SUPLIMENT VOIAJOR "AnimaWings - provocarea vieţii noastre, care urcă pe cer inima românească, în trei culori"
A consemnat Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Companii #Turism / 20 februarie


















• (Interviu cu Cristian Pandel, Chairman of the Board Memento Group)
AnimaWings este corolarul Christian Tour, după cum afirmă Cristian Pandel, Chairman of the Board Memento Group (care deţine cele două companii). Fondatorul agenţiei de turism ne-a spus, cu emoţie în glas, că el, împreună cu fratele său, Marius Pandel, consideră că AnimaWings este proiectul vieţii lor: "Numele AnimaWings spune acest lucru - Anima înseamnă suflet, iar logo-ul nostru este o inimă, aşa că putem spune «zbori cu suflet», «zbori cu Anima» sau «zbori cu inima». Bineînţeles că este un proiect provocator, care aş putea spune chiar că ne sperie, dar acest lucru nu este ceva rău. Dacă nu ai teamă că poţi greşi, atunci nu vei fi foarte atent şi concentrat pe ceea ce faci. AnimaWings va fi o provocare atât pentru noi, cât şi pentru români, pe care îi rugăm să încerce acest nou serviciu şi să ne ajute să urcăm pe cer inima românească, în trei culori".
Obiectivul principal al AnimaWings este să unească România atât economic, cât şi din punct de vedere business, investiţii şi pe plan social, ne-a precizat Cristian Pandel, în cadrul unui amplu interviu realizat chiar la bordul celei mai noi aeronave din industrie - un Airbus A220-300, pe care AnimaWings îl operează.
Reporter: AnimaWings, cel mai mic şi foarte aproape de suflet copil al vostru, se anunţă a fi un copil de excelenţă, la înălţime...
Cristian Pandel: AnimaWings este proiectul vieţii noastre, deoarece să faci aviaţie nu este un lucru simplu şi mulţi oameni visează să zboare. Inclusiv numele AnimaWings spune acest lucru - Anima înseamnă suflet, iar logo-ul nostru este o inimă, aşa că putem spune "zbori cu suflet", "zbori cu Anima" sau "zbori cu inima". Este un joc de cuvinte, dar acest lucru exprimă. Am pus foarte multă energie, emoţie şi multă muncă pentru a realiza acest proiect. Nu este un proiect idealist, este unul necesar pentru România, un proiect strategic atât pentru ţară, cât şi pentru grupul nostru, în calitatea pe care o avem de cel mai mare turoperator şi având toată zona de travel şi de chartere foarte bine dezvoltată. Dacă dorim să creştem turismul în România şi conectivitatea între marile oraşe din ţară sau între regiuni noi, atunci avem nevoie de autostrăzi. Avem autostrăzile rutiere, dar acestea consumă timp, iar noi suntem în epoca vitezei. Şi atunci construim autostrăzi aeriene. De exemplu, din Bucureşti până la Oradea ajungi în 35 de minute cu acest avion jet - pentru că noua noastră aeronavă este una de ultimă generaţie, o bijuterie în aviaţie - şi poţi ajunge la Felix în alte 15-20 de minute cu transfer, deci într-o oră eşti într-un hotel balneo, pe care înainte îl accesai în 12 ore, cu maşina.
Reporter: Ne poţi spune mai multe despre acest nou model de avion, pe care tocmai l-aţi adus pe piaţa noastră?
Cristian Pandel: Este vorba despre Airbus A 220-300. Vorbim despre cel mai nou avion din piaţă, un avion "green", prietenos cu mediul, care are cu 25% mai puţine emisii de carbon şi care poluează fonic cu 52% mai puţin. Avionul este nou în această schemă mondială. Nu este foarte cunoscut, dar este cel mai eficient din clasa lui. Aeronava dispune de 137 de locuri, dintre care 12 la business class şi 35 la clasa premium.
Este cel mai versatil pentru zborurile interne, pentru că atinge segmentul oamenilor de business, are o capacitate pentru bagaje foarte bună, fiecare scaun are USB şi USB C, pentru telefon şi pentru tabletă.
Clasa de business este aceea clasică, cu câte două scaune pe fiecare dintre cele două rânduri; practic, vorbim de două fotolii. Avem catering la business, cu trei tipuri de meniu create de un cunoscut chef din Bucureşti. Printre avantajele de la business class se numără accesul cu două bagaje şi check-in online inclus.
