Pandemia de Covid a adus schimbări în modul în care oamenii mănâncă. Din cauza opţiunilor reduse şi accesului limitat la restaurante, tot mai mulţi oameni înlocuiesc mâncărurile tradiţionale cu gustări. Un studiu realizat anual de gigantul american al industriei snack-urilor Mondelez (MDLZ) împreună cu The Harris Poll şi Next Atlas arată că în 2021 85% dintre cei intervievaţi consumau în fiecare zi o gustare ca să-şi potolească foamea şi una pentru a se răsfăţa.
Potrivit studiului, generaţia Z (persoanele născute între 1997 şi 2021) sunt mai predispuse să mănânce gustări pentru a atenua anxietatea (86%, faţă de 76% în total) şi plictiseala (79%, faţă de 69% în total), în timp ce milenialii (persoanele născute între 1981-1996) sunt generaţia cea mai predispusă să consume gustări pentru a-şi satisface nevoile nutriţionale (85%, faţă de 78% în total). Generaţia X ( persoanele născute între 1965 şi 1980 citează confortul ca fiind motivul principal pentru a consuma snack-uri (85%, faţă de 82% în total).
Există, de asemenea, o tranziţie de la mesele tradiţionale la snack-uri, 62% dintre persoanele intervievate declarând că au înlocuit cel puţin o masă cu o gustare. Această cifră este chiar mai mare în rândul generaţiei Z - 75%. În timp ce şapte din 10 consumatori declară că mănâncă gustări în loc de mic dejun, doar aproximativ jumătate fac acest lucru seara (52%). Pe de altă parte, puţin sub jumătate (49%) dintre consumatori mănâncă gustări ca să se răsfeţe dimineaţa, în timp ce 62% se rasfaţă seara.
Motivele pentru înlocuirea meselor cu gustări sunt complexe, 91% declarând că mănâncă gustări pentru că sunt mai convenabile, 90% pentru că sunt proaspete, 85% le văd ca pe nişte indulgenţe, 84% pentru că sunt sănătoase.
Ce tipuri de gustări sunt preferate? 76% dintre persoanele care mănâncă snack-uri de două sau mai multe ori pe săptămână consumă biscuiţi dulci, 74% preferă ciocolata, 69% biscuiţi săraţi, 66% chipsuri şi 56% batoane diverse. Când vine vorba de ciocolată, 74% dintre persoanele intervievate spun că nu îşi pot imagina o lume fără ea.
Rezultatele sondajului în care au fost chestionaţi 3055 de adulţi la nivel mondial au fost confirmate de raportările gigantului de produse alimentare Mondelez (MDLZ) privind rezultatele trimestrului 4. Mondelez a depăşit aşteptările în ceea ce priveşte veniturile, dar a ratat ţinta de câştig pe acţiune cu 0,02 dolari. Vânzările organice ale companiei au crescut cu 5,4% în trimestrul al patrulea faţă de pronosticurile analiştilor de 3,9%. Deşi vânzările organice au scăzut cu 0,3% în America de Nord, acestea au fost compensate de rezultatele foarte pozitive pentru regiunile America Latină (+19,7%), Europa (+6,5%) şi Africa, Orientul Mijlociu şi Asia (+5,8%). Inflaţia, creşterea costurilor de transport şi a preţurilor materiilor prime au afectat marja brută de profit care a scăzut cu 90 de puncte de bază, ajungând la 38,7% din vânzări, dar a fost parţial compensată de preţurile, creşterea productivităţii şi de efectul de levier al volumului.
Mondelez deţine mai multe mărci de snack-uri, printre care Cadbury, Milka, Toblerone, Oreo, Belvita, Tuk şi Philadelphia.
Această tendinţă de tranziţie către consumul de snack-uri a fost determinată în mare parte de social media. Mai mult de jumătate dintre consumatorii la nivel mondial spun că social media i-a inspirat să încerce o gustare nouă în ultimul an (55%) - cu procentaje şi mai mari ale generaţiei Z (70%) şi ale milenialilor (71%)
Un alt studiu realizat de IRI, în Statele Unite, relevă faptul că, atunci când vine vorba de gustări sărate, vânzările totale au ajuns la 23,9 miliarde de dolari în 2021, cu o creştere a vânzărilor în dolari de 5,1% de la an la an. Piaţa este dominată de chipsurile de cartofi, cu vânzări de 6,7 miliarde de dolari şi chipsurile de tortilla, cu vânzări de 5,2% miliarde de dolari, urmate de snacksurile cu brânză, 2,3 miliarde de dolari, popcornul gata de consum şi covrigei 1,2 miliarde de dolari. Cererea de snack-uri sărate în SUA este prognozată să crească cu 1,5% pe an până în 2025.
Dar gustările nu înseamnă doar dulciuri şi snack-uri cu care te răsfeţi. Consumatorii caută, de asemenea, gustări sănătoase care pot înlocui o masă. Consumul de gustări din carne uscată a crescut cu 12,9% de la an la an, cel de turte din orez/popcorn cu 12,3%, iar consumul de snack-uri din fructe uscate cu 6%. Analiştii estimează că, la nivel global, piaţa gustărilor din carne va creşte cu un CAGR de 7% şi va ajunge la 14,5 miliarde de dolari până la sfârşitul anului 2029.