Nouă patronate şi asociaţii din turism se declară nemulţumite de neimplicarea autorităţilor în dezvoltarea acestui sector, lucru care a dus la o promovare aproape inexistentă a României, de lipsa forţei de muncă calificate pe segmentul turism şi HORECA şi, nu în ultimul rând, de absenţa parteneriatului dintre stat şi mediul de afaceri, potrivit unui comunicat de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) remis redacţiei.
Reprezentanţii mediului privat susţin crearea unui parteneriat public-privat, pe modelul de succes din ţări cu tradiţie şi rezultate notabile în turism, venind cu propunerea înfiinţării "Organizaţiei Române de Turism", pentru a permite astfel colaborarea dintre autorităţile publice şi sectorul privat: "Promovarea României trebuie să fie o prioritate a autorităţilor centrale şi locale. De la alegerea participării României la târguri de turism şi până la desfiinţarea birourilor de promovare din străinătate, autorităţile de resort au luat decizii unilaterale, fără implicarea mediului privat, care ar fi putut contribui prin know-how sau la o mai bună vizibilitate a ţării în plan extern".
Oficialii din mediul privat consideră că este nevoie ca legea turismului să proiecteze o viziune a turismului la nivel naţional, având în centru conceptul de destinaţie şi organizaţia de management a destinaţiei (OMD) atât la nivel local, cât şi la nivel naţional (ORT).
"Această abordare este absentă din propunerea de lege a turismului, în condiţiile în care ar fi trebuit să fie centrul acesteia", mai spun reprezentanţii mediului privat.
Patronatele şi asociaţiile reclamă, de asemenea, lipsa forţei de muncă calificate în hoteluri şi restaurante şi cer autorităţilor măsuri pentru reducerea crizei personalului calificat, una dintre acestea fiind sprijinirea înfiinţării de şcoli profesionale.
Potrivit oficialilor mediului privat, la nivel universitar nu sunt echivalate diplomele unor universităţi recunoscute la nivel mondial.
În ceea ce priveşte învăţământul de specialitate, deşi în străinătate practica este componentă integrantă în anii de studiu, în unităţile de învăţământ din România este limitată la trei săptămâni pe an de studiu, potrivit patronatelor şi asociaţiilor.
Reprezentanţii mediului privat mai spun: "Pentru angajarea temporară, autorităţile nu facilitează sub nicio formă angajarea de personal străin, ci dimpotrivă aplică reguli restrictive şi discriminatorii".
Patronatele şi asociaţiile din mediul privat consideră, totodată, că ezitările şi chiar anulările unor decizii publice creează haos în întreaga industrie, dialogul între părţi nefiind unul eficient, rolul Consiliului Consultativ fiind practic egal cu zero din moment ce şedinţele, de cele mai multe ori, nu se mai ţin.
Patronatele doresc conştientizarea impactului politicilor publice ale unor ministere - în special Educaţie, Sănătate, Transporturi, Cultură, Mediu etc.- asupra industriei ospitalităţii, care, potrivit reprezentanţilor mediului privat, de cele mai multe ori deciziile acestora îngreunând desfăşurarea activităţii operatorilor din turism.
Patronatele şi asociaţiile din turism susţin că toate cele de mai sus accentuează şi mai mult relaţia dificilă dintre mediul privat şi autorităţi.
Comunicatul mai arată: "Este primordial ca turismul să se afle printre priorităţile statului, iar patronatele îşi doresc ca noul ministru de resort să ia deciziile favorabile acestui sector, mai ales că este «un domeniu de importanţă strategică naţională»".
Specialiştii din industria ospitalităţii s-au reunit, cu ocazia Târgului de Turism al României, pentru a dezbate cele mai urgente probleme, care afectează dezvoltarea turismului românesc. Au participat Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), Asociaţia de Ecoturism din România (AER), Bucharest Tourism Board (BTB), Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR), Federaţia Asociaţiilor de Promovare Turistică (FAPT), Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR), Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA), Organizaţia Patronală a Turismului Balnear din România (OPTBR) şi Clubul Profesioniştilor din Turism (SKAL).