Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a transmis Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PICCJ) 207 sesizări în care s-au identificat indicii temeinice de spălare a banilor anul trecut, se arată în Raportul de activitate pe anul trecut al instituţiei. De asemenea, au fost transmise şase sesizări de spălare de bani cu suspiciuni conexe de finanţare a actelor de terorism, către PICCJ şi Serviciul Român de Informaţii (SRI), potrivit raportului.
Oficiul a suspendat tranzacţii neefectuate în valoare de 5.102.128 euro şi a instituit sechestru pentru 5.012.128 euro anul trecut, se arată în raportul de activitate. Principala infracţiune generatoare de bani murdari a rămas, şi anul trecut, evaziunea fiscală, prezentă în 79% din cazurile semnalate, informează ONPCSB.
Aproximativ 70% din numărul rechizitoriilor întocmite, în 2011, de unităţile de parchet cu privire la spălarea banilor a avut la bază informaţii oferite de către ONPCSB, informează Oficiul. Anul trecut a devenit deplin operaţional Compartimentul de Analiză Preliminară, ceea ce a dus la o prioritizare a Rapoartelor de Tranzacţii Suspecte, în funcţie de valoarea operativă şi de riscul de spălare de bani şi/sau finanţare a teroris-mului, precum şi la scurtarea timpului de răspuns la solicitările de informaţii transmise de către autorităţile competente, se mai precizează în raport. 203 lucrări au depăşit pragul de risc privind spălarea banilor şi finanţarea actelor de terorism, fiind trecute în analiză aprofundată, potrivit ONPCSB.
Principalele ameninţări la adresa siguranţei financiare a ţării noastre anul trecut le-au reprezentat, în opinia reprezentanţilor instituţiei, folosirea excesivă a numerarului, a persoanelor interpuse şi a firmelor fantomă, cu rol de colector şi distribuitor anonim al fondurilor, precum şi exportul ilicit de valută, se arată în raport. În cazul transferurilor externe pot să apară viramente de sume mari, neobişnuite pentru persoanele fizice sau juridice implicate, viramenete repetate în şi din "paradisuri fis-cale", precum şi plăţi în avans pentru realizarea unor importuri care nu mai au loc apoi, se mai menţionează în document. Astfel de cazuri pot să ascundă operaţiuni de spălare a banilor, care se realizează tot mai mult prin intermediul operaţiunilor trans-frontaliere, prin exploatarea diferenţelor care există între legislaţiile naţionale şi a dificultăţilor de corelare a organelor de anchetă a respectivelor state, potrivit ONPCSB.
Reducerea cu aproximativ 6% a retragerilor de numerar de către agenţii economici poate să reprezinte un indicator de "disciplinare" a acestora, având în vederea creşterea, aproape echivalentă, a depunerilor de numerar, conform raportului. ONPCSB consideră această evoluţie reprezintă un efect pozitiv al introducerii taxării inverse în privinţa taxei pe valoare adăugată (TVA) aplicată livrărilor de cereale.
În vederea intensificării eforturilor de accesare a fondurilor europene nerambursabile, Oficiul a devenit partener al Proiectului European HEMOLIA (Hybrid Enhanced Money Laundering Intelligence, Investigation, Incrimination and Alerts), ceea ce urmează să sporească nivelul de depistare a activităţilor de spălare a banilor, prin intermediul efectuării unei analize aprofundate a informaţiilor financiare şi de telecomunicaţii furnizate, se arată în raport.
Prioritatea Plenului ONPCSB pentru anul trecut a continuat să o reprezinte creşterea calităţii informaţiilor pe care Oficiul le transmite către PICCJ, sub forma sesizărilor sau a răspunsurilor la solicitarea unităţilor de parchet competente, pentru ca aceste documente să constituie o sursă importantă de informaţii referitoare la combaterea infracţiunilor de spălare a banilor, concomitent cu transmiterea acestor lucrări către PICCJ, într-un termen cât mai scurt, după caz, apropiat sau concomitent cu producerea faptelor, se mai menţionează în raport.