Următoarele scaune - şapte rânduri cu câte cinci scaune fiecare (două pe un rând şi trei pe un rând) - fac parte din clasa premium. Aici avem un spaţiu la picioare mai mic decât la business class, dar mai mare decât cel de la ultimele scaune din avion, au tetiere speciale pentru cap şi au troler inclus în bilet. Alegerea locului este gratuită.
A treia clasă de scaune - economy - include trolerul de mână şi alegerea locului. Scaunele sunt similare, distanţa dintre ele este puţin mai mică în ultimele rânduri, dar net superioară faţă de cea pe care o oferă avioanele ce aparţin companiilor low cost.
Primele două aeronave cumpărate de AnimaWings în decembrie sunt alocate curselor interne, pentru proiectul "Unim România".
Până în vara anului viitor urmează să mai sosească zece aeronave Airbus A220-300 (patru în acest an şi şase în 2026), astfel încât şi rutele pe care operează AnimaWings cu avioane de acest tip se vor înmulţi.
Reporter: Care este segmentul de preţ pe cursele interne, cu acest avion?
Cristian Pandel: Preţurile sunt extraordinar de bune, având în vedere consumul redus al aeronavei, numărul de locuri şi toate serviciile pe care le oferim la bordul acestui avion. Biletele de avion pe cursele interne costă de la 25 de euro pe sens şi cresc în funcţie de ce servicii alegi, ajungându-se la o medie de 80-100 de euro, ceea ce nu este foarte mult dacă iei în calcul cât ai cheltui în 12 ore cu maşina, incluzând carburantul şi două mese, ca să nu mai spunem că nu mai pierzi o zi întreagă, nu mai ajungi obosit etc.
Reporter: În altă ocazie, ai afirmat că AnimaWings vrea să aducă o alternativă la low cost, nu concurenţă în piaţa aviaţiei, să fie o companie smart. Care este diferenţa între low cost şi smart cost?
Cristian Pandel: Diferenţele de preţ pot fi de maxim 10-20 de euro la un bilet, adică în loc de 250 de euro, un bilet poate costa 270 de euro. Această diferenţă de 20 de euro, per total, înseamnă foarte mult în aviaţie, dar pentru client nu este atât de mult. Pentru aceşti 20 de euro, însă, handicapul pe care îl are un low cost este major, din perspectiva clientului. La AnimaWings, turiştii au din start bagajul de mână şi trolerul de cabină incluse în preţ, precum şi alocarea locului în avion şi posibilitatea să-şi pre-comande cateringul, iar la bord avem o varietate mare de produse. La această aeronavă poate fi făcut upgrade pentru locurile de la business. Spuneam că avionul Airbus A220-300 este unul de ultimă generaţie, cu un grad ridicat de confort la picioare şi o luminozitate deosebită, fiind dotat cu cele mai mari ferestre din industrie.
Eu cred ca era low cost s-a terminat, nu mai suntem în perioada în care plăteam preţuri mici şi ca să beneficiem de ele renunţam la diferite servicii. Acum nu mai sunt preţuri atât de mici, iar în avioanele companiilor low cost este foarte mult disconfort - spaţii mici, fără bagaje de cabină, temperatură foarte scăzută etc. Nu cred că acesta este viitorul. Eu nu sunt adeptul luxului, dar trebuie să avem un confort decent când plecăm într-o călătorie.
Reporter: Ce target de turişti ţinteşte AnimaWings?
Cristian Pandel: Pentru că avem clasa business şi clasa premium şi având în vedere eleganţa pe care o oferim cu catering business, catering vegan, catering făcut de un chef de la noi foarte cunoscut, cu reinterpretarea unor meniuri româneşti pentru zona de aviaţie, ne vom adresa şi clienţilor business, care pot merge la Oradea, de exemplu, să aibă o întâlnire de afaceri şi să se întoarcă seara, fără să mai cheltuiască bani pe o noapte de cazare şi economisind timp. De asemenea, ţintim zona de leisure, de vacanţe şi bineînţeles zona liberă - vizitele la rude şi la prieteni.
Practic, unim România atât economic, din punct de vedere business, investiţii, cât şi pe plan social. Acesta este obiectivul principal al AnimaWings.
Reporter: Câte avioane va avea compania, în total, în flota sa?
