La jumătatea lunii martie, cele mai mari pieţe europene înregistrau minime istorice ale vânzărilor de maşini, în contextul Covid, iar showroom-urile şi reprezentanţele auto s-au închis pentru cel puţin două săptămâni, conform unui comunicat de presă.
Unele uzine auto au ajuns să stea închise chiar mai mult de şase săptămâni, iar producţia reluată este sub capacitatea maximă, pentru că şi cererea este, deocamdată, inferioară celei dinaintea crizei. Din cauza întreruperilor de producţie, fabricile auto din UE au produs cu peste două milioane de maşini mai puţin.
Vânzările de maşini noi în UE au scăzut de la 1,4 milioane unităţi, în lunile bune de dinaintea pandemiei, la aproximativ un milion în primele două luni ale anului curent, iar în aprilie 2020 volumul maşinilor noi a scăzut sub 300.000 de unităţi vândute.
Potrivit comunicatului, în România s-au vândut mai multe maşini noi decât în Italia şi Spania
Luna aprilie a marcat scăderi şi pe piaţa auto internă. În România s-au vândut doar 4.321 de maşini noi, dar chiar şi aşa, am depăşit ţări ca Italia şi Spania, unde tranzacţiile cu maşini noi au înregistrat scăderi de până la 98%.
În luna mai, pieţele europene şi-au mai revenit, iar scăderile de 80-90% au fost înlocuite de unele de doar 50-70%.
Evoluţia pieţei auto interne în timpul pandemiei Covid-19
În România, piaţa maşinilor noi a scăzut de la lună la lună, dar asta s-a mai întâmplat şi în anii trecuţi. La început de an, persoanele fizice nu fac multe achiziţii, aşteptând programul Rabla.
Piaţa maşinilor noi a scăzut în primele cinci luni cu 31%, iar o lună aprilie mai slabă a fost înregistrată doar în 2012. Diferenţa faţă de anii buni este uriaşă: în aprilie 2007 şi 2008 totalul a trecut de 22.000 de maşini noi.
În luna mai scăderea a fost de 45% faţă de mai 2019, dar se poate observa şi o creştere semnificativă faţă de aprilie.
Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) arată că cele mai multe achiziţii de autoturisme, după primele patru luni din 2020 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 67% din totalul achiziţiilor de autoturisme. Datele APIA arată o creştere semnificativă şi a numărului de maşini pur-electrice achiziţionate până în prezent. De la 245, la începutul anului trecut, la 315 în primele patru luni ale acestui an.
În România, piaţa auto a fost ajutată de reînceperea programului Rabla, iar un mare avantaj l-a reprezentat şi faptul că pe timpul perioadei de carantină au funcţionat o parte dintre reprezentanţe şi service-uri auto, iar românii au putut să-şi facă ITP-ul.
Pe piaţa maşinilor second-hand din import scăderea a fost, în medie, de 16%, faţă de anul trecut. La reînmatriculări (tranzacţii interne cu maşini second-hand) scăderea a fost de 25%, de la peste 257.000 maşini, la 191.000, iar aprilie a fost de departe cea mai slabă lună de când există statistici detaliate. Faţă de aprilie 2019 scăderea a fost de 70%.
Autovit.ro înregistrează primele semne de revenire a pieţei auto din România
În luna aprilie, numărul de cumpărători de pe platforma online a scăzut la jumătate (52%) faţă de luna ianuarie a acestui an. Totuşi, luna mai a adus o revenire accelerată, iar numărul de cumpărători a ajuns pe finalul acestei luni la aproximativ 90% din volumul înregistrat în luna februarie.
În ceea ce priveşte valoarea medie a maşinilor puse la vânzare pe Autovit.ro, comparând luna ianuarie cu luna mai, se observă o scadere cu 13% a valorii autoturismelor puse la vânzare de dealerii auto şi o scădere cu 4.5% a valorii autoturismelor puse la vânzare de către persoanele fizice.
Jumătate din maşinile puse la vânzare în luna mai pe Autovit.ro sunt diesel, la fel ca la începutul acestui an, dar se observă o uşoară scădere de 2% a maşinilor diesel comparativ cu cele pe benzină, dacă ne uităm la procentele de la începutul anului versus luna mai.
De remarcat este faptul că în top 10 cele mai căutate maşini au intrat şi modelele Duster si Logan. Înainte de pandemie, Dacia nu era printre mărcile cu multe căutari în platforma Autovit.ro, românii preferând, în special, mărci străine, a adăugat Autovit.ro.
La fel ca la începutul anului, valoarea maşinilor cu cel mai mare număr de anunţuri de vânzare sunt cele cuprinse în intervalul 5.000 - 10.000 euro.
Andrei Dumuţa, General Manager Autovit.ro, a declarat:"Piaţa auto are în continuare un nivel ridicat de incertitudine. Cu toate acestea, ne aşteptăm ca revenirea puternică din luna mai pe zona de tranzacţii cu maşini second-hand să continue într-un ritm solid. În condiţiile în care majoritatea persoanelor sunt mai precaute şi se adaptează la acesată situaţie dificilă, probabil că va scădea folosirea transportului în comun, iar deţinerea unei maşini personale sau a unei biciclete sau trotinete pentru deplasarea pe distanţe scurte devine prioritară.
Pe Autovit.ro, numărul de cumpărători a crescut foarte repede în luna mai şi se află în acest moment la 90% din nivelul anterior pandemiei.
Dealerii auto prezenţi pe platforma noastră au reacţionat şi ei prin simplificarea fără precedent a unor etape din procesul de cumpărare, prin oferirea de garanţii extinse dar şi prin ajustarea preţurilor. Unii vor continua să livreze şi maşinile la domiciliu."