Premierul Viorica Dăncilă a declarat, ieri, că doreşte ca modelul aprobat pentru realizarea autostrăzii Ploieşti-Comarnic-Braşov să fie aplicat şi pentru alte lucrări mari de infrastructură.
Amintim că, în ultima şedinţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, la iniţiativa Guvernului, s-a decis ca proiectul autostrăzii Ploieşti-Braşov să fie inclus în lista obiectivelor strategice de interes naţional şi va fi realizat din fonduri de la bugetul de stat.
În urma acestei decizii, Viorica Dăncilă a declarat, în şedinţa de guvern de ieri: "Pe acest model am cerut deja pregătirea documentaţiei necesare pentru a putea include în rândul proiectelor de interes naţional şi alte investiţii precum Autostrada Unirii, Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi sau Autostrada Sudului. Este nevoie de implicarea deplină şi avem determinarea să ducem la bun sfârşit cât mai multe investiţii".
Practic, cabinetul Dăncilă declară că renunţă să realizeze aceste proiecte cu finanţare nerambursabilă din fonduri europene, că nu se mai gândeşte nici la parteneriatele public-privat, ci va antama practic bugetul de stat pe următorii 10 sau 20 de ani pentru realizarea acestor mari proiecte de infrastructură. Decizia guvernului este ciudată, ţinând cont de faptul că există fonduri europene ce pot fi accesate pentru realizarea acestor proiecte, iar banii bugetului de stat ar putea fi folosiţi doar pentru cofinanţare, ceea ce ar reduce cheltuielile bugetare privind infrastructura mare şi ar asigura fonduri şi pentru alte domenii de activitate cum ar fi educaţia sau sănătatea.
Curios este că decizia priveşte doar construcţia de autostrăzi şi nu reabilitarea şi modernizarea infrastructurii feroviare. Astfel, în şedinţa de ieri, membrii cabinetului Dăncilă au aprobat o hotărâre de guvern care vizează creşterea gradului de siguranţă rutieră şi îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie pe drumurile publice, prin amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată, în zonele în care anual se produc accidente rutiere grave. Printr-un proiect de investiţii de aproximativ 35 de milioane lei, într-o perioadă de maximum doi ani, la toate cele 246 de treceri la nivel a drumurilor naţionale cu calea ferată, vor fi instalaţi stâlpi de iluminat, separatoare de trafic, stâlpi de delimitare a sensurilor de circulaţie, pentru a fi prevenite accidentele rutiere. Finanţarea proiectului se realizează atât din fonduri externe nerambursabile, cât şi de la bugetul de stat.
La fel este situaţia şi pentru varianta ocolitoare a municipiului Zalău, etapa a II-a, proiect în valoare totală de 240 de milioane lei, finanţat din fonduri europene şi de la bugetul de stat, proiect ai cărui indicatori tehnico-economici au fost adoptaţi în şedinţa de guvern de ieri.