• Reglementatorul pieţei a suspendat, temporar, dreptul companiei de a furniza toate categoriile de servicii poştale pentru care este autorizată
• ANCOM poate dispune retragerea dreptului "Total Post" de a furniza servicii poştale, dacă nu remediază situaţia
Compania "Total Post Services" a fost amendată pentru a treia oară de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), cu suma de 100.000 de lei, pentru încălcarea unui drept rezervat exclusiv Poştei Române, potrivit unui comunicat remis redacţiei. Potrivit acestuia, ANCOM a amendat "Total Post" pentru furnizarea serviciilor poştale care au ca obiect trimiteri de corespondenţă în greutate de până la 50 de grame la un tarif mai mic de 2 lei/trimitere.
Societatea a fost penalizată pentru încălcarea aceloraşi prevederi legale pentru care a mai fost sancţionată, cu amendă în cuantum de 10.000 de lei, în luna octombrie 2011 şi, respectiv, 50.000 de lei, în luna mai a acestui an.
Pe lângă aplicarea acestor sancţiuni contravenţionale, ANCOM a dispus suspendarea pe o perioadă de trei luni a dreptului de a furniza toate categoriile de servicii poştale pentru care compania "Total Post" este autorizată. Dacă, după expirarea perioadei de suspendare, furnizorul nu elimină cauzele care au determinat luarea acestei măsuri, ANCOM poate dispune retragerea dreptului de a furniza servicii poştale.
"Dat fiind faptul că în ultima perioadă am descoperit mai multe cazuri de încălcare a drepturilor rezervate Poştei Române, atragem din nou atenţia asupra prevederilor legale: singura companie care poate oferi pe trimitere un preţ mai mic de 2 lei în cazul trimiterilor de corespondenţă cu greutatea cuprinsă între 0 şi 50 de grame este Poşta Română. Prestarea de servicii poştale de către alţi furnizori fără respectarea acestor limite de greutate şi de tarif constituie contravenţie şi va fi sancţionată corespunzător. Nerespectarea prevederilor legale din domeniul serviciilor poştale poate atrage suspendarea dreptului de a furniza servicii poştale, cum s-a întâmplat în acest caz, sau chiar retragerea definitivă a acestui drept", a declarat Cristin Popa, directorul Direcţiei Executive Monitorizare şi Control din cadrul ANCOM.
Compania Naţională Poşta Română (CNPR) beneficiază de drepturi rezervate pentru că, în calitate de furnizor de serviciu universal, are obligaţia de a asigura acoperirea cu servicii poştale a întreg teritoriului naţional, astfel încât fiecare locuitor al ţării să aibă acces la servicii poştale, indiferent de localitatea în care trăieşte. Astfel, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a furniza servicii pe întreg teritoriul României, la aceleaşi tarife, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde cantitatea de corespondenţă este mică şi, din acest motiv, activitatea nu este profitabilă. De asemenea, CNPR are şi obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor cel puţin o cutie poştală şi cel puţin un punct de contact propriu în fiecare localitate de pe teritoriul României.
Anul trecut, "Total Post Services" a avut pierderi de 5,8 milioane lei, de la 3,9 milioane lei - valoarea pierderilor din 2010, potrivit informaţiilor publicate de Ministerul Finanţelor Publice. Cifra de afaceri a companiei a fost, în 2011, de 10,76 milioane de lei, faţă de circa 1 milion de lei - cifra de afaceri din anul precedent. Datoriile societăţii se ridicau, la finalul anului trecut, la aproximativ 16 milioane de lei, de la circa 7 milioane de lei - cuantumul datoriilor companiei în 2010. Numţrul angajaţilor "Total Post Services" a crescut de la 122 la 533, anul trecut faţă de 2010.
• Poşta Română candidează la conducerea Uniunii Poştale Universale
Managementul Companiei Naţionale Poşta Română a decis, la începutul acestei săptămâni, să depună candidatura, din partea României, pentru Consiliul de Administraţie (CA) şi Consiliul de Exploatare Poştală (CEP) în cadrul Uniunii Poştale Universale (UPU), potrivit unui omunicat de presă. Cele două candidaturi, valabile pentru perioada 2013-2016, vor fi luate în discuţie şi supuse voturilor în cadrul celui de-al 25-lea Congres al UPU, care va avea loc în luna septembrie, la Doha, capitala Qatarului.
În acest an, peste 2.000 de delegaţi, reprezentând 192 de ţări membre, vor dezbate probleme de importanţă majoră pentru sectorul poştal internaţional, Congresul fiind autoritatea supremă a UPU, în cadrul căruia se reunesc factorii de decizie la cel mai înalt nivel. Principala atribuţie a Congresului este aceea de a îndeplini rolul legislativ în domeniu. Începând cu acest an, organizatorii şi-au propus să adopte Strategia Poştală Mondială, document ce va servi ca ghid pentru ţările membre şi pentru organele UPU, până la Congresul următor. Activitatea se desfăşoară pe comisii şi şedinţe în plen, unde se discută propunerile formulate de Consiliul de Administraţie şi Consiliul de Exploatare Poştală, dar şi de reprezentanţii ţărilor membre. În ultimii ani, România a contribuit în mod constant la seria de activităţi derulate în cadrul UPU, precum şi în cadrul comitetelor şi grupurilor de lucru, ţara noastră având o participare activă în principalele organisme. În cadrul celui de-al 23-lea Congres al UPU, organizat la Bucureşti, în anul 2004, România a fost aleasă ca membru în CA şi CEP şi a deţinut preşedenţia CA, până la cel de-al 24-lea Congres UPU, de la Geneva, din anul 2008. "Ca viitor membru în Consiliul de sAdministraţie şi Consiliul de Exploatare Poştală ale UPU, România va juca un rol activ în cadrul comunităţii poştale internaţionale. Poşta Română va putea susţine, astfel, cooperarea între entităţile implicate în sectorul poştal, prin promovarea şi coordonarea de acţiuni privind asistenţa tehnică faţă de ţările membre", a subliniat Ion Smeeianu, directorul general al Poştei Române, în cadrul scrisorii de intenţie transmise Uniunii Poştale Universale.
Poşta Română a înregistrat, anul trecut, o pierdere netă mai mare de 43,1 milioane euro (182,9 milioane lei), cu peste 50% mai mult faţă de anul precedent.