Există mai multe motive pentru care preţurile biletelor de avion au crescut, iar o parte din explicaţie este legată de dispariţia Blue Air, a spus astăzi Bogdan Chiriţoiu, Preşedintele Consiliului Concurenţei, cu ocazia unei conferinţe organizată la Sinaia.
Bogdan Chiriţoiu a afirmat: "Am reuşit să terminăm acum un an restructurarea CE Oltenia. Acolo statul, ca acţionar, a putut să dea bani companiei ca să o mute de pe producţia de electricitate din cărbune pe producţie pe gaze. CE Oltenia ajunsese să nu mai fie rentabilă, deoarece costul poluării a crescut foarte mult. Toate companiile care poluează, care emit CO2, trebuie să plătească pentru poluare - se numeşte certificat de emisie de CO2. Oltenia care iniţial era profitabilă, crescând mult costul certificatului de CO2, care s-a dus de la doi - trei euro la o sută de euro pe tona de CO2, nu mai făcea faţă. Atunci, a fost nevoie de restructurare, care înseamnă reducerea treptată a capacităţilor pe cărbune, care sunt înlocuite cu capacităţi pe gaze. Acest plan a fost aprobat de Comisia Europeană".
Preşedintele Consiliului Concurenţei a adăugat: "Ce a rămas în discuţie - avem închiderea la Mintia, la zona de huilă, Complexul Energetic al Huilei, în care unele mine au intrat în proces de închidere de ani de zile şi atunci se dau nişte ajutoare de stat pentru închiderea în siguranţă a minelor, cât să nu fie riscul de accident: explozii, prăbuşiri de mine. Vom rămâne cu Paroşeniul, care rămâne să funcţioneze, să ardă cărbunele care se scoate din mine, iar Mintia se transformă, se mută de pe cărbune pe gaze. Este ceva deja foarte avansat; deja de mult timp Hunedoara nu mai produce electricitate. A fost selectat investitorul care va dezvolta facilităţile pe gaze la Mintia. Este un subiect pe care trebuie să-l închidem şi nu-l văd foarte complicat".
Bogdan Chiriţoiu a afirmat că, în cazul CFR Marfă, ideea este de a se extrage partea viabilă şi de a se crea o nouă companie.
"Complicate sunt Tarom şi CFR Marfă. La Tarom, încercăm să terminăm în lunile următoare, iar planul de restructurare să fie agreat de Comisia Europeană. Idem la CFR Marfă, unde ideea este de a crea o nouă companie. De a extrage din actualul CFR Marfă partea viabilă. Asta înseamnă contractele care sunt profitabile şi echipamentele, locomotive şi vagoane necesare pentru derularea acestor contracte viabile, iar restul vor fi vândute ca să acopere datoriile pe care le are CFR Marfă către stat. Acestea sunt lucrurile importante care ne-au rămas pe zona de restructurare a companiilor de stat problematice şi sperăm să terminăm aceste planuri în acest an", a spus Bogdan Chiriţoiu.
Preşedintele Consiliului Concurenţei a adăugat că, teoretic, există şi la Blue Air un plan de restructurare, dar în realitate este greu de crezut că operatorul aerian poate să redevină fiabil.
"Este o companie aeriană care nu zboară de luni de zile. Avioane n-a avut niciodată, iar acum nici nu zboară (...). Personal îmi rău, deoarece cred că era bine în piaţa românească să avem un operator. Blue Air era al treilea operator, era în top trei, mai mare decât Tarom înainte de criză. Cota lor de piaţă s-a mutat în bună măsură la Wizz Air, preţurile au crescut - nu spun că au crescut numai din cauza dispariţiei Blue Air, dar reducerea concurenţei prin dispariţia Blue Air cu siguranţă a afectat preţurile. Sunt mai multe motive pentru care au crescut biletele de avion; au crescut în toată Europa, nu numai la noi, dar parte din explicaţia creşterii la noi este şi dispariţia Blue Air. Îmi pare rău că nu s-a reuşit salvarea acestei companii", a afirmat Preşedintele Consiliului Concurenţei.