Aproximativ 3% dintre poliţele RCA încheiate pentru camioane de peste 16 tone au primit tarife peste pragul de 20.000 de lei în iulie faţă de 1% în al doilea trimestru din acest an sau niciunul în primul trimestru din 2016, se arată într-un comunicat de presă al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).
Consiliul ASF a discutat, în şedinţa din 31 august 2016, un raport privind evoluţia tarifelor RCA pentru autoutilitare/autocamioane şi pentru vehicule destinate transportului de persoane, în cadrul procesului de monitorizare a acestei pieţe lansat la începutul anului, conform Agerpres.
În analiză au fost incluse toate poliţele RCA emise pe piaţă pentru aceste categorii de vehicule în perioada 1 ianuarie 2015 - 31 iulie 2016. De asemenea, analiza a fost efectuată atât per total piaţă, cât şi la nivelul fiecărei societăţi de asigurare în parte, pe intervale de timp lunare şi trimestriale, şi sub toate aspectele - pe niveluri de prime, pe clase de bonus-malus, pe flote de autovehicule. Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum şi a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori în procesul de stabilire a primelor de asigurare.
Astfel, analiza realizată de Sectorul Asigurări-Reasigurări din cadrul ASF relevă faptul că 12% din poliţele încheiate în luna iulie, pentru autoutilitare de peste 16 tone (1.467 de poliţe), au obţinut tarife de până la 5.000 de lei, iar alte 19% (2.338 de poliţe) s-au încadrat într-un plafon de 8.000 de lei. Potrivit datelor centralizate de ASF, 65% din poliţele încheiate pentru autoutilitare de peste 16 tone s-au situat, la nivelul lunii iulie, sub plafonul de 12.000 de lei. Aproximativ 3% din poliţe au primit tarife peste pragul extrem de 20.000 de lei, iar alte 12% au tarife de peste 16.000 lei.
ASF precizează că în cazul mijloacelor de transport de persoane cu mai mult de 40 de locuri, aproape trei sferturi din poliţele RCA încheiate în luna iulie s-au încadrat în plafonul de 5.000 de lei, circa 85% din totalul acestora obţinând tarife de până la 8.000 de lei. La nivelul grupei autoturismelor folosite în activitatea de taxi, tarifele practicate de asigurători s-au situat în luna iulie la peste 2.000 de lei pentru 81% din poliţele încheiate pe şase luni, însă mai mult de jumătate din acest segment de poliţe s-a menţinut sub pragul de 2.800 de lei.
Noua analiză a pieţei RCA detaliază segmentarea poliţelor pentru autovehicule de transport pe intervale de tarifare, pentru a surprinde cu mai multă acurateţe situaţiile concrete şi dimensiunea fenomenului de creştere a primelor RCA pentru anumite categorii de consumatori.
Monitorizarea tarifelor pentru autoutilitare/autocamioane şi vehicule de transport de persoane arată o lărgire a spectrului de tarife în ultimele luni, de la valori mai mici de 5.000 de lei, până la vârfuri de 16 - 20.000 de lei, printre factorii care determină diferenţe numărându-se vechimea relaţiilor comerciale dintre asigurători şi clienţi, mărimea flotelor de vehicule, adoptarea unor măsuri de control al riscului de accident. Pe de altă parte, analiza arată că încadrarea autovehiculelor în anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant în stabilirea tarifelor RCA.
Analizând întregul portofoliu de poliţe emise în luna iulie pentru autoutilitarele de până în 16 tone, indiferent de clasa de bonus-malus aplicată, rezultă că tariful mediu s-a menţinut la un nivel relativ constant în intervalul ianuarie - iulie 2016. În schimb, pe grupa camioanelor de peste 16 tone, pentru toate clasele bonus-malus, luna iulie a consemnat o creştere a primei medii cu circa 12% faţă de luna precedentă.
Analizele ASF au loc pe fondul conflictului deschis dintre transporatori şi asiguratori, din ultima vreme. Asociaţiile de transportatori au anunţat un amplu protest, pe 15 septembrie, referitor la tarifele RCA.
Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis, ieri că societăţile cu o cotă reprezentativă în piaţa RCA încalcă legea şi nu respectă termenele de plată, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu comunică sancţiunile aplicate societăţilor de asigurări pentru abateri.
