ASOCIAŢIA ORAŞELOR DIN ROMÂNIA: "Modificările fiscale propuse de MF vor diminua drastic bugetele locale"

George Marinescu
Ziarul BURSA #Politică #Administraţie / 13 iulie 2022

"Modificările fiscale propuse de MF vor diminua drastic bugetele locale"

35% reprezintă valoarea cu care vor scădea bugetele locale, dacă modificarea Codului Fiscal va fi adoptată de Guvern în actuala formă Ionel Chiriţă: "Ne paşte haosul impozitelor şi taxelor locale" Emil Drăghici: "Proiectul propus de Ministerul Finanţelor încalcă legislaţia în vigoare, inclusiv Constituţia României"

Introducerea modificărilor propuse prin proiectul de ordonanţă privind Codul Fiscal va conduce la diminuarea drastică a veniturilor pentru cea mai mare parte a unităţilor administrativ teritoriale va crea inechităţi mari în calcularea impozitelor, ca urmare a folosirii unor valori de referinţă cuprinse în studii de piaţă cu grad redus de aplicare generalizată şi întocmite pentru alte scopuri decât cel de bază de impozitare, iar în unele cazuri poate produce creşteri ale impozitelor şi taxelor locale care cu greu ar putea fi suportate de contribuabili, se arată într-o scrisoare adresată de Asociaţia Oraşelor din România (AOR) premierului Nicolae Ciucă, ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei - Cseke Attila şi ministrului Finanţelor - Adrian Câciu.

În documentul semnat de Adrian Teban, preşedinte al Asociaţiei Oraşelor din România şi primar al oraşului Cugir, şi de Ionel Chiriţă, preşedinte executiv al AOR, se arată că, dacă normele prevăzute în actul normativ care va modifica Codul Fiscal vor fi aprobate, bugetele primăriilor din cele 216 oraşe mici şi mijlocii din ţara noastră vor scădea cu peste 30% în privinţa veniturilor rezultate din impozitele pe clădiri.

Dintr-o simulare făcută de reprezentanţii AOR pe un oraş de categoria I, reiese că impozitul pe clădiri-apartamente va creşte iar cel pe clădiri-case va scădea considerabil, rezultând o impozitare inechitabilă.

"Nu putem face o estimare a impactului acestor modificări asupra bugetului local, întrucât există o serie de necunoscute, dar vom prezenta un studiu de caz. Un apartament cu 4 camere în zona A care este impozitat acum cu 286 lei va ajunge la un impozit de 310 lei, în timp ce o casă din zona C cu o suprafaţă construită de aproape 100 metri pătraţi şi încă 100 metri pătraţi teren va cunoaşte o scădere drastică de impozit de la 492 lei în prezent la 165 lei după modificare.

La nivelul unui oraş cu aproximativ 10.000 de locuitori, potrivit unei simulări privind calcularea impozitului pe clădiri şi a impozitului şi taxei pe teren, veniturile calculate potrivit noilor reglementări vor fi inferioare celor actuale cu peste 35%. În sume, scăderile estimate faţă de cele actuale pe 2022 sunt următoarele:

- impozit pe clădiri stabilit potrivit actualei reglementări: 1.347.122 lei; impozit pe clădiri estimat pe baza modificărilor propuse: 862.158 lei, ceea ce duce la o diferenţă în minus de 566.452 lei faţă de actuala reglementare

- impozit/taxă pe teren stabilit potrivit actuale reglementări: 1.131.406 lei; impozit/taxă pe teren estimat cu modificările propuse: 780.670 lei, ceea ce duce la o diferenţă în minus de 350.736 lei faţă de actuala modificare.

Practic, un oraş cu 10.000 locuitori va încasa din impozitul pe clădiri şi terenuri cu 917.188 lei, dacă propunerea de modificare a Codului Fiscal va fi adoptată de Guvern în actuala formă, scăderea preconizată pentru anul viitor în bugetele locale fiind de 34,7% comparativ cu anul curent", arată reprezentanţii AOR în documentul înaintat premierului şi celor doi miniştri menţionaţi mai sus.

Conducerea AOR a ridicat această problemă şi la întâlnirea pe care au avut-o premierul Nicolae Ciucă, ministrul Finanţelor - Adrian Câciu şi ministrul Dezvoltării - Cseke cu reprezentanţii tuturor structurilor asociative din administraţia publică locală.

"Mă îngrozeşte suficienţa şi, în unele măsuri, chiar lipsa de responsabilitate a celor care au scris textul ordonanţei. Din simulările făcute pe câteva unităţi administrativ-teritoriale de toate tipurile, municipii, oraşe şi comune, la care am adaugat şi satele aparţinătoare, am constatat că ne îndreptăm spre multe situaţii care vor scăpa de sub control, ba chiar ne paşte haosul «impozitelor şi taxelor locale». Am ridicat problema foarte clar: cine se duce să le spună cetăţenilor că la locuinţele nerezidenţiale şi la anexe le va creşte impozitul de cinci ori faţă de valoarea minimă plătită acum? Conform propunerii de modificare a Codului Fiscal, impozitele explodează, nu doar cresc, deşi politicienii au afirmat că nu vor creşte impozitele. (...) Din punctul meu de vedere, toti miniştrii de finanţe au fost slabi în ceea ce priveşte finanţele locale, dar domnul Câciu se detaşează faţă de toţi ceilalţi: este genial de slab pregătit în acest domeniu. A avut ideea să facem excepţii de la legea 273/2006 - legea privind finanţele publice locale - şi să se vină cu ele în legea bugetului de stat. Emil Drăghici, preşedintele Asociaţiei Comunelor din România, i-a transmis că aceste excepţii sunt de la legea 273/2006, nu de la Codul Fiscal, titlul IX - Taxe şi impozite. Cea mai gravă chestiune invocată de noi este privind tehnica de elaborare a actelor normative, care stabileşte că trebuie să existe studiu de impact şi analiză de consecinţă a modificărilor propuse, prevedere inclusă în legea 24/2000. Actuala propunere de ordonanţă de urgenţă privind modificarea Codului Fiscal nu are studiu de impact, iar ce este mai grav este că, în nota de fundamentare, scrie negru pe alb că nu este cazul unei consultări cu structurile asociative şi cu partenerii sociali. Ei au aruncat un text pe piaţă, nefundament prin studiu de impact, prin analize, şi pe urmă noi ne chinuim", a declarat pentru ziarul BURSA, Ionel Chiriţă, preşedinte executiv al Asociaţiei Oraşelor din România.

El a precizat că premierul Nicolae Ciucă a spus că în aceste zile va continua dialogul cu structurile asociative din administraţia publică locală - AOR, Asociaţia Municipiilor din România, Asociaţia Comunelor din România, Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România. Preşedintele executiv al Asociaţiei Oraşelor ne-a mai a spus că reprezentanţii structurilor asociative au propus ca modificarea dorită de Guvern la impozitele şi taxele locale să fie rezolvată printr-un alt act normativ - Codul finanţelor publice locale - care să fie adoptat de Parlament până la finalul acestui an şi să fie aplicat începând cu 1 ianuarie 2024.

Emil Drăghici, preşedintele Asociaţiei Comunelor din România şi primarul comunei Vulcana-Băi (judeţul Dâmboviţa), s-a declarat şi el nemulţumit de faptul că în nota de fundamentare a proiectului de act normativ propus de Ministerul Finanţelor se spune că nu este nevoie de consultarea structurilor asociative din administraţia publică locală.

"Adunarea Generală a ACoR a aprobat în 8 iulie o rezoluţie în care la articolul 1 se arată că menţiunea din nota de fundamentare privind faptul că «nu e cazul» consultării structurilor asociative din administraţia publică locală reprezintă un fals în înscrisuri incriminat de articolul 326 Cod Penal. Apoi în secţiunea a 2-a, Motivul emiterii actului normativ, unde se face vorbire despre impozitele şi taxele locale, Ministerul Finanţelor introduce o situaţie ce prevede că autorităţile publice locale, la propunerea autorităţii executive, pot şi diminua nivelul impozitelor şi taxelor locale cu până la 50%. Această măsură, pe lângă faptul că persoana care a inserat textul respectiv nu înţelege că şi autoritatea executivă face parte din autorităţile publice locale, determină şi scăderea capacităţii de fundamentare a părţii de venituri a bugetului local, cu efecte asupra finanţării unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale. Ceea ce se propune la punctul 105 din actul normativ iniţiat de Ministerul Finanţelor este esenţialmente o măsură populistă şi politicianistă care a fost eliminată începând cu 1 ianuarie 2003, deoarece determina un haos la nivel local. Vorbim aşadar despre un proiect care nu poate fi aprobat de către Guvernul României. În cazul în care va fi aprobat în forma actuală, o serie întreagă de reglementări legislative, pornind de la Constituţia României, vor fi încălcate în mod flagrant şi noi ne exprimăm dreptul de a ne adresa tuturor instituţiilor competente să constate această încălcare flagrantă a legislaţiei în vigoare", ne-a spus Emil Drăghici.

El a precizat că toţi membrii ACoR prin rezoluţia respectivă s-au declarat împotriva actualei propuneri de modificare a Codului Fiscal, care ar duce la o diminuare drastică a bugetelor comunelor din ţara noastră.

Guvernul revizuieşte proiectul de modificare a Codului Fiscal

În urma criticilor primite de la toţi partenerii sociali, Ministerul Finanţelor a demarat revizuirea proiectului de modificare a Codului Fiscal, revizuire care se referă la amânarea măsurilor pentru HoReca, de la 1 august la 1 ianuarie, precum şi clarificări pentru microîntreprinderile fără angajat şi pentru cele care desfăşoară activitate de consultanţă. Astfel, schimbarea impozitării pentru HoReCa, planificată pentru 1 august, va fi amânată pentru 1 ianuarie. Companiile din sector nu vor mai avea impozit specific, ci vor putea opta de atunci pentru 1% la sută din cifra de afaceri sau pentru impozit pe profit.

De la 1 august 2022 ar urma să crească impozitarea firmelor care se ocupă de organizarea jocurilor de noroc. Este vorba despre majorarea taxelor la licenţe şi despre dublarea impozitării actuale a câştigurilor. impozitare dublă.

La microîntreprinderi, ar urma să fie operate modificări pentru firmele care nu au niciun angajat, deşi iniţial se introducea condiţia ca microîntreprinderea să aibă cel puţin un salariat. Consultanţa şi managementul vor fi definite mai clar, în contextul în care ordonanţa prevede că vor fi limitate la 20% veniturile obţinute din aceste activităţi.

În ce priveşte impozitul de proprietate, vor rămâne pragurile minimale, de 0,1% la rezidenţial şi 0,5% la nerezidenţial, dar nu mai mici decât pragul actual. Primăria, dacă va dori să le crească, poate da hotărâre de consiliu local.

Anterior, ordonanţa a venit cu noi praguri minimale, respectiv la clădiri rezidenţiale cotele de 0,1% - 0,2% iar la clădirile nerezidenţiale de 1% - 1,3%.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Asta e gluma anului, sărăcanii plătesc mai mult, baștanii, un sfert. :)

    Aș vrea să fiu surprins. :)) 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb