Firmele neautorizate care se ocupă cu dezmembrări auto produc companiilor de asigurări pagube ce pot ajunge până la 40 de milioane de euro pe an, a declarat, ieri, Maria Boghian, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Societăţilor de Dezmembrări Auto şi Reciclare din România (ANSDAR), potrivit Agerpres. Domnia sa a explicat că autovehiculele uzate aduc pierderi semnificative, de aproximativ 1.250 de euro pentru fiecare epavă, pierderile fiind cauzate de faptul că peste 80% dintre cele care ajung în sistemele de licitaţie sunt foarte greu de reparat. Maria Boghină a menţionat că, în timp ce în 2007, au fost valorificate aproximativ 12.000 de epave, anul trecut, pierderile s-au ridicat la suma de 22,5 milioane de euro, ceea ce înseamnă că pierderile cumulate, pentru 2007 şi 2008, sunt estimate la 38 milioane de euro. Preşedintele ANSDAR a explicat că preţul de vânzare a unor mărci şi modele în 2009 va fi cu până la 35% mai mic decât anul trecut, şi că vehiculele cu vechime mai mică de şapte ani sunt asigurate la preţuri foarte mari, în raport cu preţul pieţei
În privinţa pieţei negre a dezmembrărilor auto din România, Boghină este de părere că mulţi dintre aceşti afacerişti vând atât piese uzate şi netratate, cât şi autovehicule recondiţionate, deşi acestea fie au termenul de folosinţă expirat, fie sunt încadrate la categoria daune totale tehnice. O astfel de daună este foarte strict reglementată în ţările Uniunii Europene, unde autovehiculele care primesc acest verdict sunt radiate automat din circulaţie. Conform oficialilor ANSDAR, în România lucrurile stau exact invers: "La noi, autovehiculele care primesc ştampila de daună tehnică totală sunt reparate şi repuse în circulaţie, deşi acestea nu mai reprezintă o siguranţă în trafic. Asta se întâmplă din cauza lipsei unui cadru legislativ modern, european", a precizat Maria Boghian. Ea a adăugat că în timp ce anumitor persoane fizice sau aşa-ziselor firme de dezmembrări li se permite comercializarea de autovehicule uzate sau piese second-hand, fără a avea avizele necesare, companiile autorizate sunt controlate periodic şi chiar amendate. "Se permite ca persoanele fizice sau aşa-zisele firme să dezmembreze şi să comercializeze autovehicule uzate sau piese second-hand, în timp ce autorităţile statului stau cu mâinile în sân", a spus preşedintele ANSDAR.
Boghină a ţinut să atragă atenţia că "atât timp cât nu ne vom detaşa de cele aproape 1.800 de firme ilegale de pe piaţă, dar recunoscute ca prestatoare de servicii privind dezmembrările auto, lucrurile nu vor avansa".
În prezent, România abia atinge valoarea de 85% în privinţa componentelor reciclate de la un singur autovehicul produs după anul 1980. Procentul scade cu 10% în cazul autovehiculelor produse înainte de 1980, iar, conform directivelor europene, începând cu anul 2012, România va fi obligată să demonStreze că refoloseşte 95% din totalul elementelor rezultate în urma dezmembrării unui autovehicul.
ANSDAR este o societate profesională, înfiinţată în anul 2004, are personalitate juridică şi apără interesele membrilor săi, peste 10 societăţi care se ocupă cu tratarea vehiculelor scoase din uz. Asociaţia este unica instituţie naţională a societăţilor de dezmembrări auto şi reciclare din România, membră cu drepturi depline în EGARA - European Group of Automotive Recycling Associations, consultant al Comisiei Europene în domeniul VSU (vehicule scoase din uz).
Conform datelor prezentate în cadrul Conferinţei Naţionale a Asigurărilor Auto, ce a a avut loc la începutul lunii martie, piaţa asigurărilor a fost dominată, în 2008, de clasa auto, care a reprezentat 61% din totalul asigurărilor făcute, cifra reprezentând o creştere cu patru procente, comparativ cu anul 2007. Din acest total, 40,29% au reprezentat asigurări de tip Casco, în timp ce restul de 20,8% au constat în asigurări RCA. Daunele plătite pentru piaţa auto au reprezentat 85% din totalul daunelor de pe piaţă în 2008, asigurările Casco reprezentând 57 de procente din totalul daunelor de piaţă.