Berarii sunt nemulţumiţi de creşterea cu 10 puncte procentuale a accizei care îi vizează şi spun că, alături de ei, va fi afectat considerabil şi sectorul agricol, prin producţia de materii prime pentru bere.
Modificarea Codului Fiscal impune creşterea accizei pentru bere, de la 45% la 55% din preţul produsului, potrivit Asociaţiei Berarilor din România.
Preşedintele asociaţiei Andrew Highcock, şi directorul general, Constantin Bratu, şi-au arătat nemulţumirea faţă de politica guvernamentală de creştere a veniturilor bugetare printr-o acciză mărită, în mod preferenţial, pentru sectorul berii.
De la 1 aprilie, acciza pentru bere va ajunge de la 0,748 euro/hl/1 grad Plato (n.r. cantitatea de zahăr la 100 g de soluţie măsurată la origine, la temperatura de 200C/40C) la 0,8228 euro şi, respectiv, de la 0,43 euro la 0,473 euro pentru producătorii de bere cu o capacitate de producţie anuală mai mică de 200.000 de hectolitri de bere.
Producătorii din Asociaţia Berarilor din România consideră că sunt eficienţi 100% în eliminarea evaziunii fiscale şi spun că sunt dispuşi să ajute la scăderea evaziunii în domeniul băuturilor alcoolice, prin propriul exemplu.
Încasările din acciza pentru bere au însemnat 580 de milioane de lei pentru 2011, pe când în anul 2012, bugetul statului a primit 620 de milioane de lei din partea acestui sector.
• Plus de 7% pentru piaţa berii, în 2012
Vânzările de bere au crescut anul trecut cu 7%, la 18,2 milioane hectolitri, consumul pe cap de locuitor ajungând la 90 de litri, potrivit Asociaţiei Berarii României.
Evoluţia din 2012 a fost descrisă de Constantin Bratu drept "pur conjuncturală". Domnia sa a motivat creşterea prin evenimentele sportive şi sociale din an, care au impulsionat consumul, respectiv prin vremea bună, care a favorizat producţia materiei prime.
Exporturile au atins un nivel istoric, de 230.000 de hectolitri, ceea ce reprezintă 1,23% din producţia locală de bere. Importurile au fost de 430.000 de hectolitri, acoperind 2% din piaţă.
Factorul principal pe care se bazează evoluţia pieţei berii este preferinţa cumpărătorului din ţara noastră pentru berea produsă pe teritoriul naţional (98% din consum), potrivit Asociaţiei.
Constantin Bratu a mai declarat că un român munceşte 24,5 minute pentru a-şi cumpăra un litru de bere, pe când un german numai 3,7 minute.
Consumatorul din ţara noastră a achiziţionat, în medie, 60 de litri de bere, iar asociaţia a estimat ocuparea unui loc 6 în clasamentul consumul european în 2012.
Din Asociaţia Berarilor din România fac parte cinci producători importanţi de bere (Bergenbier S.A., Heineken România, Romaqua Group Borsec, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries), un mini-producător (Berarium Timişoara) şi doi producători de materii prime (Asociaţia Producătorilor de Hamei din România, Soufflet Malt România).