Consorţiul Nabucco a prezentat o variantă restrânsă a gazoductului cu acelaşi nume, denumită Nabucco West, grupului britanic BP şi celorlalţi investitori în proiectul gazeifer mamut al Azerbaidjanului, Shah Deniz II, potrivit Financial Times (FT), citat de Mediafax.
Nabucco West, cu o lungime de aproximativ jumătate faţă de cei 3.900 de kilometri specificaţi în proiectul Nabucco, ar avea o capacitate de transport mult mai mică, au declarat surse apropiate discuţiilor.
Gazoductul s-ar întinde de la graniţa Bulgariei cu Turcia până în Aus-tria, tranzitând şi România.
Proiectul Nabucco a fost gândit pentru transportul a 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an, din Georgia până în Austria, tranzitând Turcia, Bulgaria, România şi Ungaria. Cele mai recente estimări plasează costul proiectului la 8 miliarde euro.
Nabucco West a fost prezentat BP şi celorlalţi parteneri care dezvoltă proiectul mamut Shah Deniz II din Azerbaidjan, printre care se numără compania azeră de stat Socar şi grupul norvegian Statoil.
Consorţiul Shah Deniz II ar trebui să aleagă până la sfârşitul lunii iunie dacă va furniza gaze pentru Nabucco sau dacă va alimenta un alt gazoduct din sud-estul Europei. Proiectul câştigător va fi comparat cu un alt proiect, Trans-Adriatic Pipeline, decizia finală urmând să fie luată până la jumătatea anului viitor.
Al Cook, vicepreşedinte responsabil de Shah Deniz II în cadrul BP, a declarat că proiectul revizuit Nabucco West reprezintă "un important pas înainte".
Consorţiul de la Viena crede că proiectul iniţial este încă "atractiv", însă admite că membrii grupului de companii iau în calcul alte variante, potrivit unui purtător de cuvânt al Nabucco.
Principalul obstacol în calea proiectului Nabucco este relaţia cu furnizorii din Asia Centrală, consorţiul nereuşind să obţină angajamente ferme pentru a acoperi capacitatea proiectată de 31 miliarde metri cubi.
Consorţiul Shah Deniz a oferit 10 miliarde metri cubi pe an companiilor europene, începând din 2017, după angajarea altor 6 miliarde metri cubi către Turcia.
Turkenistanul, Irakul de nord şi Iranul au, de asemenea, un potenţial gazeifer ridicat şi ar putea deveni furnizori ai Nabucco, însă fiecare dintre aceste variante prezintă obstacole politice greu de depăşit.
Segmentul din Turcia al Nabucco a intrat recent în concurenţă cu Tanap (Trans-Anatolian Pipeline), un proiect de gazoduct dezvoltat de companiile de stat Socar şi Botas Turcia, care ar trebui să tranziteze teriroriul turc.
Cook a declart că BP a fost invitată să se alăture consorţiului Tanap şi va lua în următoarele luni o decizie.
Consorţiul Nabucco este format din şase companii, respectiv Trans-gaz Mediaş, OMV Austria, acţionarul majoritar al Petrom, MOL Ungaria, Bulgargaz, Botas Turcia şi RWE Germania.