Potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), în 2022 un procent record de 66% dintre românii în vârstă de 16-74 ani care au folosit internetul au apelat la serviciile online pentru a comanda sau cumpăra produse şi servicii, în creştere cu 8,7% faţă de anul 2021.
Din totalul persoanelor care au comandat online, 46,2% au efectuat comenzi şi cumpărături online în ultimele 3 luni, 31,8% în perioada cuprinsă între 3 luni şi 1 an şi 22% cu mai mult de 1 an în urmă. Pe medii de rezidenţă faţă de anul precedent, datele INS arată că ponderea persoanelor care au comandat bunuri pe internet a crescut atât în mediul urban, cu 7%, cât şi în mediul rural cu 10,8%.
Potrivit INS, printre produsele cele mai cumpărate prin intermediul internetului se află îmbrăcămintea (inclusiv cea sport), înregistrându-se o pondere de 77,2% din totalul persoanelor care au folosit comerţul electronic în ultimele 3 luni în interes personal. Pe locul al doilea în preferinţe se situează livrările de la restaurante, lanţuri fast-food şi servicii de catering, cu o pondere de 37,8%, urmate de produsele cosmetice, de înfrumuseţare şi relaxare, cu o pondere de 26,3%. Articolele sportive (exceptând îmbrăcămintea sportivă) deţin o pondere de 17,7% în categoriile de bunuri cumpărate pe internet în ultimele 3 luni.
"Comerţul electronic continuă să se dezvolte într-un ritm accelerat şi tot mai mulţi români încep să descopere avantajele pe care le oferă, cum ar fi uşurinţa de a comanda produsele dorite, confortul de a le primi acasă sau la un punct de proximitate fără a fi necesară deplasarea la magazin sau posibilitatea de a compara preţurile mai multor comercianţi cu doar câteva click-uri. În acest context, tendinţa de creştere este una naturală şi ne aşteptăm să se menţină, deoarece online oamenilor le este mult mai simplu să găsească cel mai bun preţ, mai ales într-o perioadă în care sunt mai înclinaţi către economii. Un calcul simplu ne arată că un drum dus-întors până la magazin cu autoturismul personal, într-un oraş aglomerat, costă la fel sau chiar mai mult decât costul unei livrări făcute de curier şi, mai mult decât atât, necesită timp care se pierde în trafic. De ce ar alege cineva o activitate stresantă, când are la dispoziţie un mod mult mai confortabil şi mult mai rapid pentru a face exact acelaşi lucru? Plasarea unei comenzi online a devenit atât de simplă, încât aproape jumătate dintre românii cu vârsta de peste 55 de ani o fac", a declarat Cristian Pelivan, director executiv al ARMO.