• Pe "New Market" vor putea fi listate companiile mici şi mijlocii care vor să se finanţeze prin piaţa de capital
• Noua piaţă se adresează şi firmelor fără o experienţă îndelungată, cu potenţial de dezvoltare
Bursa de Valori pregăteşte o nouă piaţă adresată companiilor mici şi mijlocii care doresc să se dezvolte şi au nevoie să se finanţeze prin intermediul pieţei de capital.
Noul segment de piaţă - "new market" se adresează societăţilor mici şi mijlocii fără o istorie, dar cu perspective foarte bune de dezvoltare. Prin intermediul accesului la acest sistem, emitenţii pot demonstra că sînt capabili să înregistreze rate de creştere accentuată.
Oficialii de la Bursa de Valori Bucureşti şi-au pus problema constituirii acestui segment încă de acum trei - patru ani, iar conducerea a ajuns la concluzia că este necesară dezvoltarea proiectelor de acest tip pentru consolidarea şi expansiunea pieţei de capital româneşti.
Deocamdată segmentul "New Market" este în stadiul de pro-iect, nu s-au stabilit exact condiţiile de listare pentru viitorii emitenţi. Această piaţă va exis-ta şi se va dezvolta pe baza unor reglementări impuse de Bursa de Valori Bucureşti.
Vicepreşedintele Bursei de Valori Bucureşti, Septimiu Stoica, ne-a declarat: "Piaţa de capital autohtonă are nevoie de un asemenea stimul dedicat companiilor în creştere". Domnia sa consideră că, în prezent, există companii cu potenţial care în scurt timp pot ajunge vedetele pieţei. În acest scop, Bursa de Valori vine în sprijinul firmelor mai mici pentru a fi cunoscute publicului dornic să investeas-că. Companiile care vor activa în acest sector au posibilitatea să ajungă, în timp, către nivelele clasice ale BVB, respectiv la categoria întîi sau la a doua.
Stere Farmache, directorul general al Bursei de Valori, ne-a declarat: "Cerinţele unei astfel de pieţe vor fi minime, respectiv companiile vor trebui să aibă un plan de afaceri viabil şi nu vor fi necesare situaţii financiare auditate".
Domnia sa a adăugat că acţionarii fondatori ai societăţilor dornice să activeze pe segmentul "New Market", după oferta publică de listare pe piaţă, vor trebui să nu îşi tranzacţioneze acţiunile o anumită perioadă de timp. Măsura a intervenit pentru a nu exista riscul ieşirii din piaţă al acestora.
Capitalul social al viitorilor emitenţi va fi mult mai mic decît cel al emitenţilor actuali listaţi la BVB, iar condiţia principală de intrare pe piaţă o reprezintă planul credibil de afaceri al societăţii şi, implicit, poziţia aces-teia în cadrul unei industrii dinamice.
Directorul general al Bursei ne-a declarat: "A fost ales un eşantion de companii care îndeplinesc cerinţele enumerate anterior şi cu care am demarat discuţii în legătură cu o posibilă listare la BVB pe sectorul New Market". Domnia sa crede că acest segment de piaţă va intra în funcţiune după transformarea Bursei în societate pe acţiuni.
Gradul de risc pe care îl presupune listarea pe o asemenea piaţă este mult mai mare deoarece există posibilitatea ca investitorii să nu acorde o atenţie deosebită unor astfel de companii, deşi ele sînt aşteptate cu un interes deosebit pe piaţa de capital.
Condiţiile de a pătrunde în segmentul "New Market" nu au fost stabilite în totalitate de reprezentanţii BVB. Din cele declarate de vicepreşedintele Bursei reiese faptul că potenţialii emitenţi pe o astfel de piaţă trebuie să aibă un istoric elementar, respectiv nu sînt acceptate societăţi nou înfiinţate, ci acelea care consideră necesară nevoia de a se dezvolta. Astfel, companiile cu asociat unic sau cele în care sînt un număr redus de asociaţi şi doresc să împartă afacerea cu investitorii puternici de pe piaţa de capital pot opta pentru listarea pe segmentul "New Market".
Costurile de listare vor fi adaptate la situaţiile companiilor. Mai precis, de la sfîrşitul anului curent, Bursa de Valori va externaliza funcţiile de registru, iar costurile de listare nu vor fi fixate de Bursă. Totuşi, reprezentanţii BVB consideră că acestea vor fi mult mai mici avînd în vedere şi dimensiunea companiilor interesate să intre în piaţă.