• Incoming - ANAT estimează o creştere totală de 10% pe segmentul de incoming în 2007, în comparaţie cu 2006
Anul 2007, faţă de 2006, a fost marcat de îmbunătăţirea infrastructurii hoteliere şi a drumurilor, a calităţii serviciilor şi a varietăţii restaurantelor. În plus, vremea a fost favorabilă şi nu au existat incidente de genul gripei aviare sau scandalul concesionării plajelor. România a beneficiat de o imagine mai bună, în special datorită creşterii aportului segmentului de Business, aderării la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007 şi existenţei evenimentelor legate de
ANAT estimează o creştere totală de 10% pe segmentul de incoming în 2007, în comparaţie cu 2006. Una din principalele pieţe a fost Israel, care a compensat stagnarea celorlalte pieţe emiţătoare. Litoralul românesc al Mării Negre a primit în 2007 aproximativ acelaşi număr de turişti ca în 2006.
Potrivit ANAT, anul 2008 va fi caracterizat de o stagnare a numărului de turişti străini.
Topul pachetelor turistice de incoming:
Circuitele. Se derulează pe tot timpul anului dar în special în perioada martie - octombrie.
Muntele
Litoralul
Tratamentele în staţiunile balneoclimaterice
Litoralul a înregistrat o creştere de circa 25% pe plan intern, dar şi a ofertelor speciale lansate de agenţiile de turism, în parteneriat cu hoteluri. Creşterea totală a turismului intern pe anul 2007 este de 10%, faţă de 2006.
Topul pachetelor de turism intern:
Litoralul
Pensiunile rurale
Muntele
Staţiunile balneoclimaterice
Outgoing - Creşteri pe destinaţiile Turcia, Spania, Tunisia, Egipt şi Grecia
Principalul produs turistic solicitat de către români a fost, în continuare, sejururile în străinătate. S-au înregistrat creşteri pe destinaţiile Turcia, Spania, Tunisia, Egipt şi Grecia. Per total, turismul de outgoing a crescut cu circa 25% faţă de 2006. Principalele destinaţii solicitate de români pe parcursul anului au fost Grecia, Bulgaria, Turcia, Spania, Italia, Austria, Franţa, Egipt, Tunisia.
Cele peste 30 de destinaţii către care touroperatorii membri ANAT au operat circa 80 de curse charter înregistrate în 2007 sunt: Grecia (Salonic, Creta, Rhodos, Corfu, Kos, Skiathos), Turcia (Antalya, Bodrum, Izmir), Spania (Mallorca, Barcelona, Malaga, Tenerife, Ibiza, Madrid, Costa Blanca, Allicante, Costa del Sol), Egipt (Hurghada, Sharm el Sheikh), Italia (Rimini, Sardinia, Lido di Jesolo), Tunisia (Monastir), Franţa (Nisa), Cipru (Larnaca), Malta, Portugalia (Madeira). Ca destinaţii de iarnă operate cu zboruri charter, ANAT menţionează Austria (Salzburg) şi Rovaniemi (Laponia - Suedia).
Creşterea numărului de zboruri charter este semnificativă şi denotă faptul că raportul bun calitate-preţ a determinat un număr mare de români să opteze pentru petrecerea vacanţelor în străinătate. În 2007, touroperatorii români au organizat, în continuare, chartere şi cu plecări din alte oraşe, respectiv Timişoara şi Cluj-Napoca.
Pentru 2008, ANAT estimează că trendul de creştere va continua, datorită deschiderii unor noi destinaţii şi a creşterii puterii de cumpărare a românilor. Preferinţa turiştilor pentru zborurile charter are ca motivaţie scăderea preţurilor - din ce în ce mai accesibile. Oricum, această creştere va fi mai ponderată, deoarece piaţa se stabilizează şi se maturizează.
Un alt segment este cel al destinaţiilor exotice. Mai mulţi turişti ca în anii precedenţi se îndreaptă către destinaţii exotice sau îndepărtate, precum Africa (Kenya), Dubai, America Latină, America de Nord, Australia, Noua Zeelandă şi Japonia. Pentru Europa, cele mai solicitate circuite sunt, în ordine, Italia, Spania, Franţa şi ţările intermediare, urmate de circuitele în ţările nordice.
City Break-urile şi turismul de shopping reprezintă un segment distinct. Cele mai solicitate oraşe au fost Paris, Viena, Barcelona, Madrid, Atena, Praga, Roma, Milano. City Break-urile au ca scop vizitarea oraşelor sau shopping-ul. Pentru shopping, cele mai solicitate oraşe au fost Milano, Viena şi Budapesta, iar ca destinaţii extraeuropene, Dubai, Egipt (Cairo) şi Thailanda.
Numărul pachetelor de croazieră solicitate de români a crescut cu peste 50% faţă de 2006, ajungându-se la circa 6000 de pachete vândute în 2007.
Agenţiile de turism spun că 70% dintre români nu îşi permit să plece în vacanţă
Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT), Dragoş Anastasiu, a declarat ieri că numai 30% dintre români îşi permit să plece într-un concediu, iar situaţia poate fi îmbunătăţită prin acordarea tichetelor de vacanţă."Numai 30% dintre români îşi permit concedii, iar 70%, nu. În Germania, de exemplu, proporţia este invers. Există şi în România o tendinţă a trecerii persoanelor din categoria celor care nu-şi permit un concediu, în categoria celor care-şi permit. Situaţia ar putea fi îmbunătăţită prin acordarea de tichete de vacanţă, ceea ce i-ar ajuta pe oameni să fie mai relaxaţi, mai buni şi, nu în ultimul rând, ar contribui la creşterea economică", a spus oficialul ANAT.
Proiectul privind acordarea voucherelor de vacanţă a fost aprobat de Senat şi este în analiza Camerei Deputaţilor. Potrivit ANAT, noua lege ar genera beneficii în rândul patronilor, al touroperatorilor şi agenţiilor de turism, fiind un factor de dezvoltare economică.
"Legea tichetelor de vacanţă a trecut de Senat într-un mod prost şi sperăm să treacă mai bine de Camera Deputaţilor. În varianta actuală, legea este prea stufoasă, pentru că valorificarea tichetelor de vacanţă trebuie să se facă la agenţiile de turism şi nu la hoteluri, aşa cum tichetele de masă se valorifică la magazine alimentare şi nu la fabrici. Numai în acest fel, deţinătorii tichetelor pot beneficia de consultanţă şi de preţuri mai bune în alegerea destinaţiei de vacanţă", a mai spus Anastasiu.
Potrivit unei statistici ANAT, 70% din populaţia României cu vârstă de peste şapte ani nu pleacă în concediu, iar peste 65% dintre angajatorii din sectorul industrial s-au declarat dispuşi să utilizeze tichetele de vacanţă.
Românii au cheltuit pe vacanţe în străinătate, în cele 3 luni din vara anului 2007, 311 de milioane de euro, cu 7% mai mult faţă de 2006. Cheltuielile străinilor în România în vara lui 2007 au fost de 266 milioane de euro, cu 12% mai puţin faţă de 2006.