Puternicele sindicate de la grupul german Volkswagen AG (VW) s-au angajat să blocheze planul producătorului auto de a construi în Turcia o fabrică de 1,3 miliarde de euro (1,4 miliarde de dolari) până când nu se vor opri violenţele provocate de operaţiunile militare derulate de Ankara în Siria, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
"Vreau să spun foarte clar: reprezentanţii sindicatelor resping aprobarea atât timp cât Turcia încearcă să-şi realizeze obiectivele sale politice folosind războiul şi forţa", a afirmat Bernd Osterloh, şeful sindicatului global al VW şi membru în Consiliul de Supervizare al producătorului auto.
VW a anunţat, recent, că amână demararea investiţiei sale proiectată să se deruleze în Turcia. Decizia a fost luată pe fondul conflictului cu Siria.
Volkswagen analizase mai multe posibile locaţii pentru noua sa fabrică din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat pentru Turcia. În Manisa, la 40 km de oraşul Izmir, ar fi urmat să se construiască o uzină cu o capacitate anuală de producţie de 300.000 de vehicule.
Decizia Volkswagen de amânare a construirii fabricii în Turcia a declanşat o nouă rivalitate între statele balcanice, pentru găzduirea investiţiei de 1,3 miliarde euro.
Subiectul a creat controverse pe scena noastră politică, puterea şi opoziţia acuzându-se reciproc că nu au făcut demersuri la nivelul Grupului VW, al autorităţilor germane, dar şi în Parlamentul European pentru atragerea acestei investiţii. Grupurile PSD, reprezentate de ministrul demis al Mediului de afaceri Ştefan Radu Oprea, au depus, recent, la Birourile Permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, o propunere de Declaraţie a Parlamentului privind sprijinirea demersurilor ţării noastre pentru atragerea investiţiei Grupului Volkswagen.
Printre altele, proiectul de declaraţie menţionează: "Parlamentul României (...) declară că: Recunoaşte oportunitatea majoră a investiţiei Grupului Volkswagen pentru dezvoltarea economiei româneşti şi impactul asupra dezvoltării mediului de afaceri şi interconectării pieţei româneşti de profil cu pieţele la nivel european şi internaţional.
Subliniază avantajele competitive şi comparative ale României pentru această investiţie, evocând celelalte experienţe de succes ale altor companii germane în România, aspect care evidenţiază potenţialul de aprofundare a dimensiunii economice şi comerciale a relaţiei speciale dintre România şi Germania.
Susţine în integralitate demersurile pentru finalizarea favorabilă a negocierilor şi identificarea de soluţii optime pentru amplasarea unei unităţi de producţie în ţara noastră a Grupului Volkswagen.
Încurajează un dialog constructiv inter-instituţional cu privire la formularea ofertei naţionale în vederea concretizării în favoarea României.
Sprijină demararea unor eforturi conjugate din partea tuturor actorilor politici la nivel naţional, indiferent de apartenenţa lor politică, în vederea dezvoltării unui cadru legislativ flexibil pentru atragerea marilor investiţii în economia românească şi promovării tuturor măsurilor necesare încurajării investiţiilor în sectorul industriei auto".
VW este îngrijorată de situaţia politică şi monitorizează cu atenţie evoluţiile, le-a spus, miercurea trecută, jurnaliştilor directorul financiar al companiei, Frank Witter. Nu există o presiune imediată legată de timp pentru a căuta alternative şi actualele fabrici pot fi modernizate pentru extinderea capacităţii de producţie, în Slovacia şi în alte ţări, a explicat oficialul VW.
Conform declaraţiilor lui Osterloh, reglementările Volkswagen prevăd ca la fabricile companiei să exis-te "un mediu de stabilitate şi siguranţă".
Reprezentanţii sindicatelor au jumătate din locuri în Consiliul de Supervizare al producătorului auto şi drept de veto.
Pentru data de 15 noiembrie este programată o reuniune a Consiliului de Supervizare al gigantului auto pentru revizuirea planurilor anuale de cheltuieli, care include alocarea capitalului către fabricile sale pe plan global.
Şi premierul landului Saxonia Inferioară, care este şi membru al Consiliului de Supervizare al Volkswagen, a declarat că se opune alegerii Turciei pentru noua fabrică VW. Landul Saxonia Inferioară are o poziţie importantă în cadrul grupului auto, deţinând o participaţie de 20%.
Volkswagen nu reuşeşte să-şi depăşească rivalii din Asia, din cauza costurilor ridicate cu forţa de muncă la fabricile sale din Europa Occidentală, ceea ce a determinat o schimbare de direcţie, spre Europa de Est. Grupul german are uzine în regiune care produc pentru diferitele sale branduri, în Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria şi Bosnia-Herţegovina.
Portofoliul grupului Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Audi, Pors-che, Skoda, Lamborghini, Seat, Bentley şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.