În urma cercetărilor întreprinse asupra reclamaţiilor depuse de consumatori, până în acest moment, la nivelul întregii ţări, referitoare la modul în care sunt calculate facturile la energie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a tras câteva concluzii cu caracter general, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Potrivit sursei citate, cauzele cele mai frecvente ale nemulţumirilor, din ultima perioadă, sunt următoarele:
Consumatorii sunt insuficient informaţi de către furnizorii de energie cu privire la importanţa transmiterii indexului către aceştia, periodic, şi la consecinţele neducerii la îndeplinire a acestui act
Lipsa personalului sau existenţa unui personal insuficient pentru citirea contoarelor/indexului consumat, pentru o verificare a transmiterii valorii corecte a acestuia, astfel încât facturile să poată fi calculate pe baze corecte de consum.
În scopul asigurării că citirea contoarelor de către personal specializat se realizează de fapt, ANPC va propune Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) introducerea unui sistem de semnalizare a prezenţei fizice, pe teren, a cititorului de contor, astfel încât consumatorul să fie informat asupra momentului citirii indexului de consum.
ANPC consideră, însă, că cea mai simplă soluţie, pentru rezolvarea problemei calculului facturilor la energie, ar fi respectarea Legii nr. 123/2012, art. 66, alin. 4 care prevede că "... ANRE poate aproba devansarea aplicării calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă, în condiţiile unor analize cost-beneficiu ce demonstrează existenţa avantajelor şi la nivelul consumatorilor, iar alegerea acestei soluţii este mai avantajoasă decât cea a instalării contoarelor clasice."
Cu toate că la alin. 1 al Legii nr. 123/2012, art. 66, se vorbeşte despre rentabilitate din perspectiva operatorului economic, alin. 4 subliniază faptul că, în această situaţie, cel mai important este consumatorul şi drepturile acestuia, se mai arată în comunicat.
"Alături de colegii noştri de la ANRE, supraveghem piaţa şi căutăm soluţii pentru a nu mai întâmpina, pe viitor situaţii similare.
Fie şi doar un singur consumator vătămat, pentru noi nu reprezintă puţin" - Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.