Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis că nu există clauze abuzive în contractele de credit ale Băncii Comerciale Române (BCR), dobânzile sunt calculate corect, însă banca trebuie să propună clienţilor oferte de dobândă la nivelul actual al pieţei, potrivit unui comunicat al BCR, remis, joi, redacţiei.
"În cadrul procesului colectiv iniţiat de un grup de clienţi, reprezentaţi de casa de avocatură Piperea şi Asociaţii, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a stabilit că nu există clauze abuzive în contractele de credit cu dobândă variabilă ale BCR. Sentinţa este identică cu alte şase decizii anterioare ale ÎCCJ care au stabilit că nu există clauze abuzive în contractele BCR, motivând următoarele: este incorectă echivalarea "dobânzii de referinţă variabile" cu rata EURIBOR; instanţele nu pot ignora termenii contractului dintre clienţi şi bancă, interpretând greşit sau atribuind alt înţeles angajamentului contractual al părţilor; clauzele din contract sunt clare şi exprimă voinţa reală a părţilor, care au agreat modul de calcul a dobânzii variabile", se menţionează în comunicatul băncii.
În plus, deşi instanţa a stabilit ca acei 120 de clienţi angrenaţi în proces să plătească cheltuieli de judecată, BCR nu va solicita recuperarea sumelor respective, se mai arată în comunicat.
"Banca se află într-un proces de negociere constructiv cu un grup anterior de aproximativ 200 de clienţi reprezentaţi de aceeaşi casă de avocatură. Abordarea face parte din strategia BCR de a soluţiona prin parteneriat şi reconciliere amiabilă orice diferend comercial cu clienţii săi. O abordare echilibrată între interesul de afaceri al băncii şi interesul clienţilor este soluţia constructivă pe termen lung, iar banca urmăreşte cu prioritate înţelegerea situaţiei financiare a clienţilor şi identificarea soluţiilor comerciale adecvate", afirmă BCR.
Potrivit comunicatului, 160.000 de clienţi ai BCR sunt deja beneficiari ai soluţiilor comerciale oferite de bancă pentru a depăşi problemele financiare şi provocările contextului economic. Dintre aceştia, 100.000 sunt beneficiari ai refinanţărilor oferite de bancă între anii 2010 - 2015, un număr de 30.000 au primit sprijin şi soluţii de restructurare a creditelor (extinderea maturităţii, amânare la plată, reducerea temporară a ratelor), iar 30.000 de clienţi, aflaţi în imposibilitatea ajustării costului creditelor, din cauza scăderii valorii garanţiilor şi a veniturilor, au beneficiat de scăderea ratei lunare în medie cu 20% în urma programului Scade Rata.