Aproximativ 600.000 de turişti au rămas blocaţi luni, în urma falimentului Thomas Cook, cel mai vechi operator de călătorii din lume, care a dus la declanşarea celei mai mari operaţiuni de repatriere pe timp de pace din istoria Marii Britanii, transmite Reuters.
Lichidarea marchează sfârşitul unei companii care şi-a început activitatea în 1841, cu excursii pe cale ferată, şi care a creat în premieră pachete de vacanţă de familie.
Administrând hoteluri, complexuri şi operatori aerieni pentru 19 milioane de turiţti pe an, Thomas Cook are în prezent 600.000 de turişti în străinătate şi va fi nevoie de ajutorul guvernelor şi companiilor de asigurări pentru repatrierea acestora din locuri precum Cancun, Cuba şi Cipru.
Sfârşitul Thomas Cook, anunţat luni dimineaţa, după eşecul negocierilor de ultim moment cu creditorii şi al solicitării unui ajutor din partea guvernului, a alarmat hotelurile, la care unii turişti au fost solicitaţi să îşi plătească facturile în avans, n propriul buzunar.
"Nu voi plăti încă o dată vacanţa", a declarat un englez care încerca să obţină informaţii la recepţia unui hotel din Roda, Corfu.
Ca şi cei 21.000 de angajaţi, prăbuşirea Thomas Cook a afectat site-uri de rezervări, companii de carduri de credit, companii de călătorii care folosesc operatorii săi aerieni şi bulevarde britanice importante, unde agenţiile companiei au fost nevoite să închidă. Destinaţii majore de călătorie, precum Turcia şi Grecia, au avertizat că hotelurile lor vor avea de suferit.
Tour operatorii care vând pachete complete de vacanţă au fost afectaţi de ani de zile de dezvoltatea operatorilor aerieni low cost şi de concurenţa serviciilor de turism online, de tipul Airbnb.
Unii au reuşit să ofere servicii de niţă, cum ar fi safari. Dar Thomas Cook a avut dificultăţi de adaptare, parţial din cauza unor datorii de 2,1 miliarde de dolari, acumulate printr-o serie de tranzacţii proaste. Compania a fost nevoită să vândă trei milioane de vacanţe pe an numai pentru a acoperi plata dobânzilor.