Finanţarea reparării şi modernizării drumurilor avariate şi a infrastructurii feroviare afectate de inundaţii vor face obiectul unui program de urgenţă pe care Banca Europeană de Investiţii (BEI) îl va stabili în colaborare cu administraţia din ţara noastră.
Wolfgang Roth, vicepreşedintele BEI, ne-a declarat că valoarea programului este de pînă la 600 milioane de euro şi reprezintă reacţia la inundaţiile catastrofice care au lovit România în timpul acestei veri.
În prezent, BEI cooperează cu Banca Română pentru Dezvoltare (BRD Groupe Société Généralé), căreia i-a acordat un împrumut de 50 de milioane de euro şi are în program împrumuturi pentru HVB România (de 20 milioane euro) şi Raiffeisen Bank România (30 milioane euro). Vicepreşedintele BEI ne-a precizat că este deja planificată cooperarea şi cu alte bănci din ţara noastră.BEI finanţează proiecte mici şi mijlocii cu costuri totale de la 40.000 la 25 milioane euro, care sînt implementate, de obicei, de IMM-uri şi municipalităţi, prin intermediul unei reţele de bănci partenere, operînd în ţări distincte. "O bancă parteneră BEI trebuie să aibă un istoric de cooperare bună cu BEI, să acorde împrumuturi pe termen lung şi să aibă printre clienţi IMM-uri şi municipalităţi", ne-a precizat domnul Roth.
BEI finanţează proiecte mici şi mijlocii cu costuri totale de la 40.000 la 25 milioane euro, care sînt implementate, de obicei, de IMM-uri şi municipalităţi, prin intermediul unei reţele de bănci partenere, operînd în ţări distincte. "O bancă parteneră BEI trebuie să aibă un istoric de cooperare bună cu BEI, să acorde împrumuturi pe termen lung şi să aibă printre clienţi IMM-uri şi municipalităţi", ne-a precizat domnul Roth.
• Pînă acum, am primit finanţări de 3,4 miliarde de euro
Începînd cu 1990, BEI a acordat ţării noastre împrumuturi de 3,4 miliarde de euro pentru proiecte relevante pentru îndeplinirea criteriilor de aderare, astfel încît România să devină membru al Uniunii Europene în 2007, conform planificării. Wolfgang Roth ne-a precizat că împrumuturile au fost focalizate pe transport (55% din total), mediu (17%) şi sectoarele educaţiei şi sănătăţii (9%).
Domnul Roth a subliniat că BEI finanţează proiectele care sînt relevante pentru România în sensul îndeplinirii criteriilor de aderare, întăririi economiei ţării şi accelerarea procesului de convergenţă economică.
"Un proiect bun este un proiect care este terminat la timp şi în limitele costurilor estimate", ne-a declarat domnul Roth, precizînd că BEI realizează proces de monitorizare foarte profund, pentru a fi sigură că fondurile băncii sînt cheltuite bine şi în concordanţă cu contractul de împrumut respectiv. "Totuşi, depăşirile de costuri nu pot fi evitate cîteodată", adaugă vicepreşedintele BEI.
• Personal insuficient în administraţia publică
Wolfgang Roth este de părere că un subiect mult mai critic în ţara noastră este timpul de care are nevoie un proiect ca să fie implementat. "România se confruntă cu capacităţi limitate de planificare şi implementare în interiorul administraţiei publice. Din cauza acestui lucru, BEI contribuie, de asemenea, la finanţarea consultanţilor internaţionali şi face asistenţa tehnică o condiţie pentru fiecare împrumut", spune domnul Roth. "Aş vrea să menţionez că nu există suficient personal în administraţia publică în România astfel încît să implementeze programele ambiţioase ale proiectelor din anii care vor veni", adaugă vicepreşedintele BEI şi precizează: "Dacă acest personal profesional este disponibi este prost plătit, astfel încît o mare parte dintre oamenii bine calificaţi pleacă din administraţia publică pentru slujbe mai bine plătite în sectorul privat".
• BEI acordă fonduri cu un grad ridicat de flexibilitate
Banca Europeană de Investiţii este o instituţie de finanţare pe termen lung a Uniunii Europene care asigură împrumuturi pentru finanţarea proiectelor de investiţii ce adîncesc integrarea europeană. Wolfgang Roth ne-a precizat că proiectele care urmează să fie finanţate cu fonduri BEI trebuie să fie în conformitate cu priorităţile băncii. "Aceste priorităţi implică susţinerea dezvoltării economice a regiunilor mai puţin favorizate şi reducerea disparităţilor economice din interiorul UE. Este întărită competitivitatea Europei prin susţinerea cercetării, dezvoltării şi inovaţiei, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii trans-europene, cu precădere a coridoarelor de transport", spune vicepreşedintele BEI. Domnia sa adaugă: "Banca finanţează, în plus, proiectele pentru îmbunătăţirea protecţiei mediului, ca şi modernizarea infrastructurii în sectoarele educaţie şi sănătate".
Vicepreşedintele BEI a precizat că fiecare proiect finanţat de bancă trebuie să fie viabil economic, stabil tehnic şi să respecte legislaţia de mediu UE. În plus, subliniază domnul Roth, dacă un proiect este promovat de o instituţie publică, trebuie să fie subiectul unei licitaţii publice de achiziţie bazată pe regulile UE.
Wolfgang Roth ne-a precizat şi avantajele unui împrumut BEI: "Datorită faptului că banca este deţinută de statele membre UE, BEI este calificată cu creditul de rating (AAA) de agenţiile lidere de rating. Acest lucru permite băncii să împrumute volume mari de fonduri în termeni avantajoşi. În plus, BEI operează pe o bază non-profit şi poate astfel să asigure împrumuturi pe termen mediu şi lung pentru pînă la 20 de ani sau mai mult, cu rate de dobîndă atractive, cu perioade de graţie corespunzătoare pentru plata principalului.