Adopţia tehnologiilor digitale a devenit un factor critic în evoluţia sectorului bancar, pentru dezvoltarea şi livrarea de servicii financiare adaptate noilor cerinţe ale clienţilor. În prezent, potrivit KPMG, instituţiile financiar-bancare percep soluţiile fintech ca principalul factor de schimbare în sectoarele în care activează. Creşterea cererii de soluţii este vizibilă în ritmul rapid de dezvoltare al pieţei globale fintech (CAGR de 25,18%), care va atinge o valoare de 451,3 miliarde de euro până în 2028, conform companiei de consultanţă BlueTree. Evoluţia este vizibilă şi în România, unde piaţa locală a atins anul trecut o valoare de 1,2 miliarde de euro, potrivit "Fintech Report Romania & Bulgaria".
"Rezultatele obţinute de către echipa Trezoreriei OTP Bank România în urma implementării platformei Pluridio au constat în economii de costuri, creşterea eficienţei operaţionale şi îmbunătăţirea satisfacţiei clienţilor prin furnizarea de servicii mai rapide şi personalizate.", a declarat Marius Ionescu, CEO Pluridio.
Soluţiile fintech reprezintă, în prezent, principalul motor de dezvoltare şi departajare a ofertei instituţiilor financiar-bancare pe o piaţă tot mai competitivă şi dinamică. Aplicaţiile şi serviciile fintech-urilor locale se diversifică rapid şi acoperă de la sisteme de automatizare şi suport pentru vânzări, la eficientizarea proceselor de trezorerie şi de asigurare a conformităţii cu cele mai noi reglementări în vigoare.
Printre principalii jucători cu prezenţă locală din acest domeniu se numără companii inovatoare precum FIS, Pluridio, Temenos, Fiserv, FintechOS, Finastra, Qualitance sau Code Factory, care oferă platforme de digital banking, aplicaţii mobile, soluţii de plăţi digitale, robo-consultanţă, sisteme avansate de management al riscurilor etc.
Soluţii inovatoare pentru OTP Bank de la Pluridio
Tendinţele actuale în acest sector includ creşterea utilizării de aplicaţii software pentru realizarea de analize predictive şi automatizarea proceselor, adoptarea tehnologiilor blockchain pentru securizarea tranzacţiilor şi implementarea API-urilor deschise care facilitează integrarea cu sistemele de core banking. Prin adoptarea acestor tehnologii, instituţiile bancare urmăresc îmbunătăţirea eficienţei operaţionale, dar şi crearea unei experienţe personalizate pentru clienţi, în scopul creşterii nivelului de competitivitate.
Pluridio, de exemplu, este un furnizor specializat de aplicaţii şi servicii pentru departamentele de trezorerie ale băncilor comerciale. Soluţiile livrate de companie includ de la sisteme de automatizare şi suport pentru vânzări, la aplicaţii de asigurare a conformităţii cu reglementările MiFID II.
O astfel de soluţie a fost implementată recent în cadrul departamentului de Trezorerie al OTP Bank Romania, pentru creşterea eficienţei proceselor de gestionare a clienţilor şi a datelor privind tranzacţiile, precum şi a analizelor de profitabilitate. Pentru a răspunde acestor nevoi, Pluridio a implementat o platformă software avansată, care include un sistem CRM (Customer Relationship Management) specializat care consolidează datele privind clientela din diverse sisteme ale băncii pentru a facilita administrarea relaţiilor cu clienţii. Soluţia facilitează obţinerea de rapoarte cu date actualizate în timp real şi oferă vizibilitate extinsă asupra activităţii clienţilor şi portofoliilor deţinute de aceştia.
De asemenea, Pluridio a dezvoltat un generator de cotaţii personalizate de schimb valutar. Instrumentul automatizează calculul şi optimizează distribuţia cotaţiilor pentru tranzacţiile de schimb valutar ordonate clienţii băncii prin aplicatia de internet banking sau la sediile băncii.
Implementarea a inclus şi un sistem de conformitate cu reglementările directivei europene MiFID II. Sistemul Pluridio asigură clasificarea automată a clienţilor şi stocarea durabilă a comunicaţiilor cu aceştia, în scopul tranzacţionării cu produse din sfera de aplicare a MiFID II.