Cea mai acută provocare cu care se confruntă distribuitorul de sisteme din aluminiu, oţel şi PVC Alukönigstahl România - parte a companiei austriece Alukönigstahl - o reprezintă achiziţiile directe făcute de beneficiari/investitori de la furnizori, conform administratorului diviziei din ţara noastră şi din Republica Moldova, domnul Attila Beer, care consideră că această situaţie nu este benefică pentru piaţă.
Attila Beer ne-a declarat, într-un interviu: "Acesta este un mod de lucru care s-a instalat în domeniul nostru în urmă cu vreo zece ani şi presupune că un investitor sau un dezvoltator poartă discuţii directe cu furnizorul în privinţa preţului materialelor. Acum zece ani, acest mod de lucru avea sens fiind-că firmele erau decapitalizate, iar dezvoltatorul nu avea siguranţa că avansul pe care el îl plătea ajunge într-adevăr la furnizori. Acest mod de lucru este benefic pentru noi, furnizorii, pe termen scurt, însă nu şi pentru clienţii noştri - faţadierii, care nu acumulează pentru că pe valoarea în cauză nu au adaos. Prin urmare, pe termen mediu nu mai este benefic nici pentru furnizori, pentru că clienţii nu se pot dezvolta. Dacă faţadierii nu au adaos, ci numai cheltuieli, fiindcă, spre exemplu, trebuie să descarce, să administreze marfa sau să o încarce, apare un risc întrucât nu au din ce să achite aceste costuri şi trebuie să apeleze la profitul propriu. În plus, pentru beneficiar nu este un avantaj deoarece economia obţinută prin negocierea directă cu furnizorul nu este în echilibru cu riscul asumat".
Conform spuselor domnului Beer, riscul apare întrucât executantul, faţadierul sau cel care produce ferestrele, poate da garanţie de bună execuţie doar pe munca sa. "Dacă scoatem valoarea materialelor, care reprezintă circa 25-30%, scoatem şi valoarea sticlei, care este de 25-35%, rămânem cu aproape 30%. Deci, executantul va da garanţii după munca sa. Adică, la un contract de un milion de euro (plus TVA), spre exemplu, partea lui este, într-un caz fericit, de 300.000 de euro. El poate să dea garanţie de 5% - vreo 15.000 de euro, ceea ce pentru un proiect de un milion de euro este foarte puţin. Dacă executantul părăseşte şantierul, pierde numai 5%. Noi luptăm cu această problemă de câţiva ani, dar din păcate, alţi furnizori continuă în mod activ să vândă direct. Momentan, foarte mulţi dezvoltatori autohtoni, chiar şi străini, cumpără sau discută direct cu furnizorii de materiale în ideea că vor plăti un preţ mai mic. Ei obţin acest preţ, însă raportat la valoarea investiţiei, riscul nu este acoperit.
În situaţia dată, furnizorii ar trebui să-şi impună un autocontrol: să nu vândă către investitor direct, pentru că nu el este clientul lor. Clientul este, în cazul nostru, cel care execută ferestre sau faţade din sistemul nostru de profile. Investitorul ar trebui să se gândeas-că la produs - o faţadă sau o fereastră, nu la materiale. În urma negocierii directe cu furnizorii, o singură parte câştigă sigur: dezvoltatorul, pentru că el are o marjă de 50-60%. Această situaţie este întâlnită în mare parte din proiectele imobiliare mari".
Spre comparaţie, ne-a spus domnul Beer, în Polonia şi Ungaria nu există această situaţie a vânzărilor directe, problema fiind, aşadar, una locală.
În opinia domniei sale, problema ar putea fi rezolvată "dacă jucatorii din piaţă s-ar maturiza", ceea ce ar duce la maturizarea pieţei în ansamblu, iar Alukönigstahl România are un aport la acest proces, prin seminariile de ins-truire pe care le desfăşoară.
• "Avem proiecte multe în 2019, deşi anul a început cam greu"
Piaţa construcţiilor a cunoscut o creştere accentuată în 2018, evoluţia pozitivă continuând din 2015-2016, ne-a spus domnul Beer, menţionând că societatea pe care o conduce are, în 2019, mai multe proiecte decât în 2018, chiar dacă anul a început cam greu - poate din cauza incertitudinii politice sau pentru că piaţa aşteaptă modificările fiscale.
"Ianuarie a fost o lună mai lentă, dar în februarie lucrările au luat avânt. Se pare că în martie-aprilie totul va fi în ordine. Noi avem un plan de vânzare provocator", a menţionat domnul Beer.
