilor în acest sens, precum şi înfiinţarea unor norme ale industriei care să sprijine această abordare profesionistă. La această inerţie, însă, contribuie în egală măsură şi proprietarii imobilelor care nu cunosc suficient acest mod de lucru şi avantajele sale.
Astfel, printre beneficiile unui proprietar care alege reprezentarea exclusivă se numără analiza şi evaluarea pieţei, acces la un set de soluţii de marketing şi promovare mult mai eficiente, primirea unor materiale de promovare personalizate, dar şi preselectarea clienţilor. De asemenea, în această situaţie, agentul imobiliar exclusiv se implică în toţi paşii negocierii şi stimluează ofertanţii într-o competiţie cu scopul de a obţine cel mai bun preţ posibil. De cealaltă parte, exclusivitatea cu un agent pentru cel care cumpără sau închiriază o proprietate înseamnă că acesta nu va trebui să achite niciun fel de comision pentru tranzacţie.
Potrivit analizei, deficitul numărului de proprietăţi listate exclusiv se remarcă şi la nivelul platformelor imobiliare. Contrar aparenţelor, o listare multiplă a aceluiaşi anunţ reprezintă un risc în tranzacţionarea unui imobil şi prelungeşte perioada în care anunţul este disponibil pe piaţă.
Marteen Deboo, CEO Wizmo.ro, a declarat: "Atunci când un posibil cumpărător sau chiriaş vede acelaşi anunţ listat de multipli agenţi, poate chiar cu preţuri şi descrieri diferite, încrederea lui în oferta respectivă scade şi trece cu uşurinţă la următorul anunţ. De aceea, pentru ca o ofertă să petreacă cât mai puţin timp online şi să capteze atenţia publicului, recomandăm şi noi ca listările să fie unice, cu o descriere cât mai amplă şi corectă".
Din analizele Wizmo.ro reiese şi faptul că un contract de exclusivitate reprezintă o garanţie pentru agenţie că eforturile ei vor fi răsplătite. Astfel, dacă agenţia ştie că nu este singura care tranzacţionează o proprietate, eforturile sale în promovarea anunţului vor fi mai mici, ceea ce se traduce, implicit, într-o vizibilitate redusă a ofertei.
Marteen Deboo a încheiat: "Şi platformele imobiliare îşi doresc să aibă cât mai multe anunţuri exclusive, deoarece, în acest fel, agentul imobiliar are siguranţa că niciun alt agent nu va publica respectivul anunt şi că proprietarul va realize împreună cu el tranzacţia. Prin urmare, agentul va fi deschis să ofere toate informaţiile despre listing. Wizmo îşi doreşte acest lucru, deoarece vrea anunţuri cât mai complete".