Marile puteri se frământă să soluţioneze conflictul care durează în Siria de peste patru ani, dar eforturile lor au fost "răsplătite": protestele de la periferia statului sirian au devenit un război civil devastator, cu extensii în Irak şi Liban, terorismul internaţional s-a revigorat sub marca irakiano-siriană a ISIL/ISIS şi, metamorfozat în DAESH (acronimul arab pentru ISIL), a proliferat mai departe, în Libia şi Nigeria, iar Europa a ajuns să se sufoce sub valuri de refugiaţi sirieni şi africani.
În acest timp, România a avut puterea şi înţelepciunea să rămână neutră, în pofida presiunilor externe care recomandau insistent suspendarea relaţiilor diplomatice între Bucureşti şi Damasc, denunţarea regimului criminal condus de preşedintele sirian, Bashar al-Assad, şi alte gesturi în registru de ostilitate lipsită de discernământ. Din anul 2011 şi până în prezent, numai două state membre ale Uniunii Europene şi-au ţinut deschise ambasadele în Siria, anume România şi Cehia (partea română a invocat constant cifrele demografice ale relaţiei tradiţionale cu acest stat arab: peste 20.000 de studenţi sirieni au studiat în România, în Siria există o comunitate de cetăţeni români estimată a fi între 5.000 şi 10.000 de persoane, etnicii sirieni au ponderea majoritară în comunitatea arabă din ţara noastră etc.).
Prioritatea internaţională a momentului este temperarea expansiunii ISIS, după cum demonstrează ambiţia recentă a Rusiei de a coagula o coaliţie regională în acest scop, raidurile aeriene întreprinse încă de anul trecut de SUA asupra zonelor controlate de organizaţia teroristă în Irak şi Siria, ofensiva comună turco-americană preconizată recent de Mevlut Cavusoglu, ministrul Afacerilor Externe de la Ankara. Dar atât fenomenul ISIS, cât şi fluxul de refugiaţi sirieni în Europa sunt simptome ale conflictului din Siria, a cărui soluţionare paşnică nu şi-o propune nimeni, în mod real, nici măcar regimul de la Damasc (care, sincer şi pe bună dreptate, nu concepe să împartă puterea cu forţe de opoziţie finanţate din străinătate, de către state şi şeici având interese ostile unui stat sirian puternic). Prin urmare, neutralizarea scontată a ISIL şi redistribuirea refugiaţilor în statele membre ale Uniunii Europene ar genera doar o relaxare temporară a efectelor induse la nivel internaţional de războiul civil sirian, fără să le elimine potenţialul de recurenţă.
Acordul încheiat în luna iulie între marile puteri şi Republica Islamică Iran pentru gestionarea aşa-numitului dosar nuclear iranian modifică la nivel strategic abordarea situaţiei din Orientul Mijlociu de către părţile interesate şi, în subsidiar, deschide o fereastră de oportunitate şi pentru diplomaţia românească, pe direcţia Siriei. România nu are cu ce şi nici de ce să contribuie militar la combaterea ISIS, dar se poate afirma ca mediator politic în privinţa războiului civil sirian, căci, la Damasc, ţara noastră încă mai contează şi e privită ca un intermediar dezirabil pentru un dialog de apropiere între regimul sirian şi SUA. Succesele avute în Orientul Mijlociu de diplomaţia românească a anilor '70, confirmate chiar de documente israeliene declasificate şi de cărţi de memorii scrise de diplomaţi evrei, pot fi luate spre aducere aminte.
Momentul este propice pentru o astfel de acţiune diplomatică, inclusiv din perspectiva faptului că marja de implicare a Turciei este acum la un maximum de limitare, din cauza unui cumul de factori: premierul şi, ulterior, preşedintele Recep Tayyip Erdogan nu poate fi un mediator acceptat, deoarece a dus o politică de adversitate făţişă la adresa regimului sirian, slab susţinută însă de opinia publică turcă. Alegerile din luna iunie a anului curent au adus partidului său, AKP, pierderea majorităţii absolute în Parlament şi ascensiunea electorală fără precedent a formaţiunii pro-kurde HDP, ceea ce face şi mai problematică bombardarea de către avioanele turce a kurzilor sirieni, care luptă cu militanţii islamişti în zona de graniţă dintre Siria şi Turcia şi care sunt principalii aliaţi din teren ai SUA împotriva ISIS.
Sesizarea actualei oportunităţi ar însemna ca ministrul Bogdan Aurescu să formeze şi să coordoneze o echipă de cunoscători incontestabili ai Orientului Mijlociu, care şi ocupă în prezent posturi cheie pe coordonatele majore ale "dosarului sirian", precum George Maior (ambasador în SUA), Radu Onofrei (ambasador în Turcia) şi Dănuţ Sandovici (ambasador în Siria). Cu o astfel de echipă, Ministerul român al Afacerilor Externe poate face un brokeraj diplomatic de anvergură, în condiţii de risc scăzut, care să aducă la Bucureşti un capital de politică externă, lesne de plasat ulterior pe multiple "pieţe diplomatice": spre revigorarea relaţiilor tradiţionale cu statele arabe, pentru mai mult conţinut în parteneriatul strategic cu SUA, în întărirea poziţiei României în cadrul NATO şi al Uniunii Europene, chiar şi pentru stimularea unui plus de atenţie din partea Chinei.