• "Pe segmentul rezidenţial, preţurile sunt ireale în anumite zone din Bucureşti"
Pe piaţa imobiliară există cerere anul acesta, atât pe segmentul rezidenţial, cât şi pe cel de birouri, conform domnul Beer, care subliniază că pe partea rezidenţială, nivelul de preţ din anumite zone din Bucureşti "este supraestimat şi ireal". Domnia sa ne-a exemplificat: "În zona de nord a Capitalei există proiecte supraestimate, fără infrastructură, cu o împărţire deloc creativă. Sunt foarte multe investiţii imobiliare în acea zonă, dar întrebarea care apare este - cui se adresează acestea?", a afirmat domnul Beer, precizând: "Am văzut investiţii imobiliare lângă autostradă. Nu este exclus acest tip de investiţii, în zona respectivă fiind o concentrare mai mare de birouri. Acele apartamente, case, probabil se adresează persoanelor care, dacă se mută acolo, evită naveta zilnică din partea sud sau din centrul Capitalei".
• "Preţul faţadelor nu reflectă situaţia bună a pieţei"
Piaţa faţadelor este în creştere, dar trebuie să ne punem întrebarea dacă preţul vehiculat pe piaţă este unul corect, cu ajutorul căruia şi executanţii de tâmplărie au ocazia să crească, să acumuleze, să se dezvolte, în cazul executantului, chiar să poată să inves-tească în personal, în utilaje de construcţie, a declarat Atila Beer, menţionând: "Părerea mea este că preţul obtinut de partenerii noştri, adică producătorii de tâmplărie, nu reflectă nivelul de preţ realizabil azi. Astfel, aşteptările investitorilor ca preţul să scadă nu sunt susţinute. Nimic nu este mai ieftin de la an la an - niciun produs, niciun serviciu. Atunci, de ce ar scădea preţul construcţiilor sau al anvelopărilor construcţiilor?".
Oficialul Alukönigstahl România a mai atras atenţia că acest aspect reprezintă altă problemă de pe piaţa pe care activează, iar clienţii ar trebui să realizeze că trecem prin nişte ani în care au ocazia "să adune roade", dat fiind că preţurile de pe piaţa imobiliară au cres-cut. "Dacă aceste preţuri sunt în creştere, de ce ar scădea preţul ferestrelor?", se întreabă domnia sa.
• "Lansăm produse noi în fiecare an"
Alukönigstahl România lansează de la an la an produse noi, iar în 2019 compania vine cu produse adresate proiectelor rezidenţiale: uşi glisante speciale, uşi glisante motorizate, conform domnului Beer, care a menţionat că, pe piaţa faţadelor sau a birourilor, produsele sunt reînnoite mereu. "Biroul nostru din Bucureşti creează noi soluţii tehnice, noi profile personalizate pe lucrări", a mai spus oficialul Alukönigstahl România, adăugând: "Noi încercăm în mod continuu să ne reinventăm. Am investit în proceduri interne, şi anume: am angajat o firmă din străinătate, care ne oferă consultanţă în actualizarea, respectiv modernizarea procedurilor interne. Urmează să analizăm şi procedurile de la depozite, logistică, să putem interveni în punctele în care este nevoie, schimbând modul de lucru din trecut. Acestea sunt şanse ca să îmbunătăţim modul de lucru şi să servim clienţii noştri mai bine, adică pe cei care execută ferestrele".
Attila Beer ne-a mai declarat: "Compania noastră a instituit un mod de împărţire pe categorii a clienţilor în funcţie de echiparea utilajelor, de experienţă, din dorinţa de a-i ajuta în mod transparent în planul lor de dezvoltare. În funcţie de aceste categorii putem să le propunem dezvoltatorilor în mod transparent firmele care să le execute lucrarea. Punem accent pe transparenţă, facem training cu ei, în cadrul seminariilor. Remarc, însă, că interesul lor este unul ponderat".
• "Ana Tower - proiectul nostru emblematic, în prezent"
Ana Tower, un proiect nou în care Alukönigstahl România este partener şi pentru care compania a elaborat o soluţie specială de perete cortină modular, este considerat de Attila Beer proiectul emblematic la care lucrează compania în prezent.
Anul trecut, societatea a oferit consultanţă şi a livrat sisteme de tâmplărie şi pereţi cortină pentru proiectul Orhideea Towers din Bucureşti, iar The Bridge II şi Bucharest Business Campus au completat noul "cartier Schuco" din zona Orhideea. Compania a finalizat, totodată, proiectele Binarium şi Vivido la Cluj Napoca, Vox Technology Park şi Isho Office în Timişoara. "Am început/finalizat livrări pentru Blue Rose Urban Office Parc, Timpuri Noi Square II, 102 The Adress, în Bucureşti şi Coresi Business Park Braşov", ne-a mai spus domnul Beer.
• "Modificările aduse de OUG 114/2018 în sectorul construcţiilor sunt benefice"
OUG 114/2018, care stabileşte un nou salariu minim brut pe economie, de 3.000 de lei, pentru firmele care activează în construcţii, şi reduce anumite contribuţii sociale, este benefică pentru acest domeniu, în opinia domnului Beer, care precizează însă că nu vom asista la revenirea în ţară a multor lucrători care au părăsit România pentru un post în domeniu.