Cristian Pandel: Probabil că flota noastră va fi formată din 12 aeronave A 220-3000, cu 137-148 de locuri şi şase aeronave Airbus 320 în configuraţie de 180 de locuri.
Diferenţa dintre cele două tipuri de avioane este că cele şase Airbus 320 sunt aeronave clasice, de capacitate mare, pe care le folosim pentru zborurile charter, fiind full economy.
Reporter: Care sunt posibilităţile pentru achiziţionarea biletelor?
Cristian Pandel: Pentru rezervări, biletele noastre se găsesc pe site-ul animawings.com, la cel mai bun preţ, şi recomand rezervarea direct pe site cu cardul. Evident, pot fi făcute rezervări şi prin agenţiile noastre. Mai există şi variante pe site-urile mari de rezervări şi inclusiv în GDS (n.r. Global Distribution Systems), dar preţul este mai mare în acest caz.
Reporter: Unde vezi AnimaWings peste câţiva ani?
Cristian Pandel: AnimaWings va deveni o companie strategică. Va crea hub-ul de la Bucureşti, conectând toate regiunile, iar de acolo vom face legătura cu toate capitalele şi marile oraşe europene, dacă ne ajută Dumnezeu, în următorii ani. Este un produs clasic - nu low cost, iar aici nu mă refer la cost, ci la calitate, care nu este redusă. Avem un preţ bun şi oferim servicii extraordinare.
Reporter: Ce provocări preconizezi că vă aşteaptă în această aventură?
Cristian Pandel: În primul rând, ca orice brand românesc care încearcă să intre în liga mare, ne vom lovi de capitalul străin şi de uşurinţa cu care finanţarea, politicul nostru, funcţionarii noştri, autorităţile de control sunt mult mai îngăduitoare cu brandurile străine decât cu cele româneşti. Nu am întâlnit până acum acest fenomen, dar am o temere aici. Eu solicit direct funcţionarilor publici, autorităţilor să ajute proiectul, pentru că este un proiect pentru noi toţi.
În ultima vreme, cu tot ceea ce se întâmplă pe scena politică, am observat o oarecare teamă de a vorbi despre naţionalism, desptre patriotism, despre România, sau, mai rău, despre Dumnezeu, dar eu nu sunt de aceeaşi părere, eu cred că trebuie să ne asumăm identitatea noastră. Comunitatea noastră îşi doreşte să facă şi ceva local. De exemplu, mâncarea de la bordul AnimaWings prezintă, din punct de vedere culinar, România. Faptul că pe avioanele noastre scrie, în engleză, ca să înţeleagă toată lumea, "The heart of Romania" este un alt exemplu în acest sens.
Am văzut recent un filmulet în care, la Olimpiadă, gimnastele noastre ocupau locurile 1, 2 şi 3 de pe podium. Şi când cânta tricolorul se ridica drapelul nostru de pe toate cele trei locuri. Poţi să nu rămâi mut la o astfel de scenă? Să nu simţi că-ţi vibrează inima când vezi acest lucru?
Reporter: Care este feadback-ul autorităţilor la apelul vostru de a vă fi aproape?
Cristian Pandel: Avem deschidere în zona administrativă, toată lumea zâmbeşte şi apreciază proiectul, directorul aeroportului de la Cluj era bucuros când am discutat. Dorinţa mea este să reuşim să facem business, să facem bani pe care să-i reinvestim şi să creştem această companie.
Reporter: Care sunt cursele pe care vom întâlni noile aeronave AnimaWings?
Cristian Pandel: Din martie vor începe cursele regulate care mai sunt de lansat în 2025 - către Paris, pe aeroportul din Charles du Gaule;pe Larnaca (Cipru) - de trei ori pe săptămână; la Nisa (trei frecvenţe pe săptămână). Zburăm deja regulat pe Dubai, cu două frecvenţe pe săptămână, pe Marrakesh (două zboruri săptămânale), pe Ibiza (două frecvenţe pe săptămână) şi avem, evident, zborurile hibrid (chartere şi regulate) în Grecia, Spania (Tenerife, Gran Canaria, Las Palmas, Mallorca şi Ibiza) etc.
