Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, a discutat, timp de două zile, la Bruxelles cu mai mulţi oficiali ai Comisiei Europene despre problemele cu care se confruntă ţara noastră în procesul de absorbţie al fondurilor europene. Pe agenda întâlnirilor ministrului transporturilor au figurat domnul Johannes Hahn, comisar european pentru dezvoltare regională, domnul Jean Marie Seyler, Director în cadrul Directoratului General Politică Regională (DG Regio) şi responsabilii pentru România din cadrul Directoratului, se arată într-un comunicat transmis redacţiei.
Pe parcursul acestor discuţii, au fost evaluate proiectele aflate în derulare sau care urmează a fi aprobate de către Comisia Europeană în cadrul Programului Operaţional Sectorial de Transporturi (POS-T), examinându-se soluţii pentru urgentarea aprobării şi implementării acestora. Alte subiecte aflate pe agenda discuţiilor au vizat propunerile iniţiate de MTI în ceea ce priveşte exproprierile, dar şi întârzierile în procedurile de achiziţii publice datorită contestaţiilor care trenează în justiţie. Ministrul Boagiu a convenit cu oficialii europeni ca în perioada imediat următoare resursele financiare ale MTI să fie dirijate cu prioritate către proiectele parte a Coridorului 4 Pan-European. Nu în ultimul rând, s-a discutat despre situaţia programelor finanţate prin programul ISPA semnat în anul 2000 şi pentru care perioada de finanţare expiră la sfârşitul acestui an, existând riscul pierderii unei părţi din finanţarea ISPA în cazul proiectelor nefinalizate.
"Aşa cum am spus întotdeauna, autorităţile de la Bucureşti trebuie să abordeze relaţia cu Bruxelles-ul ca o problemă de politică internă care afectează direct cetăţenii români. Din păcate, în ultimii ani, relaţia Ministerului Transporturilor cu Comisia Europeană a fost puţin mai încordată, fapt care explică într-o anumită măsură şi rezultatele nesatisfăcătoare în absorbţia fondurilor europene pentru infrastructura mare de transporturi. Am convenit cu oficialii europeni să instituţionalizăm acest tip de dialog pentru a găsi împreună soluţiile care să deblocheze absorbţia fondurilor europene şi care să ofere României un nou impuls pentru a utiliza cât mai mult din cele 4,6 miliarde acordate de UE pe Programul Operaţional de Transporturi până în 2013. Pornim o cursă contra-cronometru în care sprijinul Comisiei Europene este esenţial. Comisia Europeană va fi un partener de nădejde al Ministerului Transportului în această cursă", a declarat Anca Boagiu.
Discuţiile dintre reprezentanţii MTI şi responsabilii Comisiei Europene vor continua săptămâna viitoare când o delegaţie a DG Regio va veni în România pentru a discuta o serie de aspecte tehnice în ceea ce priveşte proiectele finanţate din fonduri europene şi pentru a stabili un calendar al realizării obiectivelor.