Banca Italo Romena devine Veneto Banca

ANCUŢA STANCIU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 28 mai 2014

Banca Italo Romena devine Veneto Banca

Paolo Mariani va fi înlocuit cu Alberto Morini

Paolo Mariani: "Pentru o relansare corectă, este nevoie şi de activitate comercială susţinută, nu numai de curăţarea bilanţului"

Interviu cu domnul Paolo Mariani, directorul general al Băncii Italo Romena

Update 10:35 Paolo Mariani va fi înlocuit cu Alberto Morini

---

Reporter: Sucursala Bucureşti a Băncii Italo Romena va deveni din această lună Sucursala Bucureşti a Veneto Banca. Pe piaţa românească, Banca Italo Romena este deja un brand renumit. Cum credeţi că vor primi clienţii noua identitate a băncii, în condiţiile în care ştim că un brand se construieşte foarte greu şi în foarte mult timp?

Paolo Mariani: Banca Italo Romena este un brand istoric şi, cu siguranţă, are o valoare. Considerăm, însă, că orice brand are istoria lui care se poate încheia ca să fie înlocuită cu povestea altui brand, în cazul nostru - Veneto Banca.

Deja în filialele noastre din Croaţia şi Albania lucrăm cu brandul Veneto Banca, iar analiştii financiari internaţionali ne cunosc sub acest nume.

Considerăm că şi pentru România - care este principala piaţă externă din afara Italiei pentru Veneto Banca - este corect să folosim acest brand cu o valoare şi notorietate mari.

Prin această fuziune intenţionăm să ne consolidăm poziţia pe piaţa românească şi să fim mai eficienţi, sub un brand recunoscut la nivel european, beneficiind de un patrimoniu important cum este cel al Veneto Banca, menţinându-ne însă aceleaşi structuri operative.

În timp ce alte bănci intenţionează să iasă de pe piaţă, noi suntem într-un fel în contra-tendinţă pentru că, prin această fuziune, ne întărim prezenţa în piaţa românească.

Paolo Mariani: Acesta este mesajul pe care vrem să îl transmitem pieţei româneşti, printr-o activitate de comunicare de rebranding atent construită, adresată atât companiilor, cât şi persoanelor fizice privind intenţia noastra de a le fi alături, înţelegându-le necesităţile, exigenţele, pentru a-i ajuta să-şi transforme obiectivele în proiecte bancarizabile.

Reporter: În România, din punct de vedere al percepţiei consumatorilor de servicii financiare, Veneto Banca va fi practic o bancă nouă. Cum intenţionaţi să induceţi în mintea publicului ideea că Banca Italo Romena va fi Veneto Banca?

Paolo Mariani: Vom avea o activitate de comunicare care va explica motivele pentru care facem această transformare.

Italienii din România cunosc mai mult Veneto Banca decât Banca Italo Romena, având în vedere că Veneto Banca se situează printre primele 12 grupuri bancare în Italia.

Poate fi adevărat că, pentru clienţii români, noua denumire a băncii nu este un lucru cunoscut, dar cu siguranţă, prin faptul că în locul Băncii Italo Romena va activa direct pe piaţa românească banca mamă Veneto Banca vor înţelege că este vorba de o valoare adăugată pentru ei.

Clienţii noştri se vor simţi, cu siguranţă, liniştiţi având relaţii cu Veneto Banca pentru că vor şti că se pot baza pe un patrimoniu mult mai mare.

Nu aş spune că Sucursala Bucureşti a Veneto Banca este o bancă nouă care trebuie să se facă cunoscută, ci vorbim despre întărirea unei bănci deja cunoscute.

Reporter: Cum se va implica Veneto Banca în operaţiunile din România?

Paolo Mariani: Nu avem prevăzute modificări de personal şi nici organizatorice cu ocazia fuziunii. Ca în viaţa oricărei companii, pot să apară în decursul timpului şi modificări operative.

Organizarea activităţii de management va rămâne cea actuală şi sunt convins că vom avea o eficienţă mai mare în urma fuziunii.

În prezent, directorul de sucursală are anumite atribuţii care se vor păstra, poate chiar vor fi sporite.

Deasupra directorului de sucursală, acum există Consiliul de Administraţie al Băncii Italo Romena, iar după fuziune acesta va fi înlocuit de către Consiliul de Administraţie al Veneto Banca. Intermediar, între directorul de sucursală şi Consiliul de Administraţie Veneto Banca, vor exista comitete de direcţie pe credite, finanţări etc.

Cum nivelul mediu al aplicaţiilor de credit nu ajunge foarte des la nivelul celui de Consiliu de Administraţie, hotărârile se vor lua mult mai rapid, după fuziune, de către comitetele de directie care se vor reuni în fiecare săptămână.