Zborurile interne operate cu noile aeronave AnimaWings au început cu ruta Bucureşti-Cluj, inaugurată în 15 ianuarie şi care are opt frecvenţe pe săptămână. Urmează să lansăm plecările către Oradea şi Iaşi, iar din toamnă venim cu zboruri spre Timişoara, Baia Mare şi Suceava, întregind conexiunile pe toate oraşele mari şi regiunile importante din România. De asemenea, vom începe şi zborurile către alte mari capitale şi cu siguranţă vom lansa zborurile în Tel Aviv (Israel), dacă Dumnezeu ajută să se facă pace.
Reporter: Cu ce rezultate financiare a încheiat compania anul trecut?
Cristian Pandel: În 2024, deşi nu am avut foarte multă operare, având limitare pe flotă, compania a terminat pe plus. Investiţiile, la această oră, sunt foarte mari şi toate sunt făcute din surse proprii până acum, dar avem şi finanţare de la două bănci pentru următoarea perioadă de dezvoltare şi ca backup.
Primele zboruri cu noile aeronave au avut un grad de încărcare de 50-60%, ceea ce este uimitor, pentru că ne eşteptam la circa 20%, iar după ce am început primele curse vânzarea a crescut de zece ori.
Reporter: AnimaWings va completa foarte frumos activitatea Christian Tour...
Cristian Pandel: Christian Tour este tatăl şi mama AnimaWings, dar acum Anima o să-l ajute pe Christian Tour să devină şi mai calitativ. Practic, pe zona de vacanţe, am lansat divizia Premium Charter şi vom folosi aceste avioane noi şi pe cele care vor veni. Pe lângă faptul că aeronavele sunt noi, vom avea activări la bord care la chartere nu există. Clienţii noştri de pe premium charter, care va fi lansat din martie, vor trăi o experienţă unică.
Modul în care îţi începi călătoria dă tonul dispoziţiei pentru întreaga vacanţă. Turiştii sunt tot mai atenţi la confortul lor, la modul în care sunt trataţi, au devenit tot mai sofisticaţi şi selectivi în alegerile lor şi ne bucură că putem, prin compania noastră aeriană 100% românească AnimaWings, să le oferim o experienţă premium completă. Oamenii au fost învăţaţi, până acum, ca atunci când pleacă în vacanţă se fie stresaţi că poate nu pleacă avionul la timp, ori bagajul este prea mare etc. Consider că este momentul ca şi călătoria în sine să fie o plăcere, iar vacanţa să înceapă încă de când plecăm de acasă.
Printre altele, noul serviciu oferă posibilitatea călătorilor să ia parte la diverse concursuri cu premii, pentru copii şi adulţi. În ceea ce priveşte serviciul de masă de la bordul curselor premium charter, turiştii se vor putea bucura de o experienţă culinară unică şi personalizată, având posibilitatea de a-şi comanda în prealabil, contra-cost, un meniu gourmet realizat de un chef renumit din România, special pentru cursele AnimaWings. Cei mici vor avea propria zonă personalizată de check-in în aeroport, iar la bord - o varietate de activităţi, jocuri şi obiecte personalizate cu destinaţia sau cu mascotele Suri Club. Nu în ultimul rând, copiii care au ziua de naştere în data zborului şi-o pot sărbători la bord.
Este un produs unic care aduce o experienţă nouă de călătorie, iar, pe lângă surprizele pe care le vom oferi la bordul avionului, la aterizare turiştii sunt aşteptaţi de ghizii noştri. Aproape în toate destinaţiile pe care le operăm - Turcia, Grecia, Spania, Egipt - avem agenţiile noastre proprii la destinaţie, cu ghizii noştri, astfel încât turiştii nu mai au stresul vizitelor sau al eventualelor incidente. Diferenţa dintre noi şi un site de rezervări este că noi reprezentăm, practic, consilierul turistului pe timpul vacanţei şi suntem la dispoziţia sa.
Reporter: Ai început afirmând că AnimaWings este proiectul vieţii voastre, după ce 28 de ani aţi trăit pentru Christian Tour...Cum este posibil acest lucru?
Cristian Pandel: Practic, AnimaWings este un corolar al Christian Tour. Ceea ce facem acum a fost construit de Christian Tour. Bineînţeles că este un proiect provocator, care aş putea spune chiar că ne sperie, dar acest lucru nu este ceva rău. Dacă nu ai teamă că poţi greşi, atunci nu vei fi foarte atent şi concentrat pe ceea ce faci. AnimaWings va fi o provocare atât pentru noi, cât şi pentru români, pe care îi rugăm să încerce acest nou serviciu şi să ne ajute să urcăm pe cer inima românească, în trei culori.
