Vînzările pe care le realizează constructorul auto american "General Motors" (GM) în China au crescut cu 35% în 2005, atingînd un volum record, datorită discount-urilor practicate de companie, care au atras cumpărătorii. Societăţile mixte la care GM este parte în China au vîndut 665.390 de vehicule către dealeri anul trecut, potrivit datelor publicate ieri de companie. Vînzările "Shanghai General Motors" Co., societate mixtă înfiinţată cu "Shanghai Automotive Industry" Corp. (cea mai mare deţinută de GM în China), au sporit cu 28,7% anul trecut, la 325.429 vehicule. GM nu a oferit, însă, valoarea vînzărilor realizate în Asia. Cota de piaţă a GM în China a crescut la 11,2% în 2005, de la 9,4% în 2004. GM a vîndut mai mult decît rivalul său german "Volks-wagen", ale cărui livrări directe către clienţii din China au fost de 508.362 vehicule, în 2005.
"Era dominaţiei < Volkswagen > în China a luat sfîrşit", declară Li Chunbo, analist la "Citic Securities" Co. din Beijing. În opinia sa, GM "a făcut treabă bună", cîştigînd teren în China anul trecut, în vreme ce "Volks-wagen" se confruntă cu "vremuri dificile".
China este cea mai profitabilă piaţă pentru GM. Aceasta a adus, potrivit estimărilor, aproape 25% din cîştigul global realizat de compania americană în 2004. GM a pierdut din cota sa de piaţă în SUA, în favoarea "Toyota Motor" şi a altor companii asiatice.
Pentru anul în curs, guvernul de la Beijing estimează că vîn-zările de autoturisme ar putea creşte cu 15%, în China.