Antreprenorii din ţara noastră nu dispun de informaţii relevante în legătură cu sursele de finanţare, organizaţiile care-i sprijină, programele de educaţie şi instruire specifice, arată "Barometrul percepţiei asupra mediului antreprenorial România 2012", realizat de Ernst&Young.
Un procent extrem de mare, de 92% dintre respondenţii chestionaţi de Ernst&Young, consideră că finanţarea este dificilă pentru tinerii întreprinzători, în timp ce niciunul dintre ei nu consideră că accesul la finanţare este foarte uşor.
Potrivit barometrului, cifrele arată clar cât de dificil se obţine finanţare în România pentru un start-up sau pentru o companie într-o fază avansată de dezvoltare. De exemplu, creditele pentru IMM-uri au reprezentat 2,3% din PIB în 2011, comparativ cu media de 5,5% la nivelul UE în 2011.
Reprezentanţii Ernst&Young susţin: "Pentru a sprijini antreprenoriatul în următorii trei ani şi creşterea acestuia pe termen lung, întreprinzătorii români cred că fondurile europene (63% dintre respondenţi) şi împrumuturile bancare (52%) ar avea cel mai mare impact, în timp ce private equity, business angels şi venture capital ar avea doar un impact mediu. Aceste răspunsuri nu arată neapărat că dezvoltarea instrumentelor de finanţare precum private equity, business angels şi venture capital nu ar avea vreun impact mare asupra antreprenoriatului, ci mai degrabă indică o lipsă îngrijorătoare de informare".
Antreprenorii nu sunt mulţumiţi de mediul de reglementare şi impozitare din moment ce doar 36% dintre ei cred că ţara noastră oferă o legislaţie eficientă pentru începerea unei afaceri comparativ cu 51% dintre antreprenorii din UE.
Antreprenorii români au o încredere în sine scăzută, comparativ cu cei din pieţele cu creştere rapidă. Acest lucru este cauzat, în principal, de imaginea negativă a antreprenoriatului şi a eşecului în afaceri în România, dar şi a mediului economic lent, mai arată studiul Ernst&Young.
România reprezintă un mediu cu multe provocări pentru antreprenori, doar 2,3 % din respondenţii intervievaţi de Ernst&Young considerând ţara noastră ca locul cel mai potrivit pentru ei. 29% dintre cei chestionaţi consideră SUA ca mediul cel mai favorabil pentru tinerii antreprenori.
Cu toate acestea, din punctul de vedere al noilor afaceri înregistrate, România se clasează bine, peste ţări precum Polonia şi Ungaria. "Explicaţia ar putea fi faptul că o proporţie mai mare de întreprinzători din România au început o afacere din lipsă de alternative pe piaţa muncii", arată specialiştii Ernst&Young.
O altă problemă semnalată de barometru este faptul că în ţara noastră doar 53,3% dintre antreprenori sunt absolvenţi de liceu sau de facultate.
Potrivit barometrului, cifrele arată clar cât de dificil se obţine finanţare în România pentru un start-up sau pentru o companie într-o fază avansată de dezvoltare.