1. Mai bine am sta deoparte
(mesaj trimis de eu în data de 07.08.2015, 09:43)
ISIS este o cauza care nu ne priveste. Tratamentul pe care li-l aplica americanii este unul corect dar trebuie intensificat. Si ISIS si Japonezii si nemtii trebuie sa inteleaga ca cine ridica sabia, de sabie va pieri. Nu vad de ce sa ne bagam noi in seama... Eventual sa le dam MIG-urile noastre sa moara cu ele...
2. Broker mai micuț
(mesaj trimis de Cristi C în data de 07.08.2015, 11:40)
Articolul este corect în esență. Dar întrebarea mea este dacă nu omite un element esențial.
Un broker, România în acest caz, este un mecanism de comunicație a cărui singură valoare adăugată este cea de intermediere. Administrația americană ar fi astfel scutită din a fi nevoită să facă față unei dispute domestice despre "de ce se discută cu Assad". Ar putea face asta prin România, DACĂ AR AVEA ÎNCREDERE în aparatul MAE. Problema pe care o ridic este de ce ar avea încredere Assad să discute direct cu un președinte american care are alte priorități în ultimul an de mandat (TPP și acordul cu Iranul).
Are Assad alternativă? Da. O și folosește. Nu prin România (care nu-i aduce niciun beneficiu), ci prin Rusia.
The Sunday Times, 2 aug 2015, "Russia uses Isis to bring Syria back into fold"
"SYRIAN intelligence officials have held their first talks with their Saudi Arabian counterparts since the civil war erupted four years ago, in talks brokered by the Kremlin.
A senior Syrian official told The Sunday Times that General Ali Mamluk, the country’s chief of domestic security, flew to Riyadh last month to meet the Saudi deputy crown prince Mohammed bin Salman.
The idea of the meeting between the two rivals originated during a summit between the prince, who is also Saudi’s defence minister, and the Russian president, Vladimir Putin, in St Petersburg in June.
Putin sought acknowledgment from the prince that there was no imminent prospect of trying to force regime change in Syria and a new approach was needed."
Alternativa la brokerul român este Brokerul Rusia. Care nu este doar intermediar ci și un posibil garant de securitate. Iar lucrurile/tatonările par a fi început de vreo 2 luni când Putin a discutat cu saudiții despre lupta împotriva ISIS. Fapt este că acum câteva zile, adjunctul șefului SVR (spionajul extern rusesc), generalul sirian Ali Mamluk, șeful securității interne, și viitorul rege al Arabiei Saudite, Salman, s-au întâlnit la Riad la mijlocul lui iulie.
După aceea au existat discuții la nivel de miniștri de externe US (Kerry), Rusia (Lavrov) și Arabia Saudită (Jubeir) pe 3 aug. Se leagă, nu-i așa? Apoi, pe 4 aug, min de externe sirian Moualem a ajuns în Iran pentru a discuta cu oficiali de acolo și din Rusia. Cine mai are nevoie de România pentru a se ascunde în spatele unui intermediar anemic? Chiar dacă, până acum, aceste discuții s-au terminat fără convergența punctelor de vedere, ele continuă.
3. bine sesizat momentul
(mesaj trimis de Musette în data de 07.08.2015, 13:50)
Este corect ce afirma in articol autorul. Este momentul ca Romania sa revina la ceea ce a fost pana in 1989, un 'actor' pentur diplomatia din Orientul Mijlociu! Conjunctura este favorabila, oportunitati sunt doar diplomatia romaneasca sa isi doreasca asta! Si nu vad ce argumente ar avea sa rateze...
3.1. Argumente (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 07.08.2015, 15:59)
cum ar fi că are credibilitate ZERO în Orient? Aveam credibilitate când Ceaușescu ne plasa ca stat "nealiniat". De când suntem vasal US crezi că mai avem credibilitate în Orient?
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Iulian în data de 07.08.2015, 16:29)
Da, dle. Cristi C, da, România mai are credibilitate în Orientul Mijlociu.
3.3. credibilitatea se pierde o data (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de eu în data de 07.08.2015, 16:50)
Credibilitatea se castiga in timp si se pierde o data. Nu cred ca dupa 89 mai avem vreo credibilitate, cred ca au mai ramas ceva agenti pe acolo care mai mult isi fac jocurile pe persoana fizica decat pentru romania.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.08.2015, 19:22)
Aurescu e bun, dar ii se impun limite politice ...