Cele două platforme de tranzacţionare pentru contractele tip forward prezentate atât de OPCOM în cursul anului trecut, cât şi de Bursa Română de Mărfuri (BRM) marţi, sunt asemănătoare şi funcţionează pe aceleaşi principii, susţin furnizorii de energie electrică. Ambele instituţii aşteaptă acum avizul ANRE (reglementatorul pieţei) pentru punerea în funcţiune a acestor instrumente de tranzacţionare. OPCOM a depus proiectul (la care a lucrat împreună cu participanţii la piaţa de energie) în 2006, iar BRM abia în acest an şi-a exprimat dorinţa să capete licenţă pentru o piaţă centralizată a contractelor bilaterale cu energie electrică.
Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEEN), ne-a declarat că membrii asociaţiei cunosc ambele sisteme de tranzacţionare şi că, de fapt, problema legată de dezvoltarea bursei de energie este alta. Domnia sa ne-a explicat: "Autorităţile trebuie să înţeleagă că ar trebui perfecţionate mecanismele de tranzacţionare şi nu trebuie multiplicate instituţiile care să gestioneze aceste tranzacţii. Nu neg că BRM nu poate face licitaţii cu energie electrică. Au mai fost consumatori eligibili care au apelat la BRM în anii trecuţi. Dar, energia electrică se tranzacţionează pe burse specializate peste tot în lume. OPCOM a început să perfecţioneze platforma de tranzacţionare şi a primit sume importante de bani din bugetul de stat, de la Banca Mondială şi de la Comisia Europeană în acest scop".
Preşedintele AFEEN ne-a mai spus că ceea ce s-a întâmplat pe Piaţa Centralizată a Contractelor Bilaterale (PCCB) în această iarnă nu este vina OPCOM. Criza de energie cauzată de seceta din ultimele luni a determinat o lipsă a ofertei, iar platforma nu dispunea de instrumente mai flexibile de tranzacţionare. Aşa că cererile de cumpărare au depăşit cu mult ofertele producătorilor. În plus, ANRE a transmis târziu (a doua jumătate a lunii decembrie) cotele de participare a producătorilor la piaţa reglementată (energia electrică livrată consumatorilor captivi).
OPCOM a prezentat, în noiembrie 2006, proiectul final de piaţă centralizată a contractelor la termen cu livrare fizică (tip forward). Avantajele oferite de această platformă sunt o accesare mult mai comodă, de la terminalele proprii ale companiilor, posibilitatea identificării unui preţ de referinţă pentru energia electrică livrată într-o anumită perioadă, precum şi un număr mai mare de participanţi. Preţul energiei va rezulta dintr-o succesiune de sesiuni, caracterizate printr-o mai mare flexibilitate oferită participanţilor. Astfel, pentru fiecare ofertă de vânzare publicată, sunt organizate două sesiuni de licitaţie. Prima sesiune va avea o etapă de pre-licitaţie, în care sunt introduse atât oferta vânzătorului (care va rămâne fixă pe parcursul acestei sesiuni), iar cumpărătorii (a căror identitate nu este publicată în cadrul platformei) anunţă numărul de contracte dorite şi preţul. Ofertele sunt ordonate după cel mai bun preţ, iar la începutul etapei de licitaţie deschisă se realizează corelarea ofertelor şi sunt publicate tranzacţiile rezultate.
Cum există posibilitatea ca vânzătorul să nu găsească, pentru toate sau o parte din contracte, cumpărători la preţul dorit, acesta poate să modifice oferta pentru a doua sesiune de licitaţie. În cea de-a doua sesiune de licitaţie vor fi corelate ofertele de cumpărare rămase cu noua ofertă a vânzătorului, iar la licitaţia deschisă se realizează matching-ul. După aceea, se intră în tranzacţionarea continuă, unde pot fi modificate preţurile atât de vânzători, cât şi de cumpărători.
BRM a prezentat, în urmă cu două zile, sistemul informatic SoftCraft, care propune un model similar de tranzacţionare. Acest sistem a mai fost prezentat, la finele anului trecut, de conducerea "Ennet", un furnizor relativ nou pe piaţa de energie, care, de altfel, a şi dat BRM un ordin de cumpărare a 10MWh bandă pentru finele lunii în curs.
Anul trecut, reprezentanţii "Ennet" s-au oferit să garanteze, pentru operatorii şi consumatorii interesaţi, tranzacţiile tip forward cu ajutorul platformei SoftCraft. Ei au motivat decizia prin faptul că micii furnizori şi consumatori eligibili reuşesc cu greu să încheie tranzacţii pe platformele gestionate de OPCOM din cauza inflexibilităţii mecanismelor. Aşa că au propus un nou sistem care să ofere posibilitatea partenerilor de tranzacţionare să exprime, în timp real, intenţiile de vânzare/ cumpărare a energiei electrice.
Potrivit acestui mecanism de tranzacţionare, societatea cumpără şi vinde energia de la participanţii la tranzacţionare, care pot vizualiza toate ofertele transmise de partenerii săi. Tranzacţionarea are loc în timp real sub formă de licitaţie continuă bidirecţională. Ofertele pot fi modificate sau anulate în orice moment până la acceptarea acestora.
În ceea ce priveşte riscurile şi garanţiile, conducerea "Ennet" promitea, la data respectivă, că va prezenta un produs bancar ce va acoperi acest risc (banca de prim rang şi o companie de reasigurare).
Până la prezentarea BRM din urmă cu două zile, "Ennet" nu a mai prezentat noutăţi despre acest proiect, dar reprezentanţii companiei susţin că au fost operatori interesaţi să testeze platforma.