Nerealizarea investiţiilor în Reţeaua Electrică de Transport (RET) scade indicatorii de performanţă a serviciului de transport al energiei electrice, afirmă Niculaie Havrileţ, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), într-un răspuns transmis senatorului Daniel Cătălin Zamfir, preşedintele Comisiei economice, industrii şi servicii.
Şeful ANRE a dat o serie de explicaţii în răspunsul său, după ce fusese tras la răspundere de preşedinţii a patru comisii parlamentare în legătură cu activitatea autorităţii de reglementare.
Domnul Zamfir ne-a precizat: "Împreună cu alţi trei colegi (Iulian Iancu, Eugen Teodorovici şi Leonardo Badea, din PSD), am constatat că Raportul de activitate al ANRE pe anul trecut este inacceptabil. Nici măcar nu au fost remediate deficienţele aferente anului 2015. În consecinţă, nu am aprobat acest raport şi am transmis ANRE o notă prin care am solicitat, printre altele, să ni se spună de ce nu este respectat planul de investiţii, pentru că există obligativitatea să se facă investiţii în reţeaua de transport al energiei electrice, care este extrem de veche".
La întrebările parlamentarilor, ANRE a precizat că elaborează completările şi explicaţiile solicitate, care vor fi transmise Parlamentului în cel mai scurt timp. În cadrul acestora, va fi expusă şi modalitatea în care ANRE acţionează pentru asigurarea realizării investiţiilor în reţeaua electrică de transport şi în reţelele electrice de distribuţie, potrivit documentului transmis, vineri, Comisiei economice din Senat şi obţinut de ziarul BURSA.
Acesta mai arată: "Pentru a creşte eficienţa cheltuielilor, precum şi pentru îmbunătăţirea activităţii investiţionale a operatorilor, ANRE a aprobat Procedura privind elaborarea şi aprobarea programelor de investiţii ale operatorilor economici concesionari ai serviciului de distribuţie a energiei electrice (...). Procedura prevede ca, pentru aprobarea investiţiilor în calculul de tarif, să se realizeze o analiză atât a programelor de investiţii, cât şi a investiţiilor realizate, în baza documentelor de promovare şi de realizare a acestora. În acest fel, se asigură includerea în baza reglementată a activelor numai a investiţiilor necesare (care asigură siguranţa în funcţionare a reţelelor), oportune (a căror amânare ar afecta siguranţa în funcţionare a reţelelor, respectiv continuitatea în alimentarea cu energie electrică a utilizatorilor), eficiente (care reduc pierderile tehnologice, reduc costurile de operare-mentenanţă şi cresc nivelul de performanţă a serviciului) şi care sunt realizate la costuri ce reflectă cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării acestora. Prevederi similare au fost incluse recent în Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport, care a fost revizuită prin Ordinul ANRE 16/2017 şi în Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de Sistem, aprobată prin Ordinul ANRE nr. 45/2017".
Începând cu anul 2017, activitatea de analiză a investiţiilor realizate în reţelele electrice de distribuţie se realizează în cadrul unei structuri organizatorice dedicate, care are atribuţii exclusiv în acest domeniu, precizează ANRE, în răspunsul său către parlamentari.
Documentul adaugă: "Prima măsură care decurge din analiza eficienţei şi volumului investiţiilor realizate este aplicarea unei corecţii anuale negative atât asupra costurilor cu amortizarea, cât şi asupra rentabilităţii capitalului (asupra profitului), în cazul în care gradul de realizare a investiţiilor este mai mic decât 80% din valoarea programată. Această corecţie scade tariful aprobat pentru anul următor.
Gradul extrem de scăzut de realizare a investiţiilor în reţeaua electrică de transport (RET) s-a datorat, conform justificărilor prezentate de operator, următoarelor cauze:
- dificultăţi cu obţinerea de avize şi acorduri (inclusiv de mediu) pentru autorizaţia de construire;
- întârzieri cauzate de procedurile de expropriere necesare pentru obţinerea terenului şi scoaterea acestuia din circuitul forestier;
- întârzieri determinate de procedurile de achiziţie publică a lucrărilor, prevăzute de legea achiziţiilor publice, inclusiv modificarea acesteia;
- modificarea soluţiei constructive în cazul unor avize nefavorabile;
- imposibilitatea retragerii simultane din funcţiune a elementelor reţea pentru realizarea lucrărilor, din motive de asigurare a siguranţei funcţionării SEN".
Măsurile luate de ANRE în scopul creşterii gradului de realizare a programului de investiţii în RET au fost cele în acord cu prevederile metodologice existente, specifică documentul citat, adăugând: "Pentru realizarea în anul tarifar 1 iulie 2015-30 iunie 2016 într-o cotă de numai 48% a valorii anuale programate (pe baza căreia au fost incluse anterior în tarif costul cu amortizarea şi rentabilitatea capitalului), care a fost de circa 257 milioane lei, s-a aplicat o corecţie negativă totală de circa -13 milioane lei. Aceasta are un efect de reducere cu 1% a tarifului mediu de transport pentru anul tarifar 1 iulie 2017-30 iunie 2018. De asemenea, au fost înăsprite condiţiile de aprobare a programelor de investiţii şi a investiţiilor realizate, precum şi procedura de raportare a acestora".
