Arabia Saudită intenţionează să adauge 315.000 de camere noi în sectorul hotelier, cu un cost de dezvoltare estimat la 37,8 miliarde de dolari până în 2030, în condiţiile în care regatul continuă să-şi extindă industria ospitalităţii, a turismului şi călătoriilor pentru a-şi diversifica economia dependentă de petrol, anunţă thenationalnews.com
Noile camere vor duce stocul total la aproape 450.000 de camere de hotel, iar în domeniu for fi realizate giga-proiecte, precum oraşul futurist Neom, conform Raportului Arabia Saudită 2023, realizat de agenţia imobiliară britanică Knight Frank LLP.
Pentru Arabia Saudită, care are o populaţie de aproximativ 36 de milioane de locuitori, turismul intern este cheia succesului, arată raportul, conform căruia 65% dintre saudiţi călătoresc deja în regat de până la trei ori pe lună. Potrivit sursei citate, 16% dintre saudiţi au scurte călătorii de afaceri, 12% - pentru divertisment sau atracţii sezoniere şi 16% pentru pelerinaje religioase.
"Arabia Saudită este pe punctul să devină una dintre principalele pieţe turistice din lume", spune Turab Saleem, şeful diviziei de ospitalitate din cadrul Knight Frank Arabia Saudită, adăugând: "Cheia atingerii acestui obiectiv constă în satisfacerea nevoilor diverse de cazare ale turiştilor autohtoni, inclusiv ale generaţiei mai tinere. În plus, sprijinirea infrastructurii de ospitalitate, cum sunt noile aeroporturi şi companii aeriene naţionale, alături de un cadru legislativ care facilitează accesul investitorilor internaţionali în sector vor fi esenţiale".
Regatul îşi propune să devină un hub global de transport şi logistică şi să se promoveze ca destinaţie turistică.
Anul acesta au fost anunţate planurile privind crearea noului transportator aerian Riyadh Air şi a aeroportului internaţional King Salman. Ambiţia este de a tripla traficul anual de pasageri la 330 de milioane până în 2030 şi de a creşte numărul de destinaţii la 250 de la 99 în prezent, cu sprijinul unor investiţii de 100 de miliarde de dolari din partea guvernului şi a sectorului privat.
Potrivit raportului Knight Frank, din totalul ofertei hoteliere planificate pentru 2030, 56% sunt mărci internaţionale, 41% mărci locale şi 3% unităţi care nu operează sub un brand.
Costurile totale de dezvoltare hotelieră ale proiectelor "non-giga" sunt de 21,3 miliarde de dolari, cel mai mare cost fiind de 11 miliarde de dolari, alocat proprietăţilor de cinci stele.
Este nevoie de o varietate de opţiuni de cazare la hotel în regat, iar extinderea rapidă a ofertelor legate de ospitalitate în întreaga ţară va juca un rol critic în stimularea turismului intern, menţionează raportul Knight Frank.
• Knight Frank: 58% dintre saudiţi aleg să nu se cazeze în hoteluri
Aproximativ 58% dintre saudiţii chestionaţi în raportul Knight Frank aleg să nu se cazeze în hoteluri.
"Prevalenţa familiilor numeroase care călătoresc împreună poate fi în mod clar un factor, dar la fel şi costul, calitatea şi locaţia", explică Faisal Durrani, partener şi şef al departamentului de Cercetare pentru Orientul Mijlociu în cadrul Knight Frank. Acesta menţionează: "Doar 17% din oferta hotelieră planificată se încadrează în categoria de trei stele sau sub această categorie, iar în condiţiile în care 56% din populaţia regatului are vârsta sub 35 de ani, cererea pentru diferite tipuri de cazare va continua, probabil, să fie un aspect de luat în considerare de industrie".
În timp ce majoritatea călătorilor autohtoni intervievaţi sunt însoţiţi de familie (65%), tendinţa celor care călătoresc cu prietenii (36%) şi singuri (30%) este, de asemenea, în creştere, arată raportul.
Sondajul Knight Frank a analizat preferinţele saudiţilor care vor juca un "rol critic" în deblocarea potenţialului turistic intern.
Aproximativ 42% dintre respondenţi preferă să stea la hotel atunci când călătoresc prin ţară, potrivit analizei. A doua cea mai populară alegere este să stea cu familia sau prietenii (21%), urmată de apartamentele cu servicii (20%). Resorturile şi proprietăţile Airbnb sunt "mai puţin favorabile", în principal din cauza opţiunilor limitate.
Generaţiile mai tinere, în special cele cu vârste cuprinse între 25 şi 35 de ani, găsesc restricţiile hotelurilor dezamăgitoare. Costul pare să fie cea mai neimportantă dintre preocupările lor, raportat la alte grupuri de vârstă.
Majoritatea respondenţilor cu vârsta de peste 45 de ani spun că, pentru familiile lor numeroase, camerele de hotel sunt prea mici şi restrictive.
Hotelurile brand internaţional sau operate sunt preferate de majoritatea călătorilor interni (56%), faţă de mărcile locale (44%), alegerea fiind direct legată de preţ şi locaţie, mai notează analiza.
Generaţia Z, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani, are un apetit mai mare de a călători în ţară - 24%, comparativ cu 14% pentru cei peste 25 de ani. Acestora le place mai ales să călătorească cu prietenii (46%), dar majoritatea consideră că este prea scump în acest moment şi, prin urmare, preferă să călătorească alături de familie (73%).
Pentru mileniali, cu vârsta cuprinsă între 25 şi 35 de ani, călătoriile interne se concentrează pe divertisment, explorarea regatului (39%) devenind principalul factor care determină realizarea călătoriei. Acest grup este cel mai puţin preocupat de cost şi este interesat în principal de experienţă.
Doar 14% dintre mileniali au spus că sunt prea mari costurile pentru o vacanţă în Arabia Saudită.
Printre respondenţii tineri din generaţia X (35 şi 45 de ani), călătoriile din motive legate de muncă sunt un model dominant, Riad şi Djedda fiind cele mai populare destinaţii.
Accor, Hilton, Marriott International, IHG şi Radisson sunt primii cinci operatori hotelieri ai regatului, conform datelor oferite de Knight Frank şi de firma londoneză STR Global.
(Articol preluat din revista BURSA Construcţiilor)