Boeing a acceptat să plătească peste 2,5 miliarde de dolari într-o înţelegere cu justiţia americană, în legătură cu cele două accidente mortale din 2019 în care au murit aproape 350 de oameni. În schimbul acestei sume, compania, care şi-a recunoscut responsabilitatea, nu va fi obligată să pledeze vinovată în instanţă, relatează The Guardian, citat de Digi24.
Boeing a fost acuzată oficial ieri că a indus în eroare autorităţile în timpul procesului de aprobare al modelului 737 MAX, implicat în cele două catastrofe aeriene. Accidentele au dus la consemnarea la sol a tuturor avioanelor de acest tip vreme de 20 de luni. Interdicţia a fost ridicată abia în noiembrie, după ce Boeing a adus îmbunătăţiri semnificative sistemelor de la bord.
Angajaţii Boeing au ales "calea profitului în locul transparenţei", pentru că nu au furnizat informaţii importante Administraţiei Federale a Aviaţiei (FAA) din SUA, autoritatea principală de reglementare a companiilor aeriene din SUA, a precizat David Burns, rerezentant al Departamentului de justiţie, într-un comunicat de presă.
Burns a a adăugat că Boeing a făcut eforturi de "a-şi acoperi înşelăciunea".
Zborurile cu Boeing 737 MAX au fost întrerupte în întreaga lume în martie 2019, după tragediile aviatice din Indonezia şi Etiopia, care au ucis 346 de persoane. O investigaţie a Congresului din martie 2020 a concluzionat că Boeing a promovat o "cultură a disimulării" şi a fost "extrem de ineficientă" în supravegherea dezvoltării modelului MAX. La o audiere a Congresului din octombrie 2019, senatorul Richard Blumenthal a acuzat Boeing că a vândut "sicrie zburătoare" ca urmare a deciziei sale de a ascunde problemele semnalate de piloţi.
Boeing a recunoscut că doi dintre piloţii săi tehnici au înşelat autorităţile de reglementare cu privire la siguranţa software-ului MCAS de prevenire a blocajelor, implicat în ambele accidente fatale.
Acordul include o compensaţie de 2,2 miliarde de dolari pentru familiile persoanelor ucise în cele două accidente aviatice şi o amendă de 243 milioane de dolari.
Într-un comunicat de presă, Boeing a dat vina din nou pe foştii săi angajaţi.
"Acordul se bazează pe comportamentul a doi foşti angajaţi Boeing şi a faptului că au omis intenţionat să informeze FAA cu privire la modificările sistemului MCAS", a arătat compania.