Reporter: Mulţumesc!
------------
Compania românească de zbor AnimaWings intenţionează să lanseze o alternativă la zborurile private, ne-a dezvăluit, recent, în exclusivitate, Marius Pandel, acţionar al societăţii. Marius Pandel ne-a precizat: "Sunt foarte mulţi clienţi, oameni cu bani, care doresc zboruri private, iar traficul este extrem de redus între România şi alte destinaţii, ceea ce creşte exponenţial preţul unei astfel de curse. De ce? Pentru că avionul pleacă la Nisa, de exempu, cu persoana respectivă şi trebuie să se întoarcă gol, după care, peste câteva zile, zboară tot gol înapoi la Nisa şi se întoarce cu turistul care a solicitat serviciul de «private». Toată această procedură conduce la un preţ exorbitant pentru un zbor privat, care înseamnă 8-10 locuri dintr-un avion. Noi dorim să oferim posibilitatea de a închiria cabina business class, adică întreaga cabină, indiferent câte persoane doresc să zboare privat. Sunt 12 locuri la clasa business, se trag perdeluţele, ai intimidate totală şi nu este nevoie să închiriezi un întreg avion pentru cursa respectivă. Vorbim despre un nou serviciu în piaţă. Diferenţa de preţ este la mai puţin de 50% faţă de preţul pentru un avion închiriat în totalitate care face zborul dus-întors. Dar dacă face două zboruri dus-întors probabil că preţul oferit de AnimaWings iese la circa 25-30% din preţul pentru un «private». Aşadar, persoanele care au o imagine şi vor să călătorească în intimitate urcă ultimele în avion, la business class, coboară primele, vor avea o maşină specială care le preia şi, astfel, pot călători doar cu prietenii, familia, cunoştinţele cu care doresc să călătorească".
Marius Pandel ne-a mai spus că turiştii care închiriază cabina pot comanda de dinainte ce meniu doresc să primească în avion, ce băutură, cu alte cuvinte îşi pot personaliza serviciile de la bord înainte de călătorie.
Acest serviciu de "private" poate fi efectuat, de moment, la Paris, Larnaca, Stokolm, cele mai interesante destinaţii pentru acest produs fiind, în opinia reprezentantului AnimaWings, Ibiza şi Nisa.
------------
La începutul anului trecut, Memento Group a cumpărat de la Aegean Airlines - cel mai mare jucător din regiune în acest sector - partea majoritară de acţiuni a companiei AnimaWings, fondată în 2019.
În ocazia tranzacţiei, Cristian Pandel ne-a declarat: "Pentru a învăţa cum se fac lucrurile cu succes în această industrie, ne-am asociat cu colegii de la Aegean, care sunt printre cei mai buni în domeniu din regiunea noastră, şi am învăţat foarte mult în ultimii trei ani, atât din punct de vedere operaţional, cât şi în ceea ce priveşte procesul de lucru, echipele, trainingul şi multe altele. Când am fondat AnimaWings era doar un proiect, acum, la cumpărare, este o companie care operează de aproape cinci ani, cu foarte mulţi pasageri, care au călătorit şi au fost mulţumiţi de serviciile de calitată înaltă. Este o companie cu infrastructură, echipă, sisteme, proceduri şi protocoale de siguranţă. Evident că acest lucru a presupus şi presupune în continuare şi runde foarte mari de investiţii, de care suntem conştienţi. Vorbim de cifre cu şapte zero-uri pe care le-am investit în acest proiect, iar investiţia a fost graduală. Tot ceea ce s-a făcut până acum a fost doar investiţie în AnimaWings, nu beneficiu. Pe parcurs s-a majorat capitalul, iar acum pornim de la un capital pozitiv. În următoarea fază vom investi activ, pentru susţinerea AnimaWings şi pentru creşterea cotei de piaţă. Ne dorim ca această companie să fie un proiect românesc bazat pe calitate, care să pună România pe harta turistică şi de aviaţie".
------------
Comandant AnimaWings: "Aeronava Airbus A220-300 reprezintă vârful tehnologiei la ora actuală şi avem privilegiul să aprofundăm acest lucru. Modul în care este proiectată pentru piloţi menţine caracteristicile de a fi aviator".