Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a demarat, încă din ianuarie, negocieri cu înalţi oficiali ai Bechtel, compania americană ce construieşte autostrada Transilvania. Ministrul Berceanu a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă că, în timp ce negocia cu Bechtel un nou grafic de plăţi adaptat la condiţiile economice actuale, liderul PSD Mircea Geoană anunţa la Cluj că Guvernul are suficienţi bani pentru autostradă, care este una dintre priorităţile României în acest an. "În aceste condiţii, nu am obţinut un termen de plată la 45 de zile ci, cu chiu cu vai, unul la 35 de zile", a adăugat Radu Berceanu.
Contractul cu Bechtel pentru construcţia Autostrăzii Transilvania va fi reziliat dacă firma americană şi statul român nu semnează un protocol cu privire la această lucrare, a mai anunţat Berceanu: "Dacă nu semnăm cu Bechtel ce încercăm să obţinem pentru anul ăsta printr-un protocol, atunci ne îndreptăm spre un adio, este adevărat, cu lacrimi, însă nu putem accepta un contract în care Bechtel are toate drepturile, iar statul român toate obligaţiile".
Ministrul a precizat că speră ca într-o săptămână să se semneze acest protocol, prin care să se prevadă exact câţi kilometri va preda compania americană, începând din acest an, şi ce finanţări şi exproprieri trebuie să fie asigurate de statul român. Contractul va fi reziliat chiar dacă va costa statul român penalităţi de circa 50-60 milioane euro, iar lucrarea va fi oprită doi ani până la selectarea unui nou constructor.
• Ministrul Transporturilor s-a luat şi de primarii Oprescu şi Pandele
Mircea Geoană nu este singurul reprezentant PSD pe care ministrul Berceanu este supărat. Domnia sa s-a declarat, ieri, consternat de stadiul în care a găsit proiectul de autostradă Bucureşti - Ploieşti. Primele două tronsoane licitate sunt încă în faza de proiect de aproape doi ani. Traseul a fost schimbat, de mai multe ori, astfel încât să treacă pe terenurile cui trebuie, în special zona Voluntariului (n.r. unde primar este PSD-istul Florentin Pandele), afirmă ministrul Transporturilor. Domnia sa susţine că şi proiectul de execuţie a fost schimbat de la două la trei benzi, iar autostrada începe acum prin câteva străduţe din zona de nord a Capitalei, pe unde nu se ştie cum vor pătrunde miile de maşini către Ploieşti. Acum Berceanu susţine că va merge cu proiectele aşa cum sunt, altfel ministerul riscă să plătească despăgubiri firmelor ale căror contracte au sporit, în 2008, cu câteva zeci de milioane de lei din cauza modificării proiectelor şi comenzilor suplimentare.
Radu Berceanu este supărat şi pe primarul Capitalei, Sorin Oprescu, care a spus cu o lejeritate uimitoare că va renunţa la construcţia străpungerilor autostrăzilor în Bucureşti. "O să fie o nebunie pentru sutele de maşini să vină în Bucureşti pe mai multe benzi şi să trebuiască să intre doar pe două benzi sau pe nişte străduţe", a comentat domnia sa.
• Berceanu ameninţă cu mii de disponibilizări în companiile din subordine
Situaţia companiilor din subrodinea Ministerului Transporturilor este foarte complicată a admis, ieri, Radu Berceanu. Domnia sa susţine că a moştenit de la Orban facturi neplătite din 2008 de peste 500 de milioane de euro (circa două miliarde de lei). Cu tot cu lucrările nefacturate şi efectuate de constructori în 2008, datoriile Ministerului Transporturilor s-ar ridica undeva la 700 milioane de euro. "Constructorii nu au avut de unde plăti TVA-ul la facturare şi au preferat să se asigure că avem bani si au amânat emiterea facturilor", a explicat ministrul Berceanu.
În aceste condiţii şi bazându-se pe un buget auster în 2009, Berceanu ameninţă cu disponibilizări. Domnia sa susţine că sunt mii de angajaţi în companiile CFR, Compania Naţională de Autostrăzi, dar şi la Metrorex şi că pot fi reduse substanţial fondurile de salarii. În cadrul unor companii, fondul de salarii s-a dublat în ultimul an. "CFR Infrastructură" are circa 28.000 de angajaţi, iar fondul de salarii a crescut, în ultimul an, de la 500 de milioane de la la 711 milioane de lei. Compania Naţională de Autostrăzi a înregistrat o creştere substanţială de personal de 428 la 566 la centru, la care se mai adaugă alţi 6000 de angajaţi în cele şapte direcţii regionale de drumuri. Radu Berceanu susţine că nu se justifică un număr atât de mare de salariaţi întrucât multe din serviciile direcţiilor de drumuri au fost externalizate prin licitarea unor cvontracte multianuale de servicii.
Domnul Berceanu a încheiat spunând că preferă să aibă de-a face cu grevele din cauza disponibilizărilor decât să intre ministerul în incapacitate de plată sau să rămână fără banii pentru investiţii.