Conform explicaţiei date parlamentarilor, cu excepţia aplicării de penalităţi sub formă de corecţii anuale, ANRE nu dispune de alte mijloace pentru a determina operatorii să-şi realizeze investiţiile asumate. ANRE consideră că, pentru preîntâmpinarea întârzierilor în realizarea investiţiilor, ar fi foarte utile unele măsuri legislative care să reducă birocraţia care conduce la producerea acestora.
Totodată, autoritatea opinează că, în ceea ce priveşte Transelectrica, măsuri în vederea respectării programelor de investiţii în RET ar putea fi aplicate şi de Ministerul Economiei, "prin reprezentanţii săi în organele de conducere a acesteia şi prin introducerea în contractele de administrare a unor indicatori de performanţă anuali, care să fie corelaţi cu realizarea planului de investiţii aprobat de ANRE şi a sancţiunii de revocare din funcţie de către Adunarea Generală a Acţionarilor în caz de nerealizare a acestora".
Documentul ANRE conchide: "În ceea ce priveşte efectul nerealizării investiţiilor în RET, ANRE este de acord cu concluzia membrilor comisiilor Parlamentului, respectiv că acest fapt conduce la reducerea indicatorilor de performanţă a serviciului de transport şi, din păcate, timpul mediu de indisponibilitate a instalaţiilor şi numărul de incidente semnificative în reţeaua electrică de transport au înregistrat o crestere, în anul 2016 faţă de anul 2015, aşa cum se prezintă în Raportul privind realizarea indicatorilor de performanţă pentru serviciile de transport, de Sistem şi de distribuţie a energiei electrice şi starea tehnică a reţelelor electrice de transport şi de distribuţie în anul 2016".
• Reprezentanţii comisiilor parlamentare: "Se remarcă dezinteresul faţă de starea tehnică a reţelelor electrice şi lipsa de informare a factorilor politici şi a consumatorului asupra stării tehnice a acestor reţele"
Cei patru parlamentari au solicitat restructurarea ANRE, inclusiv a organigramei şi a structurii de personal a instituţiei, după cum se arată în nota pe care au transmis-o autorităţii.
Printre altele, aceasta menţionează: "Având în vedere activitatea de până acum a ANRE, deficienţele constatate, dezechilibrele de personal de specialitate existente şi faptul că, prin Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ANRE a preluat de la ANRSC licenţierea, reglementarea şi controlul activităţilor de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice, se constată necesitatea restructurării administrative, modificarea organigramei şi a structurii de personal, refacerea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare, a atribuţiilor, sarcinilor, modului de control şi raportare, astfel încât să fie cuprinse în mod unitar şi complet toate domeniile de activitate atribuite prin legislaţia în vigoare".
Membrii comisiilor consideră foarte grav faptul că, deşi potrivit OUG nr. 33/2007, Autoritatea de reglementare avea atribuţii în monitorizarea nivelului de siguranţă a reţelelor şi a stării tehnice a acestor capacităţi, precum şi în publicarea acestor informaţii în Raportul anual de activitate, acest fapt nu a fost prezentat, deşi constituie una dintre principalele probleme ale siguranţei sistemului energetic naţional, conform documentului întocmit de reprezentanţii comisiilor parlamentare de specialitate.
Acesta mai arată: "Pe de o parte, se remarcă dezinteresul faţă de starea tehnică a reţelelor electrice, iar, pe de altă parte, lipsa de informare a factorilor politici şi a consumatorului asupra stării tehnice a acestor reţele, a nivelului pierderilor şi a problemelor identificate, în contextul în care, destinatarii Raportului de activitate al autorităţii de reglementare sunt Parlamentul, Guvernul şi Preşedintele României, Consiliului Concurenţei, ACER, Comisia Europeană şi consumatorii de energie electrică, iar prin Raportul anual întocmit, nu a fost prezentată starea tehnică a reţelelor electrice".
Parlamentarii din Comisiile de buget şi industrii consideră că ANRE a încălcat legea, întrucât nu au cuprins în Raportul pe 2016 informaţii referitoare la evaluarea nivelului de eficienţă, transparenţă şi concurenţă în funcţionarea pieţelor de energie electrică şi de gaze naturale, problemele sesizate, soluţiile aplicate şi rezultatele obţinute, nivelul de siguranţă în funcţionare a reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice, starea tehnică şi nivelul de mentenanţă a reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice, situaţia investiţiilor în mentenanţă şi retehnologizare recunoscute de ANRE şi modalitatea în care acestea au fost verificate, estimarea evoluţiei siguranţei alimentării cu energie electrică pentru urmatorii 15 ani, planurile, proiectele sau intenţiile de investiţii, pe cel puţin 5 ani calendaristici, ale operatorului de transport şi de sistem şi cele ale oricăror alţi operatori, despre care au cunoştinţă, privind punerea în funcţiune a unei capacităţi de interconexiune transfrontalieră, capacităţile de transport al energiei electrice existente şi planificate, gradul şi eficienţa deschiderii pieţelor şi a concurenţei la nivelul pieţelor angro şi cu amănuntul, prognoza producţiei pe tipuri de resurse, a furnizării, a schimburilor transfrontaliere şi a consumului intern de energie electrică, obiectivele regionale, naţionale şi europene de dezvoltare durabilă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de alex în data de 18.08.2017, 17:30)
Ce spune seful Anre, ca la Transelectrica sefii sunt incompetenti? Poate intr-o zi cineva va verifica cum se fac acolo angajarile de la sefi la necalificati. Asa poate apar la lumina problemele reale. Salarii barosane pentru smecheri.angajati fara sa cunoasca nimic.