"La trei ani de la înfiinţare, în urma presiunii mediatice şi a transportatorilor, ASF transmite pentru prima dată un raport cu privire la situaţia dosarelor de daună RCA deschise în anul 2015. Raportul furnizat de către ASF conţine informaţii transmise de către piaţa de asigurări, adică acele informaţii nu au fost verificate nici măcar de către ASF. Această «analiză» efectuată de către ASF se bazează pe buna-credinţă şi corectitudinea datelor furnizate către piaţa de asigurări din România. În anul 2016, situaţia plăţilor tuturor dosarelor de daună RCA este una mult mai gravă decât cea prezentată de către ASF pentru anul 2015, astfel, peste 70% dintre plăţile efectuate în baza poliţelor RCA sunt realizate în afara termenului legal", se arată în comunicat.
Potrivit acestuia, ASF recunoaşte o stare de fapt existentă în România de peste 5 ani.
"Companiile cu cotă reprezentativă în piaţa RCA încalcă legea şi nu respectă termenele de plată. În urma acestor abuzuri grave şi extinse, ASF nu comunică sancţiunile aplicate societăţilor de asigurări pentru aceste abateri. Oare de ce? Lipseşte din acest raport cel mai important element care contează pentru un consumator de produse de asigurări: procentul dintre suma solicitată de către păgubit (în baza documentelor justificative) şi suma reală achitată de către asigurător. De peste 3 ani, peste 85% dintre plăţile efectuate de către asigurători în baza poliţelor RCA reprezintă plăţi parţiale. Asta înseamnă că asiguratorul achită cât consideră şi raportează către ASF că plata a fost efectuată. Păgubitul rămâne astfel... păgubit!", menţionează ASSAI.
Cristian Muntean, preşedintele ASSAI, spune că transmiterea unui raport privind protecţia consumatorului în baza unor date neverificate, perimate, incomplete, neurmate de sancţiuni drastice proporţionale cu gravitatea şi recurenţa abuzului, reflectă un cinism fără margini şi o lipsă de interes a ASF în ceea ce priveşte protecţia consumatorului.
Conform ASSAI, piaţa de asigurări din România devine "încet, dar sigur, un paradis pentru multinaţionalele din asigurări care acum înregistrează cele mai mari încasări şi profituri recunoscute oficial din primele RCA şi un coşmar pentru şoferii obligaţi să plătească un RCA la preţ de «produs de lux» şi care despăgubeşte în condiţii «low-cost», adică, parţial şi cu întârziere".
• UNSAR: Companiile de asigurări continuă să piardă bani pe segmentul RCA; la 100 de lei încasaţi au cheltuit 102 lei
Companiile de asigurări din România continuă să piardă bani pe segmentul RCA, în condiţiile în care, în prima jumătate a anului, pentru fiecare 100 de lei încasaţi acestea au cheltuit circa 102 lei, conform unui comunicat al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România.
"Prima jumătate a anului 2016 a reprezentat o nouă perioadă de pierderi financiare pentru companiile de asigurare care vând poliţe RCA. În ciuda unei tendinţe de consolidare a echilibrului financiar la nivelul pieţei, rata combinată a daunei a depăşit pragul de 100%, ceea ce înseamnă că pentru fiecare 100 de lei încasaţi, companiile au cheltuit aproximativ 102 lei", se menţionează în comunicat.
Conform datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară, rata combinată a daunei a fost de 101,6% în primul trimestru al anului 2016 şi a înregistrat o deteriorare în cel de-al doilea trimestru, ajungând la 102,3%. Ceea ce înseamnă că asigurătorii nu pot acoperi integral, în acest moment, daunele şi celelalte costuri doar din primele brute încasate, explică reprezentanţii UNSAR.
Aceştia precizează că nivelul ratei combinate a daunei poate suferi modificări majore până la sfârşitul acestui an, ţinând cont de faptul că, raportându-ne la cifre oficiale, daunalitatea pe segmentul RCA este pe un trend ascendent.
Astfel, în cel de-al doilea trimestru al anului 2016, dauna medie totală a atins cea mai mare valoare de până acum, depăşind cu 18,4% valoarea din primul trimestru al anului 2015 şi cu 15% valoarea din cel de-al doilea trimestru al anului 2016. Principala cauză o reprezintă majorarea cu aproape 90% a daunei medii pe dosarele de vătămări corporale.
"Subliniem că ritmul de creştere al daunei medii în cel de-al doilea trimestru al anului 2016 faţă de primul trimestru al aceluiaşi an a fost de două ori şi jumătate mai mare decât ritmul de creştere al primei medii: prima medie RCA a crescut cu 6,2%, în timp ce dauna medie a crescut cu 15%", mai subliniază reprezentanţii UNSAR.
Înfiinţată în 1994, UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România reprezintă 23 de companii de profil. Acestea deţin o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al federaţiei asigurătorilor şi reasigurătorilor europeni - Insurance Europe.