• Interviu cu Robert Zănescu, Director Comunicare Bancpost
• Ce produse de refinanţare aveţi în acest moment în ofertă?
În primul trimestru al anului 2011, Banc-post a lansat creditul de consum pentru refinanţare "BRAVO" adresat clienţilor care au în derulare credite de consum contractate anterior de la Bancpost sau de la alte bănci. Clienţii pot să-şi reducă obligaţiile lunare de plată în medie cu 30% sau chiar cu până la 50%. De asemenea, pot obţine sume suplimentare cu o obligaţie lunară de plată similară.
De asemenea, în portofoliul Bancpost mai există în prezent şi produsul "Casa de treabă" destinat consolidării datoriilor prin refinanţarea oricărui tip de credit acordat persoanelor fizice (consum, ipo-tecar/imobiliar).
• Care a fost evoluţia segmentului creditelor de refinanţare, de la începutul anului?
În primul trimestru din 2011, cererea pentru credite de nevoi personale a înregistrat o valoare de până la 3 ori mai mare comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2010. Şi în privinţa creditelor ipotecare sau de nevoi personale garantate cu ipotecă s-au înregistrat creşteri. Pe parcursul primelor trei luni ale acestui an, aproximativ 30% dintre creditele ipotecare nou acordate au avut ca destinaţie refinanţarea altor credite de la alte bănci. În cazul creditelor de nevoi personale cu ipotecă, acest procent a fost chiar de 76%. În ultimele 4 luni, numărul creditelor ipotecare şi de nevoi personale garantate cu ipotecă destinate refinanţării altor credite de la alte bănci a crescut de la o lună la alta cu 20%.
• Din partea cărui segment de clienţi au venit cele mai multe solicitări de refinanţare, persoane fizice sau persoane juridice?
Evident, cele mai multe solicitări de refinanţare s-au înregistrat pe segmentul clienţilor persoane fizice.
• Ce aşteptări aveţi pentru următoarea perioadă?
Ne aşteptăm la o evoluţie crescătoare a volumelor în ceea ce priveşte creditele de nevoi personale negarantate. Acest lucru reprezintă o provocare, în condiţiile în care evoluţia economiei este încă departe de a avea o oglindire proporţională în disponibilitatea de consum a populaţiei.
Dacă ne referim la creditele ipotecare sau cele de consum garantate cu ipotecă putem aprecia că pe parcursul anului 2011 se va menţine o tendinţă de creştere a numărului de credite garantate cu ipotecă destinate refinanţării altor credite de la alte bănci. Cu toate măsurile probabile ce se vor adopta (de limitare a creditării în valută şi stimulare a creditării în moneda naţională) nu întrevedem o creştere substanţială a cererilor pentru refinanţarea creditelor în EUR cu credite în LEI.
• În medie, ce valoare au creditele pentru care se solicită refinanţarea?
60% dintre clienţi aleg să îşi refinanţeze creditele existente cu scopul de a plăti o rată lunară mai mică, în timp ce restul clienţilor optează şi pentru o sumă suplimentară. Creditele pentru care s-a solicitat refinanţarea prin intermediul produsului "Casa de treabă" în trimestrul întâi al anului 2011 au avut o sumă medie de 5300 de EUR.
• Intenţionaţi să extindeţi promoţiile la creditele de refinanţare? Pentru ce perioadă?
Pentru creditul de refinanţare Bravo promoţia este valabilă până la 30 Septembrie 2011. Totodată, Bancpost intenţionează să extindă promoţiile la creditele de refinanţare pentru o perioadă de încă două luni de la momentul expirării promoţiei.
Cele mai multe solicitări de refinanţare s-au înregistrat pe segmentul clienţilor persoane fizice.