Aşadar, pentru un credit mare nu mai trebuie să aştepţi timp de o lună ca să fie aprobat de Consiliu, ci mult mai repede.

Reporter: Aveţi în vedere restructurarea de personal sau închiderea de agenţii?

Paolo Mariani: Nu va fi niciun fel de restructurare de personal. Facem investiţii suplimentare pe anumite competenţe de care avem nevoie.

De asemenea, nu sunt prevăzute închideri de agenţii.

Ceea ce am operat deja a fost reducerea prezenţei personalului italian în România, pentru că suntem de părere că românii se descurcă foarte bine în gestionarea acestei pieţe.

Reporter: Înţeleg că prin această fuziune vreţi, de fapt, să vă dezvoltaţi pe piaţa românească.

Paolo Mariani: Considerăm că în România există multe oportunităţi şi nu spunem acest lucru doar pentru că în Italia lucrurile merg prost, deoarece piaţa este oprită acolo. De fapt, aceasta este marea problemă pentru Europa, în condiţiile în care economia italiană este a treia economie europeană.

România are atu-uri semnificative, dar este important să lucrezi în mod inteligent şi echilibrat , nu alergând după cifre, volume sau după \"moda\" momentului.

Trebuie făcute investiţii calculate în timp, deoarece numai în acest fel cifrele sunt reale, autentice. Altfel se întâmplă ca în trecut, se generează bule care, în momentul în care se sparg, fac daune enorme.

Reporter: Cum apreciaţi rezultatele băncii?

Paolo Mariani: Rezultatele anului trecut pot fi considerate pozitive din unele puncte de vedere, dar şi negative pentru că nu am înregistrat profit.

Am crescut în clasamentul sistemului bancar pe poziţia a 17-a, urcând 3 locuri. Acest lucru înseamnă că avem mai multe credite şi depozite şi că piaţa are încredere în instituţia noastră.

Dar încă plătim preţul pentru \"bula\" de dinaintea crizei curăţând încă bilanţurile. Am făcut-o în 2012, 2013 şi cred că şi în 2014.

Dar din 2015, este posibil să vedem luminiţa de la capătul tunelului.

Nu este uşor să reporneşti o activitate, care să fie şi pe plus.

Legile bancare pe care le respectăm sunt foarte clare, iar provizioanele pe care trebuie să le facem pentru creditele neperformante sunt importante. Nu vrem să folosim scurtături şi nici nu putem modifica cifrele din bilanţ.

Nu am încredere când citesc că anumite bănci, într-un an, şi-au curăţat bilanţul şi au trecut pe profit. Ori sunt genii - şi nu prea văd multe în sistemul bancar - ori ceva nu este în regulă.

Reporter: Banca Italo-Romena nu vinde credite neperformante?

Paolo Mariani: Nu.

Creditele neperformante se vând acum la valori foarte joase, şi acest lucru înseamnă că ori ai previzionat toată diferenţa în trecut, ori o provizionezi când vinzi portofoliul respectiv. Nu cred că acesta este modul în care să reporneşti activitatea unei bănci, ci cred că este, mai degrabă, o modalitate să scoţi pietrele de moară din bilanţ. Este şi acesta un drum şi este legitim.

Dar, din punctul meu de vedere, să vinzi pe piaţă bunuri pe care tu vrei să le arunci este greşit.

Piaţa dă semne timide de revenire, dar are nevoie de timp. Observăm că pentru bunuri pe care le avem în executare există mai mult interes decât acum un an. Este corect să facem provizioanele necesare, dar, chiar şi făcând acest lucru, poţi să mai aştepţi puţin ca să nu distrugi valoarea garanţiilor pe care le deţii.

Respect alegerile făcute de alte bănci, dar cred că, pentru o relansare corectă, este nevoie şi de activitate comercială susţinută, nu numai de curăţare a bilanţului. Opinia mea este că trebuie să creşti toate liniile de business ca să poţi să reporneşti activitatea, iar veniturile se realizează în timp.

Dacă nu ai răbdare, poţi să foloseşti alte căi, care, însă, nu au legătură cu valoarea reală pentru că \"bogăţia\" băncii este dată de depozite, de creditele performante şi de un personal calificat.

La Banca Italo Romena, am reorganizat activitatea, am investit în specializarea personalului, dezvoltând competenţe specifice, am realizat produse noi, încercăm să facem business-uri bune, vrem să vindem profitabil garanţiile aflate în executare, ştiind că acţionarul ne cere să ne întoarcem la profit cât mai repede posibil, dar ştiind că ne dă şi timpul necesar pentru a o face.

