Adaptarea educaţiei la nevoile reale ale societăţii şi economiei reprezintă o provocare pentru autorităţi. Deocamdată paşii în această direcţie sunt mici. Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) reiterează nevoia introducerii orelor obligatorii de TIC în trunchiul comun, în contextul discuţiilor recente din spaţiul public referitoare la viitoarele planuri-cadru pentru liceu. Propunerea răspunde nevoii tot mai mari de specialişti în domeniu şi de cetăţeni pregătiţi pentru o societate digitalizată. Totodată, ANIS îşi prezintă încă o dată deschiderea spre dialog cu autorităţile, prin grupul dedicat zonei de educaţie digitală. Mihai Matei, preşedinte ANIS a declarat: "Educaţia în domeniul tehnologiei informaţiei reprezintă o prioritate pentru ANIS, prin care adresăm una dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România - lipsa specialiştilor IT, care încetineşte progresul tehnologic şi digitalizarea societăţii. Menţionăm că ţara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce priveşte gradul de digitalizare a societăţii, conform indicelui DESI, ce integrează şi o componentă de educaţie. Un pas sigur pe care îl putem face astăzi spre acest deziderat constă în dezvoltarea competenţelor digitale ale absolvenţilor de liceu şi învăţământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate". ANIS propune introducerea în trunchiul comun din curricula liceală ore obligatorii de TIC pentru toate tipurile de învăţământ (teoretic, vocaţional, tehnologic, profesional şi tehnic), indiferent de profilul clasei, întrucât competenţele avansate de tehnologie a informaţiei sunt esenţiale tuturor cetăţenilor, iar IT-ul devine parte, în ritm accelerat, din toate industriile. Mai mult, Asociaţia consideră necesară actualizarea curriculei pentru cursurile de TIC, astfel încât să nu existe o suprapunere cu noţiunile din gimnaziu, ci să se asigure o completare a materiei predate. Totodată, ANIS subliniază faptul că această propunere este asumată de România prin PNRR, componenta 15 pe Educaţie având o reformă dedicată în acest sens cu obiectivul "adaptarea cadrului legislativ pentru dobândirea competenţelor digitale ale elevilor transdisciplinar". Pentru implementarea acesteia, este necesară elaborarea unui document cadru ce vizează îmbunătăţirea competenţelor digitale ale elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal. Competenţele digitale trebuie formate permanent, prin intermediul unei abordări interdisciplinare, în paralel cu integrarea TIC în anumite discipline sau predarea TIC ca disciplină separată.
ANIS militează pentru orele de TIC
O.D.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 5 iulie 2022