Compania aerospaţială britanică BAE Systems, care deţine un pachet de 49% din acţiunile Air Astana, ar putea ieşi complet din acţionariatul operatorului de transport aerian kazah în urma unei oferte publice iniţiale (IPO) a acestuia, programată pentru prima jumătate a anului 2024, conform unui oficial al fondului suveran kazah Samruk-Kazyna, care deţine restul de 51%, anunţă ch-aviation.com
Yernar Zhanadil, directorul general pentru dezvoltare şi privatizare al fondului, a declarat că IPO-ul ar putea avea loc pe cele două burse din Kazahstan - Kazakhstan Stock Exchange din Almaty şi Astana International Exchange din capitală, dar şi la Londra, potrivit publicaţiei economice Zakon.
Acţionarii Air Astana poartă în prezent discuţii cu un investitor care ar putea prelua cea mai mare parte din pachetul de acţiuni al BAE Systems, a precizat Yernar Zhanadil, adăugând: "Încercăm să găsim opţiunea potrivită, dar deocamdată intenţionăm să ieşim pe bursă cu Air Astana în 2024, deoarece credem că volatilitatea de pe pieţele internaţionale se va atenua până la acel moment. Am reuşit să găsim un investitor bun şi de renume. Acesta este, ca atare, un investitor-ancoră pentru IPO, dar trebuie să îi respectăm poziţia şi acţionarii. Acum, investitorul spune că Air Astana ar trebui să fie listată pe o bursă internaţională şi pe pieţele locale, dar negocierile sunt încă în curs, discutăm aceste aspecte. BAE Systems nu exclude o retragere completă din Air Astana. Dar este o chestiune de preţ şi de componenţă corectă a viitorului acţionariat, pentru că societatea britanică, în calitate de acţionar responsabil, urmăreşte atent cine îi va lua locul".
Yernar Zhanadil a subliniat că Air Astana "este pe deplin pregătită pentru IPO" după ce a publicat "rezultate excelente" pentru 2022. Compania aeriană a obţinut un profit record de 78,4 milioane de dolari anul trecut, în condiţiile în care traficul de pasageri a crescut cu 11%, până la 7,4 milioane, în pofida încetării zborurilor către Rusia vecină. Operatorul de transport intenţionează să-şi mărească flota la 50 de aeronave până la sfârşitul acestui an, de la 43 în prezent.
Directorul executiv al transportatorului, Peter Foster, a indicat deja în ianuarie că o listare ar putea fi organizată în 2024.