Reporter: Cum repornim creditarea?

Paolo Mariani: Am fost relativ stabili din punct de vedere al activităţii de creditare chiar şi în pofida operaţiunii de rambursare efectuată de către societatea Immobiliare Italo Romena aferentă finanţării acordate de Banca ItaloRomena în valoare de 65 de milioane de euro, ca urmare a capitalizării acesteia cu aceeaşi sumă.

Dacă nu ar fi fost această operaţiune, practic ne-am fi mărit volumul de credite cu valoarea respectivă, în contextul în care în sistemul bancar românesc activitatea de creditare s-a restrâns.

Pe partea de depozite, am avut o creştere aproape dublă faţă de valoarea medie înregistrată în sistem şi, cu toate acestea, diferenţa între dobânzile active şi dobânzile pasive s-a îmbunătăţit.

Ceea ce intenţionăm să facem este să acordăm credite cu valori medii unui număr cât mai mare de clienţi. Dar pentru acest lucru este nevoie de multă activitate comercială.

Astfel, filialele trebuie să îşi organizeze activitatea şi să adopte această abordare a pieţei. Este un lucru dificil de făcut, trebuind să-şi desfăşoare mai mult activitatea bancară în afara băncii, la companii, în birourile clienţilor.

Este la fel de dificil şi în Italia, dar şi în România.

Băncile se vor salva nu doar prin îmbunătăţiri informatice.

E adevărat că piaţa de retail are nevoie de servicii standardizate, avansate din punct de vedere informatic, întrucât clienţii vor să plătească puţin şi au nevoie de produse şi servicii rapide.

Însă, când vrei să cumperi o casă sau să dezvolţi o activitate antreprenorială, nu poţi să vorbeşti cu un computer, chiar dacă acesta îţi dă multe informaţii. Ai nevoie de consultanţă din partea băncii, de personal pregătit. Pe aceste segmente mizăm şi investim mult.

Reporter: Cum atrageţi depozitele?

Paolo Mariani: Avem dobânzi la depozite la nivelul pieţei.

Evident, acestea trebuie să fie bune, dar, dacă vrei să convingi clientul doar acordându-i o dobândă foarte bună şi, după aceea, să nu-i oferi consultanţă, să nu-l gestionezi calitativ, atunci vei avea clienţii pe care-i interesează numai dobânda.

De multe ori, am văzut clienţi care au renunţat la o dobândă mai mare oferită de altă bancă, doar pentru că au apreciat serviciul pe care banca noastră i l-a oferit în timp.

Acesta este obiectivul nostru: ca orice client să aibă o poveste în interiorul băncii, pentru că se întâmplă să pierdem clienţi, pierderi de care ne dăm seama prea târziu.

Şi asta înseamnă că nu ne-am cunoscut cu adevărat clienţii.

Reporter: De ce au crescut creditele neperformante atât de mult?

Paolo Mariani: Pentru că facem curăţenie şi nu facem rabat cu noi înşine.

Ce trebuie făcut, trebuie făcut.

O va face mai târziu Banca Centrală Europeană (BCE), cu ocazia verificării calităţii activelor băncilor.

Veneto Banca face parte din cele 128 de bănci supuse evaluarilor, România este investiţie strategică a Veneto Banca, şi intră în această evaluare.

Reporter: Are în vedere Veneto Banca să cumpere altă bancă în România? Pentru că sunt multe de vânzare.

Paolo Mariani: Veneto Banca a avut o perioadă de achiziţii importante, iar acestea sunt oportunităţi, dar, odată cu ele, vin şi problemele care trebuie rezolvate.

Astăzi, cred că, pentru Veneto Banca, este momentul consolidării şi al creşterii din interior.

Nu cred că, în momentul acesta, suntem interesaţi să cumpărăm alte bănci, însă un lucru pot să spun: sistemul bancar este o componentă delicată care se află în centrul activităţii economice a ţărilor noastre.

Opinia mea este că sistemul bancar trebuie să fie mai puţin central, în sensul că firmele trebuie să depindă mai puţin de creditele bancare şi mai mult de alte forme alternative de finanţare, precum împrumuturile din emisiuni de obligaţiuni sau finanţări prin bursă.

Reporter: Există studii care spun că cetăţenii şi-au pierdut încrederea în bănci. Cum ar putea sistemul bancar să recâştige încrederea clienţilor?

Paolo Mariani: Să construieşti bilanţul unei bănci în mod echilibrat înseamnă să nu te gândeşti numai la veniturile tale, ci să ai tot timpul ca punct de referinţă calitatea produselor şi serviciilor oferite, să garantezi un avantaj clientului şi remunerând în mod corect capitalul investiţional. Clientul înţelege aceste lucruri şi este dispus să plătească preţul corect.

