Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Cluj - cel care instrumentează reclamaţiile referitoare la platforma online iabilet.ro, la nivelul întregii ţări, începând din luna mai 2023 - a desfăşurat o acţiune de control la operatorul economic care administrează platforma, se arată într-un comunicat al ANPC, remis redacţiei.
Cele 124 de reclamaţii primite de la consumatori, în perioada mai 2023-martie 2024, au semnalat nerambursarea contravalorii unora dintre biletele achiziţionate pe platforma iabilet.ro, pentru spectacole care au fost anulate, potrivit sursei.
În urma neregulilor constatate după verificare, comisarii CJPC Cluj au aplicat următoarele sancţiuni, conform datelor din comunicat:
-amenzi contravenţionale în valoare de 55.000 lei
-propunerea încetării practicii comerciale incorecte, fapt care a dus la emiterea de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a unui ordin de încetarea acestor practici, prin dispunerea restituirii integrale a sumelor achitate pentru evenimentele anulate la solicitarea consumatorilor, indiferent de termen.
Abaterile de la legislaţie întâlnite de echipa de control au fost, potrivit ANPC:
-nerestituirea comisioanelor către consumatori, în cazul anulării unor spectacole şi a rambursării contravalorii biletelor achitate, ceea ce constituie o practică comercială incorectă
-ţinând cont de cele precizate pe site, consumatorii sunt obligaţi să accepte condiţiile din termenii generali, fără să aibă posibilitatea de a alege altă variantă, chiar în cazul unui termen foarte scurt de dcizie, sub presiunea termenilor şi condiţiilor impuse şi fără a avea posibilitatea de a alege în cunoştinţă de cauză, ceea ce implică un timp insuficient pentru a-i studia, fiind obligaţi să-şi le asume, prin bifarea în procesul de achiziţionare a biletului
-transmiterea în spaţiul public a unor informaţii false sau inducerea în eroare sau posibilitatea inducerii în eroare a consumatorul mediu, astfel încât acesta să fie determinat sau susceptibil a fi determinat să ia o decizie de tranzacţionare, pe care altfel nu ar fi luat-o, având în vedere disponibilitatea sau artiştii consacraţi din promovarea aferentă evenimentului, care îl determină pe consumator să tranzacţioneze achiziţionarea biletului.
Din datele furnizate de operatorul economic, în perioada 2021-2023, au fost anulate 1.440 de spectacole, respectiv 70.703 bilete deja vândute, în valoare totală de circa 7.675.000 lei. De asemenea, în primele două luni ale anului 2024, au fost anulate alte 106 spectacole, se mai arată în comunicatul ANPC.