"Situaţia se va îmbunătăţi, cu siguranţă, dar rămân rezervat în ceea ce priveşte un flux masiv de lucrători care ar reveni în ţară. Sper, totuşi, că în acele situaţii în care unii membri ai familiei sunt plecaţi, iar alţii au rămas în ţară, cei în cauză vor alege să se întoarcă", a afirmat Attila Beer.
• Cifră de afaceri de 21,5 milioane euro în 2018, mai mare cu 20% faţă de 2017
Alukönigstahl România a anunţat, recent, o cifră de afaceri de 21,5 milioa-ne de euro pentru anul 2018, în creştere cu 20% comparativ cu anul precedent. Pentru anul în curs, compania estimează o creştere a business-ului cu aproximativ 10%.
Rezultatele cuprind şi afacerile din Republica Moldova, unde Alukönigstahl este prezentă din anul 2016, iar anul trecut a înregistrat afaceri în creştere cu 25% faţă de anul 2017. Unul dintre cele mai reprezentative proiecte este sediul StarNet, din Chişinău.
"Am avut un ritm accelerat în 2018, cu multe livrări pentru birouri, dar şi pentru zona rezidenţială. Şi anul aces-ta numărul proiectelor este în creştere, chiar dacă primele luni au fost mai lente, fapt pentru care estimăm că vom depăşi 23 de milioane de euro", a declarat Attila Beer, menţionând: "De doi ani suntem cei mai mari pe piaţa pe care activăm, după cifra de afaceri. Este, însă, o poziţie sensibilă, incomodă pentru că suntem, pentru ceilalţi, «inamicul numărul 1». Pe de altă parte, acest rol cere şi multă responsabilitate".
Majoritatea proiectelor, aproximativ 75%, o reprezintă zona de office pentru care compania a livrat atât sisteme clasice, montant riglă: Schuco FWS 50, cât şi pentru faţade modulare, mai ales la clădirile de mare anvergură. "Observăm că, în prezent, se urmăreşte ca tot mai multe construcţii să aibă izolări termice de top, prin urmare şi cererea pentru aceste materiale (seriile High Insulation şi SuperInsulation) este în continuă creştere", spune domnul Beer.
Restul livrărilor de sisteme arhitecturale se îndreaptă către segmentul rezidenţial şi alte construcţii precum hoteluri, retail, spitale, clădiri culturale, printre care domnul Beer aminteşte: 102 The Address, Nathex Work & Living Cluj Napoca, Hotel Hilton Garden Inn, Hotel IBIS Arad, Hotel Moldova Bacău, Theodora Golf Club Alba Iulia etc.
Alături de partenerul său strategic - Schuco, compania Alukönigstahl aduce pe piaţa locală soluţii precum sistemul de ferestre AWS 75 PD.HI - un sistem de ferestre din aluminiu, cu adâncime 75mm în construcţie Panorama Design şi caracteristici termice High Insulation, platforma de uşi glisante ASE 60/80, cu profile cu izolaţie termică, cu adâncime de 60 şi 80 mm, soluţiile de uşi de balcon cu prag zero, soluţii de ventilaţie descentralizată cu recuperare de căldură, noi sisteme de tâmplărie rezis-tente la foc.
Din portofoliul de noutăţi al partenerului său Jansen, Alukönigstahl propune ca soluţii pentru renovarea clădirilor de patrimoniu sistemele de profile din oţel din seria Jansen Arte: Jansen Art'15, Jansen Art'System şi Janisol Arte 66.
(Articol preluat din revista Bursa Construcţiilor)
Alukönigstahl Austria este o companie care se află la a patra generaţie în proprietatea familiei König. De peste 60 de ani are o alianţă cu doi producători internaţionali de sisteme: Schuco, lider mondial al sistemelor din aluminiu şi experţi în PVC, şi Jansen, specialist în profile din oţel.
Din 1995 a fost înfiinţată şi Alukönigstahl România, cu sediul central şi depozitul în Bucureşti. Împreună cu cei peste 3.000 de parteneri din domeniul investiţiilor imobiliare, arhitecturii şi construcţiilor metalice, în ultimii 24 de ani Alukönigstahl România a realizat peste 5.000 de proiecte şi construcţii reprezentative, printre care: Sky Tower, Globalworth Tower, UBC Iaşi, Cluj şi Timişoara.
Filiala din Republica Moldova a fost înfiinţată în 2016, iar în 2018 a fost inau-gurat, în Chişinău, un showroom, cu o suprafaţă de 120 de mp, care a atras o investiţie de aproximativ 60.000 de euro.
--------
Attila Beer: "În Moldova, evoluţia este foarte dependentă de situaţia politică din ţară. Avem acces la proiecte în funcţie de aspecte pe care nu le putem influenţa".
--------
Attila Beer: "Găsim cu greu colegi buni. Aceasta este o provocare continuă".