Dacă eşti transparent în faţa clienţilor, le oferi produse şi servicii de calitate şi nu fugi, nu intri în panică la prima dificultate pe care o are antreprenorul respectiv, acesta te respectă, clientul-persoană fizică te respectă şi are încredere în tine.

Cred că încrederea se câştigă atunci când regulile jocului sunt clare şi respectate.

Reporter: Veţi lansa produse noi pe piaţa noastră?

Paolo Mariani: Devenind sucursala Veneto Banca, în decursul anului acesta vom avea posibilitatea să accedem la anumite produse de natură financiară pe care Banca Italo Romena nu le are în portofoliu. Suntem în curs de implementare a sistemelor informatice necesare şi vom propune pieţei o serie de produse noi, pe care le vom adăuga celor tradiţionale.

Pentru companii, avem convenţii în lucru cu sindicate importante, care reprezintă o noutate. Nu sunt autorizat să dau nume, dar este un sindicat profesional cu care am făcut o convenţie de colaborare.

Toate persoanele care lucrează în acel sector al statului, în toată România, unde avem reţea teritorială, pot accesa condiţii de creditare egale pentru toată ţara. Şi sunt foarte bune.

Reporter: Produsele noi la care v-aţi referit ar putea include şi piaţa de capital?

Paolo Mariani: Evaluăm şi posibilitatea ca prin bancă să se cumpere titluri la Bursă.

Veneto Banca este un jucător important pe piaţa de capital, având circa 27 miliarde euro în obligaţiuni, acţiuni şi fonduri comune de investiţii. În fiecare zi, în filialele Veneto Banca vin persoane care cumpără titluri de stat, fonduri sau acţiuni.

Este cunoscut că italienii economisesc mult, Italia se află printre primele cinci ţări din lume ca nivel al depozitelor. Clienţii noştri ori cumpără o casă, ori pun banii în bancă, ori cumpără acţiuni, obligaţiuni, fonduri.

Şi în România această piaţă creşte încet, pentru că există o categorie socială care începe să fie bogată şi pentru care trebuie să ai produse dedicate.

În această categorie se află şi antreprenorii, cărora trebuie să le oferim produse atât pentru companie, cât şi pentru ei înşişi.

În Veneto Banca avem private banking, însă în România nu avem această activitate. Ca să faci private banking, trebuie să ai o structură specială, pentru că, dacă nu ai o masă critică, vei avea doar un produs de imagine.

Reporter: Mulţumesc!

Banca Italo Romena a fost înfiinţată în anul 1980 şi reprezintă un prim exemplu de joint-venture între Italia şi România în sectorul bancar.

În anul 1997 a fost deschisă Sucursala Bucureşti, iar din anul 2000 Banca Italo Romena face parte din Grupul Veneto Banca, care se află printre primele 12 instituţii financiar-bancare din Italia. Din anul 2001, Banca Italo Romena şi-a dezvoltat treptat reţeaua teritorială şi portofoliul de clienţi. Dintr-o bancă orientată, la început, către segmentul corporate, în special către societăţile italiene, aceasta s-a deschis treptat şi către societăţile româneşti şi segmentul retail.

Banca Italo Romena operează în România prin Sucursala Bucureşti, a cărei reţea cuprinde 22 de agenţii, dintre care 5 se află în Bucureşti, iar restul în cele mai importante oraşe. Sediul central al Băncii Italo Romena se află în Italia, în Provincia Treviso, acolo unde se află şi sediul central al Veneto Banca.

Veneto Banca

Istoria grupului Veneto Banca datează din anul 1877 când Banca Popolare di Montebelluna a luat fiinţă în provincia Treviso din Nord-Estul Italiei. În 1997, aceasta îşi începe extinderea printr-o serie de achiziţii de bănci locale şi prin deschiderea de noi filiale, schimbându-şi totodată numele în Veneto Banca.

În prezent, Veneto Banca operează în Italia printr-o reţea teritorială formată din 523 de filiale proprii şi ale băncilor în care deţine acţionariatul majoritar: Banca Apulia, Banca Intermobiliare şi Banca IPIBI.

În 2000, Veneto Banca şi-a început extinderea în Europa de Est prin achiziţia a patru bănci în ţări cu potenţial ridicat, în care operează numeroase întreprinderi italiene: România (Banca Italo Romena), Republica Moldova (Eximbank), Croaţia (Veneto Banka d.d.) şi Albania (Veneto Banka sh.a.).

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb