Aşteptările societăţilor de recuperare pentru anul în curs, privind colectarea creanţelor, sunt mai degrabă prudente, în contextul noilor reglementări din piaţă, a anunţat, ieri, Asociaţia de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC).
"Atât companiile de management al creanţelor, cât şi debitorii vor avea nevoie de timp să se adapteze la schimbările din piaţă. În ciuda acestor rezerve, majoritatea membrilor asociaţiei sunt de părere că procentul de îndatorare al populaţiei va creşte uşor în următoarele şase luni, datorită creditelor accesible tuturor, dar numărul de persoane cu dificultăţi de plată va rămâne constant", au precizat, ieri, reprezentanţii acesteia, subliniind că valoarea creanţelor de la noi gestionate de recuperatori a crescut cu 45%, în 2016 faţă de anul precedent, la aproape 2,5 miliarde euro.
Potrivit unui studiu prezentat de AMCC, creanţele recuperate au crescut cu 29%, în 2016, la peste 457 de milioane de euro.
Acest lucru a avut loc în principal ca urmare a creşterii, cu 31%, a valorilor colectate pe segmentul B2C, ajungând la circa 233 milioane euro, în 2016.
Veniturile din colectarea de creanţe au crescut cu 39%, anul trecut faţă de 2015, datorită creşterilor veniturilor pe toate segmentele de activitate - colectare de creanţe B2C (creştere de 6%), colectare de creanţe B2B (creştere de 197%) şi creanţe achiziţionate (creştere de 43%).
În ceea ce priveşte volumul de creanţe externalizate în România, trendul de creştere s-a menţinut şi anul trecut. Faţă de 2015, numărul de cazuri externalizate a crescut moderat, cu doar 2%.
Creanţele externalizate garantate au reprezentat 2,5% (2,6 milioane euro) din totalul creanţelor bancare B2C (persoane fizice) din ţara noastră externalizate, în timp ce creanţele garantate achiziţionate au reprezentat sub 1% (0,89% sau 1,2 milioane euro) din totalul creanţelor bancare achiziţionate de pe piaţa autohtonă, afirmă sursele citate.
Sectorul telecomunicaţiilor a fost unul dintre cele mai active, numărul de cazuri din acest domeniu reprezentând 68% din total.
Valoarea creanţelor B2C (persoane fizice) colectate de pe piaţa românească în 2016 a crescut cu 20% comparativ cu anul precedent, deoarece creanţele externalizate B2C au înregistrat o creştere de 31% din punct de vedere al valorii recuperate. Un factor important care a influenţat această creştere este legat de recenta îmbunătăţire a mediului economic din România, sunt de părere reprezentanţii AMCC.
Potrivit acestora, creanţele de tip B2B (persoane juridice) colectate anul trecut au ajuns la valoarea de circa 93,6 milioane de euro pentru piaţa românească, respectiv 84.500 de cazuri. Totalul creanţelor garantate de pe piaţa autohtonă au reprezentat 18% (18,9 milioane euro) din valoarea totală a creanţelor bancare externalizate pe segmentul B2B (persoane juridice).
Cel mai important sector pentru segmentul creanţelor externalizate de tip B2B (persoane juridice), din punct de vedere al numărului de cazuri, este sectorul telecom, cu 44% din numărul total. Celelalte sectoare (farmaceutic, construcţii, agricultură, FMCG, etc.) au înregistrat un număr mare de cazuri (50%) din totalul cazurilor.
"Veniturile din colectarea de creanţe au crescut cu 39%, în 2016 faţă de 2015, datorită creşterilor veniturilor pe toate segmentele de activitate, respectiv colectarea creanţelor de la persoane fizice (B2C) înregistrând o creştere de 6%, colectarea creanţelor de la persoane juridice (B2B) o creştere de 197%, iar segmentul creanţelor achiziţionate o creştere de 43%", au mai precizat sursele citate.
Georg Kovacs, preşedintele AMCC, a declarat că piaţa de colectare a creanţelor din România este în continuare dinamică şi competitivă, menţionând că societăţile de management al creanţelor rămân concentrate pe furnizarea de soluţii debitorilor, atât persoanelor fizice, cât şi celor juridice, având că prioritate rezolvarea pe cale amiabilă.
În ultimii ani, băncile comerciale, la solicitarea Băncii Naţionale a României (BNR), au avut o politică intensă de curăţire a bilanţurilor, care continuă şi care include atât externalizarea de credite neperformante, cât şi vânzarea cu discounturi semnificative a acestora. În prezent, gradul de neperformanţă în sistemul bancar a scăzut la sub 10%, până finalul anului instituţiile de credit intenţionând să aducă acest la 6% - nivelul creditelor neperformante din UE.