Tesla este cea mai valoroasă companie auto din lume după capitalizarea de piaţă, cu o valoare de peste 557 de miliarde de dolari, fiind urmată de Toyota, cu peste 314 miliarde de dolari, şi de chinezii de la BYD, cu 87 de miliarde de dolari. Dar când vine vorba de automobilele vândute în 2023, Tesla se află la mare distanţă de marii producători auto tradiţionali în clasament, cu doar 1,8 milioane de unităţi vândute, în timp ce Toyota este numărul unu şi singura companie care a vândut peste 10 milioane de maşini anul trecut, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit sursei citate, există acum semne că poziţia Tesla este ameninţată, deoarece producătorii auto tradiţionali fac progrese pe piaţa vehiculelor electrice, aglomerând segmentele premium, în timp ce producătorii auto chinezi, precum BYD sau NIO, controlează partea inferioară a spectrului de vehicule electrice cu preţurile lor extrem de competitive. În plus, automobilele hibrid şi în special, cele cu încărcare la priză câştigă în popularitate, oferind o concurenţă şi mai mare, deşi indirectă, pentru Tesla.
De la începutul anului, Tesla a fost aproape constant în atenţia presei pentru tot felul de controverse care i-au afectat reputaţia brandului. Nici ultimele veşti nu sunt bune. Procurorii americani analizează dacă Tesla a comis fraude cu titluri de valoare sau fraudă financiară prin inducerea în eroare a investitorilor şi consumatorilor cu privire la capacităţile de conducere autonomă ale vehiculelor sale electrice, potrivit Reuters.
Pentru a spori incertitudinea, compania este încă în căutarea unei identităţi clare (este o companie de tehnologie, o companie de electricitate sau un producător de automobile?), în ciuda faptului că 82% din cifra sa de afaceri provine din vânzările de vehicule. Dar acum pare că îşi schimbă cumva direcţia, Musk menţionând viziunea sa despre viitorul Tesla ca fiind o companie care construieşte software de inteligenţă artificială pentru a transforma maşinile existente în vehicule care se conduc singure, robotaxi (taxiuri robot) dedicate care vor face bani pentru proprietarii lor şi vor "soluţiona problema autonomiei". Investitorii au reacţionat pozitiv la acest lucru, cel puţin pe termen scurt. Dar succesul robotaxi-ului nu este garantat, capabilităţile de conducere autonomă ale vehiculelor nefiind complet funcţionale şi necesitând supervizare umană, iar dezvoltarea necesită mai mulţi bani şi timp pentru a atinge nivelurile de siguranţă necesare pentru a satisface cerinţele autorităţilor de reglementare.
În plus, au apărut ştiri potrivit cărora Apple ar putea începe un parteneriat cu o firmă americană de vehicule electrice, despre care se crede că ar fi Rivian, ceea ce a stârnit speranţa că am putea vedea în cele din urmă "maşina Apple". Dacă acest lucru se va dovedi a fi adevărat, Tesla ar putea avea un concurent puternic, având cunoştinţe în domeniul vehiculelor electrice şi buzunarele adânci ale Apple, care vine şi cu o bază de clienţi loiali şi know-how tehnologic.
Acum, investitorii votează în viitoarea adunare generală dacă îi acordă sau nu lui Elon Musk un pachet de compensaţii record de 56 de miliarde de dolari, care a fost anulat de un judecător din Delaware în 2018. Momentul nu este cel mai bun, deoarece livrările Tesla în primul trimestru sunt cele mai scăzute din 2022 încoace, iar preţul acţiunilor sale a pierdut peste 30% de la începutul anului. Dar investitorii se tem că, dacă nu primeşte pachetul de compensaţii, Elon Musk ar putea părăsi Tesla, precizează analistul eToro.
În ciuda tuturor controverselor, Tesla are încă un număr foarte mare de fani în rândul investitorilor datorită performanţelor sale din trecut. Pe platforma socială de tranzacţionare şi investiţii eToro, Tesla a fost cea mai deţinută acţiune de către investitorii individuali la nivel global şi în România la sfârşitul primului trimestru din 2024.
Între timp, a doua cea mai valoroasă companie auto din lume, Toyota, înregistrează rezultate bune şi promite să îşi crească investiţiile în vehicule electrice cu baterii, inteligenţă artificială şi tehnologii de combustibil pe bază de hidrogen şi are resursele necesare pentru a finanţa inovaţia. Pentru anul fiscal care s-a încheiat în martie 2024, Toyota Motors a înregistrat vânzări de 45.000 de miliarde de yeni (290 de miliarde de dolari), cu 21% mai mari decât anul trecut. Potrivit Toyota, creşterea volumului de vânzări s-a bazat pe mai mulţi factori, printre care introducerea de modele şi produse noi care au stat la baza revizuirii preţurilor în America de Nord, Europa şi Asia. De asemenea, creşterea ofertei de semiconductori a ajutat la stimularea producţiei şi a făcut ca modelele de vârf să reprezinte o proporţie tot mai mare din vânzări. Preţul acţiunilor Toyota Motors reflectă şi performanţa sa financiară acesta crescând cu 68% în în ultimele 12 luni.
Bogdan Maioreanu mai menţionează că ambele companii se vor confrunta însă cu o concurenţă puternică în 2024. Dar diversitatea modelelor oferite clienţilor ar putea fi elementul care să aducă succesul de piaţă. Iar aici Tesla riscă să fie sufocată de producătorii auto tradiţionali, precum Toyota, cu gama lor largă de modele, la care se adaugă din ce în ce mai multe vehicule electrice şi din gama hibridă. În acelaşi timp, Tesla trebuie să se îngrijoreze şi de competiţia agresivă din partea concurenţilor chinezi, care împing industria vehiculelor electrice într-un război al preţurilor pe unele pieţe.