Carlos Ghosn a fost demis din funcţia de preşedinte al companiei Nissan Motor, la trei zile după arestarea sa pentru acuzaţiile de încălcare a legis-laţiei financiare, marcând o cădere uimitoare din graţie a unui executiv care a câştigat un statut de cult conducând o alianţă mondială de maşini, potrivit Bloomberg.
Consiliul de conducere al Nissan a votat în unanimitate pentru demiterea lui Carlos Ghosn, a transmis compania după o întâlnire de la Tokyo. În acelaşi timp, grupul a promis continuitatea spunând că alianţa sa cu Renault SA nu se va schimba. Înlăturându-l pe Ghosn, partea japoneză a ales o cale mai agresivă decât partenerul lor francez, care a optat pentru numirea unui lider interimar pentru postul lui Ghosn şi i-a cerut lui Nissan să facă acelaşi lucru.
Această schimbare modifică fundamental balanţa puterii la companiile pe care Ghosn le-a condus. Directorul executiv al Nissan, Hiroto Saikawa, a devenit o forţă motrice în spatele inves-tigaţiei, în timp ce partea franceză a apărut orbită de evenimentele care se desfăşoară rapid. Ghosn plănuise să cimenteze alianţa printr-o fuziune completă între Nissan şi Renault, acţiune căreia i s-a opus Saikawa, care ar putea încerca, în schimb, să îmbunătăţească poziţia de negociere japoneză într-un parteneriat în care consideră că partea franceză a fost favorizată prea mult timp.
"Este o lovitură de stat", a declarat Tatsuo Yoshida, analist la Sawakami Asset Management, care lucra la Nissan, adăugând: "Epoca lui Ghosn s-a terminat".
Procurorul a precizat că Ghosn se confruntă cu o pedeapsă de 10 ani de închisoare dacă va fi condamnat.
Ghosn, în vârstă de 64 de ani, urmea-ză să rămână în mod oficial director, deoarece este necesar un vot al acţionarilor pentru a-l scoate complet din consiliu. Constructorul japonez nu va numi un preşedinte interimar, iar cei trei directori independenţi vor numi un preşedinte permanent mai târziu.
Vorbind reporterilor după întâlnire, Saikawa a spus că stabilizarea structurii actuale este cea mai bună cale. Cele două părţi sunt în strânsă comunicare şi vor continua să fie aşa, a spus el.
Fără Ghosn în fruntea consiliului Nissan, o fuziune deplină pare puţin probabilă. Executivul francez-brazilian a fost arhitectul alianţei vechi de două decenii, care a fost creată pentru a întări compania împotriva rivalilor globali.
În ultimul timp, structura a devenit din ce în ce mai controversată în Japonia datorită performanţei financiare puternice a companiei Nissan. Deşi Renault în general depăşeşte vânzările şi profiturile, compania japoneză are mult mai puţină influenţă în cadrul alianţei. Aceasta deţine un pachet de 15% fără drept de vot în cadrul Renault, care, la rândul său, deţine 43% din Nissan, cu drepturi de vot. Mitsubishi Motors Corp a fost adăugată la alianţă în 2016.
Nissan a fost mult timp nemulţumit de ceea ce consideră un rol francez nesemnificativ, iar Saikawa a făcut referire la acel dezechilibru în cadrul conferinţei de presă de luni noapte în care a răspuns întrebărilor legate de arestul lui Ghosn.
Partea franceză, dimpotrivă, a fost dornică să menţină - dacă nu chiar să intensifice - relaţia actuală. Ministrul francez al finanţelor, Bruno Le Maire, a declarat miercuri că parteneriatul va continua şi va fi aprofundat. În calitate de cel mai mare acţionar al Renault, statul francez este "total ataşat de alianţa dintre Renault şi Nissan", a spus el.
Votul unanim înseamnă că foştii directori Renault de la consiliul de administraţie au susţinut şi eliminarea lui. Producătorul auto francez însuşi a înfiinţat o nouă conducere intermediară la începutul acestei săptămâni, dar a refuzat să-l retragă pe Ghosn, spunând că ar trebui să beneficieze de prezumţia de nevinovăţie până când vor fi disponibile mai multe detalii. CEO-ului interimar Renault, Thierry Bollore, a declarat: "Alianţa este extrem de importantă pentru Renault şi vom asigura o continuitate totală cu partenerii noştri".
Boardul Renault a indicat că nu era la curent cu detaliile despre acuzaţiile care au circulat. "În această etapă, comisia nu este în măsură să comenteze dovezile aparent adunate împotriva lui Ghosn de către Nissan şi autorităţile judiciare japoneze", a afirmat într-o declaraţie făcută la începutul acestei săptămâni.
Ghosn, care a fost printre cei mai bine plătiţi directori atât în Franţa, cât şi în Japonia, este acuzat că nu a raportat venituri în valoare de aproximativ 44 milioa-ne de dolari şi că a utilizat fonduri de la Nissan. El este suspectat de încălcarea legii privind instrumentele financiare şi de schimb, iar presupusa infracţiune poate să fie condamnată la zece ani, după cum a declarat Shin Kukimoto, procuror şef adjunct la Procuratura Generală din Tokyo. Presupusa infracţiune, a declarat el, este chiar mai gravă decât dacă ar fi făcut insider trading (tranzacţii ilegale bazate pe informaţii privilegiate).